هوش عاطفی و نقش آن در لیدرها – قسمت دوم

همان طور که در قسمت قبل مطالعه کردید، هوش عاطفی  (Emotional Intelligence) نقش بسیار مهمی در موفقیت یک لیدر دارد. عناصر تشکیل دهنده هوش عاطفی را در قسمت قبل این مقاله معرفی کردیم که شامل خود آگاهی، قانون گذاری برای خود، انگیزه داشتن، همدردی و مهارت های اجتماعی بودند. در این مقاله به شرح سه مهارت باقی مانده تشکیل دهنده هوش عاطفی از دیدگاه دنیل گل من می پردازیم.

۳انگیزه داشتن (Motivation)

هوش عاطفی
هوش عاطفی

لیدرهایی که خود به خود انگیزه می دهند، همواره در حال حرکت در جهت دست یابی به هدف هایشان بوده و از استانداردهای بسیار بالایی برای کیفیت کاری که انجام می دهند، برخوردار هستند.

به واسطه انجام فعالیت های زیر می توانید میزان انگیزه خود و بالطبع آن میزان هوش عاطفی خود را افزایش دهید:

  • مجدداً بررسی کنید که چرا مشغول انجام این کار هستید

    فراموش کردن نکته ای که سبب علاقه شما به شغلتان می شود می تواند بسیار آسان باشد. زمانی را برای به یاد آوردن این مطلب که چرا واقعاً خواستار این شغل بودید، اختصاص دهید. اگر در نقشی که بر عهده دارید احساس خوشحالی نمی کنید و هر چه تلاش می کنید نمی توانید به خاطر بیاورید که چرا خواستار داشتن این شغل بوده اید، سعی کنید تا با پرسیدن چراهایی ریشه این قضیه را بیابید. بررسی مجدد یک مشکل از ریشه در پاره ای از اوقات می تواند سبب نگریستن به مشکل از جهت دیگر و بالطبع حل مشکل شود.

  • جایگاه خود را بدانید

    مشخص کنید که چه میزان برای انجام لیدری و رهبری تیمتان دارای انگیزه هستید.

  • مفید باشید و در هر موردی، نکته های خوب را بیابید

    لیدر هایی که دارای هوش عاطفی و انگیزه بالایی هستند صرف نظر از مشکلی که با آن مواجه می شوند، عموماً خوش بین هستند. به دست آوردن این نحوه تفکر ممکن است نیاز به تمرین داشته باشد ولی به سختی آن می ارزد.

    هر زمانی که با چالش یا شکستی مواجه شدید، سعی کنید حداقل یک مورد مثبت در مورد آن مسئله پیدا کنید. ممکن است این نکته مثبت، مطلب  و مسئله ای کوچک مانند یافتن دوست یا لینکی جدید باشد یا مانند آموختن درسی مهم، مطلبی باشد که اثر آن در طولانی مدت خود را نشان خواهد داد. به یاد داشته باشید که همواره نکته ای مثبت در این قضیه وجود دارد پس به دنبال یافتن آن باشید.

۴همدردی (Empathy)

هوش عاطفی
هوش عاطفی

داشتن توانایی همدردی در هوش عاطفی نکته بسیار مهمی برای لیدرهای یک سازمان محسوب می شود تا بتوانند از آن برای مدیریت موفق تیم یا سازمان خود بهره جویند. افرادی که دارای این مهارت هستند می توانند خود را در موقعیت های مختلف در جایگاه طرف مقابل قرار دهند. آن ها به توسعه افراد در تیمشان کمک می کنند و سایر افرادی را که به طریقی ناعادلانه رفتار می کنند با چالش روبه رو می سازند، بازخوردهایی سازنده ارائه می کنند و به افرادی که نیازمند صحبت کردن هستند، فرصت داده و به طور دقیق به صحبت های آن ها گوش می دهند.

اگر به دنبال کسب احترام و وفاداری اعضای تیم خود هستید می توانید با استفاده از این عنصر هوش عاطفی و با نشان دادن همدردی و اهمیت دادن به افراد تیمتان، وفاداری و احترامشان را جلب کنید.

ارتقاء مهارت همدردی از روش های زیر امکان پذیر است:

  • قرار دادن خود در موقعیت فرد دیگر

    دفاع کردن از نقطه نظر خودتان بسیار آسان است ولی سعی کنید که خود را در جای افراد دیگر بگذارید و به موقعیت از دید آن ها بنگرید.

  • به زبان بدن افراد اهمیت دهید

    تصور کنید زمانی که در حال گوش کردن به فردی هستید، دست های خود را در هم گره می زنید، پاهای خود را به جلو یا عقب می برید و یا لب های خود را می گزید. این زبان بدن به سایرین می گوید که شما چه احساسی نسبت به موقعیت دارید و قطعاً پیامی که به این طریق به آن ها منتقل می کنید اصلاً مثبت نخواهد بود. توانایی و مهارت فهمیدن زبان بدن می تواند دارایی گرانبهایی برای یک لیدر محسوب شود زیرا احساس واقعی افراد را به آن ها نشان می دهد. به این ترتیب لیدرها می توانند بر اساس احساس طرف مقابل که آن را درک کرده اند، پاسخ مناسبی را ارائه کنند.

  • به احساسات پاسخ دهید

    زمانی که از منشی خود می خواهید تا دیر وقت کار کند، اگر چه ممکن است در ظاهر او با خواسته شما موافقت کند ولی می توانید نا امیدی و عدم رضایت را در صدای او احساس کنید. می توانید با اشاره به احساسات او عکس العمل مناسبی را نشان دهید. به او بگویید که از تمایل وی برای کار کردن در ساعت های اضافه واقعاً سپاسگزار بوده و واقعاً از این که وی مجبور است تا دیر وقت کار کند، ناراحت هستید. اگر ممکن است، به دنبال روشی برای حل مسئله کار کردن تا دیر وقت در شب های آینده باشید تا کمتر برای وی مسئله داشته باشد. مثلاً می توانید صبح روزهای شنبه به او این امکان را دهید تا دیرتر در محل کار خود حاضر شود.

۵مهارت های اجتماعی (Social Skills)

هوش عاطفی
هوش عاطفی

لیدرهایی که از مهارت های اجتماعی بالایی در هوش عاطفی خود بر خوردار هستند، به خوبی می توانند با سایرین ارتباط برقرار کنند. آن ها آمادگی لازم برای شنیدن خبرهای منفی همانند خبرهای مثبت را دارند و به اندازه کافی در زمینه جلب حمایت افراد تیم خود و یا انگیزه ایجاد کردن در آن ها برای یک مهارت یا پروژه جدید، تجربه دارند.

لیدرهایی که مهارت های اجتماعی خوبی دارند می توانند به خوبی تغییرات را مدیریت کنند و  تضاد ها را با سیاست حل کنند. این افراد با رها کردن امور به حال خود احساس رضایت نکرده، در انجام امور آرام نمی نشینند و با دستور دادن به سایرین برای حل مسائل برای خود آرامش ایجاد نمی کنند بلکه با رفتار خود مثالی را برای سایرین ایجاد کرده تا مطابق آن عمل نمایند.

مهارت های اجتماعی و بالطبع هوش عاطفی خود را می توانید با استفاده از این موارد افزایش دهید:

  • آموختن راه حلی برای تضادها 

    لیدرها می بایست نحوه حل کردن تضادها میان افراد تیم خود، مشتریان یا فروشندگان را بدانند. آموختن مهارت هایی که بتواند به شما در برطرف کردن تضادها کمک کنند، برای موفقیت بسیار حیاتی هستند.

  • ارتقاء مهارت های ارتباطی

  • آموختن نحوه قدردانی از سایرین 

    به عنوان یک لیدر می توانید میزان وفاداری افراد تیم خود را به سادگی با قدردانی کردن از آن ها افزایش دهید.

اگر به عنوان یک لیدر مشغول به فعالیت هستید یا تجربه همکاری با یک لیدر خوب را دارید، خوشحال می شویم تا تجربیات خود در این خصوص را با ما و سایرین در میان بگذارید.


/ / / / /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!