مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی چیست؟

در این مطلب از وب سایت مارکت گرافی، به سوال مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی چیست پاسخ می‌دهیم. مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی، از جمله مهم‌ترین ابزارهای کسب‌وکار است. این طرح یا برنامه، به منزله نقشه راهی بوده که مسیر انجام فرآیند بازاریابی را به خوبی برای افراد تیم بازاریابی مشخص می‌کند. 

علاوه بر این، به سرمایه‌گذاران بالقوه بیزنس شما نشان می‌دهد که سرمایه‌ای که قصد اختصاص دادن آن را به کسب‌وکار شما دارند چگونه می‌تواند منجر به ایجاد نتایج مثبت در کسب‌وکار شما شود.

در ادامه پاسخ به سوال مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی چیست باید بگوییم که تهیه این سند برای رشد کسب‌وکار ضروری است. بدون تهیه این سند، هدایت کسب‌وکار در مسیر رشد تقریبا امکان ناپذیر است.

اگر دارای تفکر استراتژیک هستید و می‌خواهید که این تفکر را در کسب‌وکار خود پیاده سازی کنید، قطعا می‌دانید که لازمه اجرای موثر همه تاکتیک‌ها و فعالیت‌های مارکتینگ، داشتن استراتژی مارکتینگ مناسب است. این استراتژی تمامی تاکتیک‌ها و فعالیت‌های مارکتینگ را با هم هماهنگ کرده و آن ها را در مسیر دستیابی به اهداف مشخص سازمان دهی می‌کند. 

 

مارکتینگ پلن چیست؟

مارکتینگ پلن، سندی استراتژیک است که به عنوان نقشه راهی برای معرفی محصول جدید به بازار، شناخت مشتریان، جذب مشتری، رشد و توسعه بازار و ترویح و معرفی کسب‌وکار به مشتریان بالقوه مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی چیست؟
مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی چیست؟

در واقع  مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی، نقشه راهی است که استراتژی‌های مارکتینگ، تاکتیک‌ها، فعالیت‌ها، هزینه‌ها و نتایج قابل دستیابی آن را مشخص می‌کند.

این طرح یا برنامه دارای جزئیات زیادی است و به خوبی مشخص می‌کند که کسب‌وکار برای دستیابی به اهدافش نیاز است تا چه مسیری را طی کند. 

مارکتینگ پلنی که به خوبی تهیه شده باشد می‌تواند سبب افزایش میزان اثربخشی کمپین‌ها و پروموشن‌های یک شرکت شود. همچنین، میزان دسترسی به مشتریان را با انجام کمپین‌های هدفمند افزایش داده و نرخ دستیابی به اهداف کسب‌وکار را افزایش دهد.

در عین حال، با داشتن مارکتینگ پلن، می‌توان میزان بودجه مارکتینگ را کاهش داده و با حداقل بودجه بیشترین میزان نتایج را حاصل کرد. همچنین، از بودجه موجود بیشترین اثربخشی یا بازگشت سرمایه (ROMI) را دریافت کرد.

در کسب‌وکارهای مختلف، مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی به صورت ماهیانه، سه ماه یکبار یا سالیانه تهیه می‌شود. 

 

اهمیت مارکتینگ پلن

در این بخش از مطلب مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی چیست به اهمیت این سند استراتژیک برای کسب‌وکار می‌پردازیم. مارکتینگ پلن را در واقع حلقه مفقوده میان مسیر استراتژیک یک کسب‌وکار و مسیر دستیابی به اهداف می‌دانند. 

این سند استراتژیک درست مانند چسبی همه بخش‌های مختلف مارکتینگ را به هم متصل کرده و اطمینان حاصل می‌کند که فعالیت‌های مارکتینگ به طرزی صحیح، در زمانی مناسب و برای مشتریان هدفی مناسب و در کانالی مناسب و مرتبط در حال انجام هستند. 

بدون داشتن مارکتینگ پلن ممکن است یک کسب‌وکار فعالیت‌های مختلفی را به صورت آزمون و خطا انجام دهد، بدون این که بداند کدامیک از این فعالیت‌ها در جهت دستیابی به اهدافش است و کدامیک تأثیری در دستیابی به اهداف ندارد. از طرف دیگر، مشکل دیگری که ممکن است نداشتن مارکتینگ پلن برای یک کسب‌وکار ایجاد کند، یکپارچه نبودن فعالیت‌های مختلف مارکتینگ و یا تضاد آن‌ها با هم یا با سایر بخش‌های کسب‌وکار است.

به این ترتیب، نه تنها فعالیت‌هایی که برای مارکتینگ انجام می‌شوند تأثیری بر روی دستیابی به اهداف کسب‌وکار نخواهند داشت، بلکه اثری منفی نیز ایجاد کرده و کسب‌وکار را از مسیر اصلی خود خارج می‌کنند.  

مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی، هارمونی را در میان فعالیت‌های مختلف مارکتینگ ایجاد کرده و سبب افزایش اثربخشی آن‌ها می‌شود. به این ترتیب، هر یک از فعالیت‌هایی که به صورت روزانه مشغول انجام آن هستید، بخشی از یک تصویر بزرگ‌تر محسوب شده و در جهت دستیابی به اهداف کسب‌وکار خواهد بود. 

هر کسب و کاری، صرف نظر از ابعاد و وسعت فعالیت‌هایش نیاز به مارکتینگ پلن دارد. داشتن مارکتینگ پلن به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا:

۱- اهداف مختلفی که برای کسب وکار خود در نظر گرفته اند را هماهنگ کنند. 

۲- مطالعاتی که در قالب مارکتینگ پلن انجام می‌شود، مشخصات بازار هدف را به خوبی مشخص کرده و دسته بندی آن‌ها را بر اساس معیارهای مختلف امکان‌پذیر می‌کند.

۳- در مارکتینگ پلن، آمیخته بازاریابی (۴Ps) یا (۷P) مشخص می‌شود که در واقع تاکتیک‌های بازاریابی هستند.

هدف از تهیه مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی
هدف از تهیه مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی

۴- فعالیت‌های مارکتینگ ساختار یافته شده و برای اجرای استراتژی مرتبط با هم هماهنگ می‌شوند.

 

هدف از تهیه مارکتینگ پلن چیست؟

برنامه بازاریابی یا طرح بازاریابی در واقع استراتژی کسب‌وکار را برای جذب مشتریان جدید یا فروش محصولات یا خدمات بیشتر بیان می‌کند. در عین حال، تدوین این برنامه کمک می‌کند تا ارزیابی دقیقی از میزان موفقیت تاکتیک‌های بازاریابی که تا کنون برای دستیابی به اهداف برند مورد استفاده قرار گرفته اند داشته باشید.

با استفاده از این اطلاعات، به خوبی می‌توان کمپین‌های در حال اجرا را در جهت اهداف کسب‌وکار هدایت کرد، مارکتینگ را با ارزش‌ها برند هم راستا کرد و اطمینان حاصل کرد که کمپین‌های آینده به خوبی هدف گذاری شده و اثربخشی بالاتری خواهند داشت.

با وجود اهمیت مارکتینگ پلن همچنان بسیاری از شرکت‌ها از تدوین این طرح بازاریابی امتناع می‌ورزند. در این شرایط، حدس و گمان و آزمون و خطا هدایت گر واحد مارکتینگ بوده و بودجه‌ای که برای تبلیغات در نظر گرفته شده بر اساس حدس و گمان برای دسترسی به مشتریان و آن چه که آن‌ها به دنبال آن هستند هزینه خواهد شد. 

در عین حال، در صورت نداشتن مارکتینگ  پلن نمی توان به خوبی مشخص کرد که کدامیک از کمپین‌های تبلیغاتی توانسته است تأثیر مثبتی بر فروش داشته و منجر به افزایش میزان فروش شود. در عین حال، هیچ معیار و محکی برای بستن کمپین‌هایی موثر و موفق در آینده وجود نخواهد داشت. 


/ / / /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!