تحقیقات بازار برای یک استارتاپ حیاتی است

هر سال شاهد آغاز به کار کردن هزاران استارتاپ در سطح جهان هستیم. هر کدام از این استارتاپ ها با ایده ای وارد بازار می شوند و گویا حسی به آن ها می گوید که ایده آن ها قرار است دنیا را متحول کند و راه حلی برای مشکلی که هم اکنون افراد بسیاری با آن دست و پنجه نرم می کنند، فراهم آورد. با بررسی اتفاق هایی که در گذشته روی داده است و مرور استارتاپ های مختلف می توان نتیجه گرفت که در بسیاری از موارد یکی از عواملی که منجر به شکست استارتاپ ها شده است، عدم انجام تحقیقات بازار توسط موسسین بوده که سبب شده است تا کارها مطابق پیش بینی های صورت گرفته، پیش نروند. آیا بهتر نبود قبل از شروع هر نوع استارتاپ و ورود به بازار، داده های قابل اتکایی جمع آوری می شد؟

فقط استارتاپ هایی که داده قابل اتکاء قابل توجهی داشتند و با تکیه بر آن ها وارد بازار شدند تا ایده کسب و کار خود را پشتیبانی کنند، توانسته اند تا به مرحله بعدی برای انجام کسب و کاری موفق راه پیدا کنند. جمع آوری این داده های ارزشمند، تصویری واضح و شفاف از شرایط بازار برای آن استارتاپ فراهم می کند. صاحبان آن استارتاپ با استفاده از این داده ها می توانند ایده خود را ارزیابی کنند و متوجه شوند که ایده آن ها تا چه میزان برای مشکل مصرف کنندگان مفید است. آیا افرادی در جامعه هستند که از این ایده پس از معرفی به بازار استقبال کنند؟

تحقیقات بازار چیست و چگونه می تواند به استارتاپ ها کمک کند؟  

تحقیقات بازار
تحقیقات بازار

قبل از هر گونه اقدام نسنجیده برای ورود به بازار، هر استارتاپی می بایست نیاز حال حاضر بازار را بررسی کند. در این مرحله، تحقیقات بازار می تواند به استارتاپ ها کمک زیادی کند. در واقع تحقیقات بازار، ورود واقعی یک کسب و کار به بازار است تا نیارهای مصرف کنندگان خود را شناسایی کند.

تحقیقات بازار، ابزار کسب و کار است که تصویر واضح و شفافی را در خصوص آن شرایطی که در بازار قابل دست یابی است در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می دهد. از سوی دیگر نشان می دهد که کسب و کار به منظور برطرف کردن خلاء موجود در بازار، چه برنامه ای برای معرفی محصول/خدمات خود دارد.

تحقیقات بازار آن تلاش سختی است که یک کسب و کار برای جمع آوری دیتا انجام می دهد تا بتواند تصویر شفافی از نقاط قابل دست یابی در بازار به دست آورده و سلیقه مشتریان جهت خرید محصول یا خدمات خاصی را دریابد. این تلاش سخت برای جمع آوری دیتا می تواند به یک استارتاپ کمک کند تا تصمیم گیری های مبتنی بر دانش و آگاهانه اتخاذ کرده و از هدر رفتن منابع محدود خود جلوگیری کند.

چرا یک استارتاپ باید تحقیقات بازار انجام دهد؟

کسب و کاری که مبتنی بر تحقیقات بازار و تحلیل داده ها است، شانس بهتری برای اثبات امکان پذیری (توجیه اقتصادی) خود در بازار دارد. گزارش خوبی که از تحقیقات بازار گردآوری شده می تواند در یک استارتاپ به عنوان راهنمایی مناسب مورد استفاده قرار گرفته و این امیدواری را به صاحبان کسب و کار دهد که از زمان، تلاش ها و پول خود در مسیر درستی برای رشد استفاده می کنند.

تحقیقات بازار اطلاعات زیر را به منظور راهنمایی یک استارتاپ فراهم می کند:

  • به دست آوردن بینشی در مورد نیازهای مصرف کنندگان

  • ارائه طرح کلی در مورد ابعاد کسب و کار مورد نظر

  • فراهم آوردن دید در خصوص نظر مشتریان بالقوه در مورد راه حلی که شما می خواهید در اختیار آن ها قرار دهید

  • ارائه روندهای بازار

  • کسب برتری در مقابل رقبا

  • انجام برنامه ریزی در خصوص نحوه و زمان مناسب برای عرضه محصول یا خدمات به بازار

  • بررسی توجیه اقتصادی استارتاپ به واسطه گردآوری هزینه های پیش رو و سایر هزینه های مالی در جدول در کنار مبالغی که انتظار می رود تا مصرف کنندگان پرداخت کنند

  • نمایش سیگنال های خطر تا بتوان اقدام های مناسبی قبل از از دست دادن زمان انجام داد

تحقیقات بازار کلیدی است که یک استارتاپ می تواند با استفاده از آن اطلاعات مورد نیاز خود را برای الویت بندی کردن فعالیت ها و دست یابی به اهداف قابل دسترسی خود فراهم کند.

بهترین زمان برای انجام تحقیقات بازار

 

تحقیقات بازار
تحقیقات بازار

بهترین زمان برای به منظور انجام تحقیقات بازار، درست قبل از معرفی کسب و کار به بازار است. در صورتی که همه مواردی که در این تحقیقات بازار انجام می شوند، مثبت باشند، کسب و کار می تواند پیش رفته و خود را به بازار معرفی کند.

با ورود به بازار و سپری شدن چند روز، دور دوم تحقیقات بازار برای تشخیص میزان مقبولیت ابتکارات انجام شده توسط کسب و کار می تواند صورت پذیرد.

استارتاپ می بایست تحقیقات بازار را به عنوان فرآیندی ادامه دار و مطابق با برنامه ای از پیش تعیین شده برای کسب و کار خود به انجام رساند. این امر به کسب دانش در مورد بازار کسب و کار کمک کرده و سبب می شود تا بتواند در محیطی بسیار چالش بر انگیز، رقابتی و در حال تغییر مدام، به فعالیت خود ادامه دهد.

روش هایی که برای انجام تحقیقات بازار می توان از آن ها استفاده کرد

در واقع تحقیقات بازار، جمع آوری اطلاعات مربوط به بازار است. دو روش برای جمع آوری اطلاعات بازار وجود دارد. یکی از این روش ها انجام تحقیقات بازار اولیه (Primary Market Research) است که شامل انجام گفت و گوی غیر رسمی با مشتریان و جمع آوری بازخوردهای آنان است. این روش با انجام مصاحبه ها، نظر سنجی ها، برگزاری گروه های متمرکز (Focus Group) و پرسشنامه ها صورت می گیرد. به این ترتیب اطلاعات ارزشمندی در رابطه با قیمت های رقبا و نقاط ضعف و قوت آن ها جمع آوری خواهد شد.

تحقیقات بازار ثانویه (Secondary Market Research) شامل کمک گرفتن از افراد با تجربه به منظور انجام تحقیقی با جزئیات زیاد، استفاده از ابزارها و سیستم های اطلاعاتی بازار و به کار بردن نتایج گزارش های رسانه های مختلف است که می توان برای بررسی داده های کلیدی حاصل از تحقیقات گذشته در مورد برخی از عادت های مصرف کنندگان مانند میزان موفقیت محصولات مشابه که قبلاً به بازار معرفی شده اند، از آن ها استفاده کرد.

سایر انواع تحقیقات بازار شامل تحقیقات کمی (Quantitative) و کیفی (Qualitative) هستند.

به واسطه به دست آوردن داده های صحیح و دقیق در نتیجه انجام تحقیقات بازار، یک کسب و کار می تواند تصویری بسیار شفاف از نیازهای بازار به دست آورد.

پول، تلاش و زمانی که برای انجام تحقیقات بازاری دقیق صرف می شود، می تواند به کسب و کارها و استارتاپ ها در شناخت شرایط واقعی بازار کمک کند. بنابراین، تحقیقات بازار علاوه بر این که برای یک استارتاپ حائز اهمیت است می تواند برای یک کسب و کار راه اندازی شده و در حال فعالیت نیز اهمیت زیادی داشته باشد. به این ترتیب انجام تحقیقات بازار نشانه ای مبنی بر هوش و دید بلند مدت مدیریت آن کسب و کار است و این پیام را مخابره می کند که کسب و کار فقط به دنبال ارتقاء خود نبوده، بلکه به دنبال ایجاد نوآوری و بازاختراع خود است تا بتواند بر اساس نیازهای بازار خود را تطبیق دهد و اعتماد و وفاداری مشتریان و سایر سهام داران را کسب کند.


/ / / / / / / /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

۱ دیدگاه برای “تحقیقات بازار برای یک استارتاپ حیاتی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!