دلایل شکست استارتاپ های ایران

 شاید برای شما نیز سوال شده باشد که دلایل شکست استارتاپ های ایرانی چیست؟ با این حجم عظیم افرادی که هر روزه به کسب و کار اینترنتی و راه اندازی استارتاپ روی می آورند، چرا تنها تعداد کمی از آن ها موفق می شوند؟

بسیاری از تیم ها در ایران با شور و اشتیاق زیادی فعالیت خود را برای راه اندازی استارتاپ شروع می کنند ولی داشتن این انگیزه زیاد نمی تواند به تنهایی سبب موفقیت آن ها شود. در اکوسیستم کارآفرینی ایران نیز این امر مشهود بوده و می توان دلایل زیادی را برای آن برشمرد که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می شود.

شکست استارتاپ ها در ایران
شکست استارتاپ ها در ایران
  • عدم شفافیت در ایده، استراتژی و تخصیص بهینه منابع

    عدم شفافیت در ایده یکی از دلایل اصلی شکست استارتاپ ها در ایران است. تمایل برای انجام دادن کارهای بزرگ و اضافه کردن امکانات زیاد در سایت یا اپلیکیشن عاملی است که بسیار در اکوسیستم کارآفرینی ایران مشاهده می شود. اصلی ترین نتیجه ای که این امر به دنبال دارد، سردرگمی مخاطبان و کاربران این خدمات است. این سردرگمی در بلند مدت سبب  عدم علاقه آن ها به استفاده از این خدمات خواهد شد.

  • عدم وجود فرهنگ کار تیمی

    احتمال موفقیت استارتاپ هایی که در آن ها تعداد موسسان بیشتر از یک نفر است، بسیار بیشتر است. حس مشارکتی که بین موسسان این استارتاپ ها ایجاد می شود و در اختیار داشتن تخصص های بیشتر، سبب ایجاد سینرژی شده و منابع بیشتری را برای موفقیت کسب و کار فراهم می کند. از سوی دیگر در اختیار داشتن تیم برای راه اندازی استارتاپ سبب می شود تا علاوه بر ایجاد حس مشارکت، توانایی افراد برای مواجه با چالش ها، شرایط حساس و مشکلات نیز بیشتر شود. عدم وجود این فرهنگ و انجام کار به صورت تکی را می توان یکی از دلایل شکست استارتاپ های ایرانی برشمرد.

    کوچک فکر کردن
    کوچک فکر کردن
  • کوچک فکر کردن و بزرگ شروع کردن

    تولید محصول یا خدماتی که بتواند نیازها و خواسته های تمامی یا بخش وسیعی از افراد  جامعه را برآورده سازد، واقعاً از لحاظ عملی غیر ممکن است و نیاز به منابع بسیار زیادی دارد. حتی بزرگ ترین شرکت های دنیا نیز چنین ریسکی را متحمل نمی شوند. در عوض با بخش بندی بازار و هدف قرار دادن بخش کوچکی از آن سعی می کنند تا با تخصیص بهینه منابع و جلب رضایت مشتریان خود بتوانند خود به خود در بازار و بدون استفاده از تبلیغات زیاد رشد کنند. می توان تلاش برای ارائه خدمت به بازار انبوه را از جمله دلایل شکست استارتاپ ها در ایران دانست.

  • عدم تشخیص مشکل در بازار

    یکی از بزرگ ترین مشکلات کسب و کارها با توجه به مقاله ای که در مجله فورچون چاپ شده است، عرضه محصولات یا ارائه خدماتی است که کسی خواهان آن نیست و در واقع نیازی به آن در بازار وجود ندارد. بسیاری از استارتاپ هایی که راه اندازی می شوند، هیچ مشکل خاصی را برای مشتریان برطرف نکرده و قادر نیستند هیچ خلاء ای را در بازار از بین ببرندیکی از دلایلی که می توان برای این امر برشمرد، عدم انجام تحقیقات بازار قبل از راه اندازی استارتاپ ها است که به شکست استارتاپ ها در ایران می انجامد.

  • عدم تعریف ارزش پیشنهادی مناسب با توجه به بازار هدف

    مشکل دیگری که استارتاپ های ایرانی بسیار با آن دست و پنجه نرم می کنند عدم تعریف ارزش پیشنهادی مناسب در بازار هدف است. در این موارد مشکلی در بازار وجود دارد و موسس استارتاپ به خوبی آن را تشخیص می دهد ولی نمی تواند ارزش پیشنهادی مناسبی را برای حل آن مشکل ارائه کند. به این ترتیب نیازها و خواسته های مشتری بدون پاسخ باقی می مانند.

  • عدم در نظر گرفتن منابع موجود

    شروع کردن در مقیاس بزرگ نیاز به سرمایه و منابع زیادی دارد. برای بیزنس مدلی که هنوز اثبات نشده است و ریسک زیادی دارد، به مخاطره انداختن این حجم از سرمایه به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست. هر کسب و کار نوپایی در ابتدای کار خود منابع محدودی (نیروی انسانی، تجربه، سرمایه و ….) در اختیار دارد و بهتر است با در نظر گرفتن این منابع و تخصیص بهینه آن ها، بهترین نتیجه یا بازگشت سرمایه ROI را از فعالیت خود کسب کند.

عدم انعطاف پذیری
عدم انعطاف پذیری

 

  • عدم انعطاف پذیری و شکست استارتاپ ها در ایران

    عدم انعطاف و تطبیق پذیری یکی از دلایل شکست بسیاری از استارتاپ ها است. منظور از انعطاف پذیری عدم داشتن تعصب بر روی ایده یا بازار و توانایی تغییر ویژگی های محصولات، اتخاذ رویکرد جدید برای ورود به بازار و تغییر دادن صنعت یا بازاری که فعالیت در آن صورت می گیرد، است. حتی در برخی از موارد لازم است تا مدل کسب و کار را به طور کامل تغییر داده و  از ابتدا شروع کرد.

  • داشتن دید تکنیکی در استارتاپ

    دارا بودن دید تکنیکی سبب می شود تا موسسین این استارتاپ ها با اتکا به دانش خود به فکر ایجاد راه حلی برای تولید محصول/خدمات جدید و فروش آن در بازار بیافتند. به این ترتیب  به دلیل عدم استفاده از تخصص های دیگر، اقدام به تولید محصول/خدماتی می کنند که هیچ تقاضایی برای آن در بازار وجود ندارد. ممکن است ایده ای برای تولید محصولی عادی وجود داشته باشد ولی دارا بودن روش خاصی برای مارکتینگ یا برند کردن آن در بازار، سبب ایجاد تمایز و افزایش میزان فروش آن محصول در بازار شود. نکته ای که امروزه بسیاری از استارتاپ ها و شرکت های موفق دنیا به آن توجه می کنند، تمرکز بر روی خدمات مارکتینگ و برندینگ است تا بتوانند به این ترتیب محصول/خدمات خود را از رقبا متمایز کرده و محصولی منطبق تر با نیاز ها و خواسته های مشتریان به آن ها ارائه نمایند.

  • عدم شناخت بازار و در نظر گرفتن شرایط محیطی

    مشکل دیگری که در برخی از استارتاپ ها مشاهده می شود، عدم داشتن زمان بندی مناسب برای معرفی کسب و کار به بازار است که می تواند ناشی از عدم شناخت موقعیت و شرایط محیطی باشد. به این ترتیب شرایط محیطی و موقعیتی پیش بینی نشده و تغییرات محیط خارجی می تواند  این استارتاپ ها را بسیار تحت تأثیر خود قرار دهد.

آیا می توانید دلایل دیگری را برای شکست استارتاپ ها در ایران نام ببرید؟ تا کنون با کدامیک از دلایل ذکر شده برای شکست استارتاپ ها در ایران و در مورد کدام کسب و کار مواجه شده اید؟


/ / / / / / /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

۲ دیدگاه برای “دلایل شکست استارتاپ های ایران

    • ۷ خرداد ۱۳۹۹ در ساعت ۰۸:۱۷
      لینک اینترنتی

      ممنون از کامنتتون…این مطلب مربوط به چهار سال گذشته است و هدف بیان یه سری کلیات در مورد موضوع بود و گرنه اصل ماجرا شاید خیلی پیچیده تر باشه و نیاز به بررسی دقیق تری داشته باشه ولی همون جور که شما احتمالا بهتر از من می دونید فضای اکوسیستم استارتاپی در ایران به نحوی هست که زیاد اجازه کار کارشناسی و دقیق رو نمی ده

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!