استارتاپ درآپ باکس و عواملی که در موفقیت آن نقش داشتند

استارتاپ درآپ باکس

استارتاپ درآپ باکس و عواملی که در موفقیت آن نقش داشتند

استارتاپ درآپ باکس و عواملی که در موفقیت آن نقش داشتند 800 489 مونا مظاهری

استارتاپ درآپ باکس سرویس ذخیره سازی دیجیتال و به اشتراک گذاری فایل ها به صورت آنلاین است که با استفاده از تکنولوژی رایانش ابری کار می کند. این استارتاپ با ارزشی بالغ بر ۱۰ بیلیون دلار، یکی از موفق ترین استارتاپ ها به شمار آمده و هم اکنون بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال در سراسر دنیا دارد.

درآپ باکس در واقع در ابتدا کابینتی مجازی برای فایل ها بود که دسترسی به هزاران سند، صفحه گسترده، عکس، موزیک و ویدیو را برای کاربرانی که آن ها را ذخیره کرده بودند، فراهم می آورد. کاربران به واسطه این کابینت مجازی قادر بودند فایل های مورد نظر خود را از لپ تاپ، تبلت یا دستگاه های شخصی خود بازیابی کنند.

درو هاستون Drew Houston مدیر شرکت درآپ باکس یکی از اعضای باشگاه بیلیون دلاری های سیلیکون ولی است. وی که هم اکنون ۳۳ ساله است، به همراه شریک خود آرش فردوسی در سال ۲۰۰۷ استارتاپ درآپ باکس را تأسیس کردند.

آرش فردوسی و درو هاستون موسسان درآپ باکس

آرش فردوسی و درو هاستون موسسان درآپ باکس

برخلاف درو هاستون، آرش فردوسی، دیگر موسس استارتاپ درآپ باکس کمتر در رسانه ها در مورد این کسب و کار صحبت کرده و چهره هاستون نسبت به او شناخته شده تر است. فردوسی در شرکت درآپ باکس دارای سمت مدیریت ارشد تکنولوژی است و تمرکز بیشتری بر امور داخلی شرکت دارد.

درو هاستون چهره شناخته تری محسوب می شود و ایده اصلی درآپ باکس متعلق به وی است. هاستون دانشجوی رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه MIT بود و ایده های مختلفی داشت که تلاش زیادی را برای به سرانجام نشاندن آن ها کرد. اولین ایده جدی او، برگزاری دوره آنلاینی برای کمک به دانشجویان در آزمون های ورودی کالج ها بود. درو، سه سال بر روی این پروژه کار کرد و سرانجام بدون این که نتیجه ای داشته باشد، از آن دست کشید.

ترس ها و نگرانی هایی که وی برای همکاری کردن با سایرین داشت، سبب شد تا ایده درآپ باکس به ذهن وی خطور کند.

کمک و خوش بینی سرمایه گذاران را نیز در موفقیت درآپ باکس نباید نادیده گرفت. در آن زمان سرویس های زیادی وجود داشتند که همانند درآپ باکس بر پایه رایانش ابری فعالیت می کردند. درو در جلسات خود با سرمایه گذاران همواره از آن ها در خصوص این که «آیا هیچ کدام از این سرویس ها را استفاده می کنید؟» سوال می کرد و پاسخی که آن ها به این پرسش می دادند در اغلب موارد منفی بود. درآپ باکس با موفقیت خود در سال های بعد، به خوبی پاسخ این اعتماد سرمایه گذاران را داد.

 یکی از نکات جالب در مورد درآپ باکس و موسسان آن این است که آن ها در ابتدا و پس از ارائه دموی اولیه خود به سرمایه گذاران توانستند ۷/۲ میلیون دلار سرمایه جذب کنند. برای استارتاپی که تعداد رقبای زیادی دارد و صرفاً در حد ایده است، این رقم بسیار جالب توجه بود.

عوامل موثر در موفقیت استارتاپ درآپ باکس

به عقیده درو، یکی از عوامل کلیدی که در موفقیت استارتاپ ها نقش دارد، تولید محصول یا خدماتی است که مردم خواستار آن هستند. ممکن است به ظاهر این مطلب بسیار واضح باشد ولی معمولاً وقتی به شرکت های شکست خورده می نگرید، عدم داشتن تعداد کافی مشتری دلیل عمده شکست آن ها محسوب می شود. درآپ باکس توانست با ایجاد خدماتی که نیاز عده زیادی از افراد را برطرف می کرد، موفقیت زیادی کسب کند.

عامل دومی که در موفقیت استارتاپ ها نقش دارد، زمان بندی است. این عامل در موفقیت درآپ باکس نیز بسیار موثر بوده است.

درآپ باکس زمانی آغاز به کار کرد که کاربران دستگاه های مختلفی همراه با سیستم عامل های مختلف در اختیار داشتند و در حال نقل و انتقال داده های خود از یک دستگاه به دستگاه دیگری بودند. فایل ها را از نوت بوک خود بر روی موبایل و یا لپ تاپ جابه جا می کردند و این انتقال داده ها زمان زیادی را می طلبید. درآپ باکس با راه حلی که به کاربران خود ارائه کرد، توانست در وقت و انرژی آن ها صرفه جویی کند.

استراتژی های مربوط به توزیع نیز یکی دیگر از عوامل موفقیت استارتاپ درآپ باکس محسوب می شود. کاربران درآپ باکس در مورد خدمات آن با دوستان خود صحبت کرده و از آن ها می خواستند تا برای انجام پروژه های گروهی در درآپ باکس ثبت نام کنند تا بتوانند به راحتی فایل ها را با یکدیگر به اشتراک گذارند. این امر سبب انتشار و توزیع این خدمات در میان کاربران شد.

کاربران جدید پس از ثبت نام در وب سایت درآپ باکس، ۲ گیگا بایت فضای رایگان دریافت می کنند. استراتژی درآپ باکس برای جذب کاربران جدید، معرفی از طریق کاربران حال حاضر است. به این ترتیب، تخفیفی را در مقابل معرفی افراد جدید به کاربران حال حاضر سایت که قصد خرید فضای بیشتری را دارند، ارائه می کند. این امر می تواند در معرفی این شرکت به سایرین و افزایش تعداد کاربران آن ها نقش داشته باشد.

 

این مطلب در شماره شهریور، نشریه آینده روشن نیز به چاپ رسیده است.

 

Leave a Reply

MarketGraphy

آژانس تمام خدمت مارکتینگ مارکت گرافی، در زمینه ارائه خدمات مارکتینگ و برندینگ به کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند.

   MarketGraphy 2019 All rights reserved ©

 

Back to top