تأثیر بیماری کرونا بر کسب و کارهای مختلف

تأثیر بیماری کرونا بر کسب و کارهای مختلف

تأثیر بیماری کرونا بر کسب و کارهای مختلف

تأثیر بیماری کرونا بر کسب و کارهای مختلف 640 354 مونا مظاهری

بیماری کرونا که تا لحظه نگارش این مطلب ۲۷۶،۵۳۲ نفر مبتلا در سراسر جهان و ۱۱،۴۱۸ نفر قربانی گرفته، از جنبه های مختلفی بر روی زندگی عادی همه ما تأثیر گذاشته است. از جمله تأثیرات آن بر روی کسب و کارهای مختلف است که می تواند در زمان بحران و پس از آن نمود پیدا کند.

در این مطلب از وب سایت مارکت گرافی، سعی بر این داریم تا تأثیرات بیماری کرونا بر کسب و کارهای مختلف و دنیای بیزنس را بررسی کنیم.

ویروس کرونا تأثیر زیادی بر جنبه های مختلفی زندگی ما داشته و نحوه خرید کردن، مسافرت رفتن و کار کردن ما را به میزان زیاد تغییر داده است. این بیماری همه گیر مانند تمامی شوک های اقتصادی دیگر، اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داده و در آینده نیز تأثیرات خود را بر اقتصاد و کسب و کارهای مختلف به جای خواهد گذاشت.

دیگر دیدن افراد با ماسک در سطح خیابان ها، انجام خریدهای ضروری با حجم زیاد، متوقف کردن قرارهای اجتماعی و کاری و یا برگزار کردن آن ها از طریق آنلاین، به تعویق انداختن مسافرت ها و کار کردن از منزل به امری عادی برای اغلب افراد تبدیل شده است.

بدون شک این رفتارها تا مدت ها بعد از بازگشت کشورها به شرایط قبل از همه گیری ویروس کرونا ادامه خواهند داشت. در ادامه مطلب، تأثیر بیماری کرونا بر کسب و کارهای مختلف فعال در بعضی از صنایع را بررسی کرده ایم.

تأثیر بیماری کرونا بر کسب و کارهای مختلف

تأثیر بیماری کرونا بر کسب و کارهای مختلف

صنایع خرده فروشی Retail Industry

از آن جایی که ویروس کرونا سبب شد تا مردم بسیاری از اقلام ضروری و مصرفی خود را در حجم زیادی خریداری کرده و انبار کنند، صنایع خرده فروشی با افزایش فروش در دوران بحران و خالی شدن انبارها در این زمان و کاهش فروش بعد از سپری شدن بحران کرونا مواجه خواهند شد.

در دوره این همه گیری، تقاضا برای خرید آنلاین افزایش داشته و افراد زیادی برای خرید روزانه خود به سوی این پلتفرم ها سوق پیدا کردند که سبب افزایش کاربران این دسته از پلتفرم ها شده است. این الگوی رفتاری اگر با ارائه خدمات مناسب و ایجاد تجربه منحصر به فرد برای مشتری همراه شود می تواند تقاضا برای خرید از این فروشگاه های آنلاین را در دوران پس از بحران کرونا نیز بالا نگه دارد.

صنایع درمانی- بهداشتی Health care Industry

توجه مردم به رعایت اصول بهداشتی و افزایش تقاضا برای اقلام بهداشتی که در زمان بحران کرونا شدت گرفت، به احتمال زیاد تا مدت ها پس از آن نیز ادامه خواهد داشت و مصرف اقلام بهداشتی و شوینده ها همچنان به میزان زیادی بالا خواهد بود.

نیاز به سرمایه گذاری بر روی تسهیلات بهداشتی و افزایش استخدام کادر درمانی در این شرایط به ضرورتی برای کشورهای مختلف تبدیل شده است. سرمایه گذاری زیادی بر روی تحقیقات پزشکی، تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی صورت خواهد گرفت.

در عین حال، ارتقاء بهداشت در جوامع و افزایش آموزش های بهداشتی مرتبط نیز احتمالا به یکی از الویت های مهم کشورهای مختلف تبدیل خواهد شد که می تواند فرصت هایی را برای کسب و کارهای مختلف در این زمینه فراهم کند.

احتمالا، افراد زیادی برای دریافت مشاوره های پزشکی و جلوگیری از حضور در جمعیت و مناطق شلوغ، به کسب و کارها و پتلفرم های آنلاین ارائه دهنده خدمات مشاوره پزشکی ومراجعه خواهند کرد که نیازمند ایجاد زیرساخت های مناسب برای این دسته از کسب و کارهاست.

صنعت بیمه Insurance Industry

تمرکز مردم بر روی سلامت و افزایش هزینه های درمانی، احتمالا تقاضا برای خدمات بیمه ای با پوشش بهتر را در سطح جوامع در دوران پس از بحران کرونا بیشتر کند.

صنعت هتلداری و گردشگری Hospitality and Tourism Industry

صنعت هتلداری و گردشگری شاغلان زیادی در نقاط مختلف دنیا داشته و از هر ۱۰ نفر یک نفر در این صنعت شاغل است. بدون شک، بیشترین تأثیر از این همه گیری در این صنعت رخ داده است. با شیوع این بیماری، بسیاری از پروازها متوقف شده و هتل های بسیاری خالی از مسافر هستند. به دنبال افزایش نگرانی ها ناشی از این بیماری، رستوران ها و کافه ها تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست داده و ارسال سفارش نیز نتوانست کمک زیادی به این کسب و کارها کند.

کسب و کارهای آنلاین در این صنایع نیز از تأثیرات این همه گیری مستثنی نبودند و تقاضا در این کسب و کارها به میزان زیادی کاهش یافته است.

بعد از پایان این همه گیری، بازگشت این صنایع به حالت عادی و شرایط قبل از بحران کرونا به سختی صورت خواهد پذیرفت و نیاز به اعتمادسازی زیادی از طرف صاحبان این کسب و کارها برای رعایت اصول بهداشتی و اطلاع رسانی آن به مشتریانشان است. تقاضا برای سفر و استفاده از خدمات هتل ها احتمالا تا مدتی با کاهش مواجه شود.

صنایع خدماتی Service Industry

بسیاری از کسب و کارها در این شرایط برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری به دورکاری و انجام کارها به صورت آنلاین روی آوردند. دنبال کردن این سیاست ها و تشویق پرسنل برای انجام کارها از منزل به احتمال زیاد سبب ترویج این فرهنگ در جامعه شده و احتمالا در دوران پسا کرونا نیز ادامه خواهد داشت. به عنوان مثال، افراد زیادی برای جلوگیری از شیوع بیماری به استفاده از پلتفرم های آنلاین بانک ها روی آورده اند و مراجعه حضوری به بانک ها برای دریافت خدمات کاهش داشته که احتمالا این رفتار در شرایط پسا کرونا نیز ادامه داشته باشد ولی مانند صنایع دیگر، نیاز به ارائه خدمات مناسب و تجربه سازی منحصر به فرد برای مشتریان است.

پلتفرم های آنلاینی که امکان کار کردن از راه دور را برای کاربران خود فراهم می کنند در این دوران با استقبال خوبی مواجه خواهند شد که در صورت ارائه خدمات مناسب و تجربه منحصر به فرد به کاربران خود بتوانند آن ها را در شرایط پس از کرونا نیز به میزان زیادی حفظ کنند.

صنایع آموزشی Education Industry

با شدت گرفتن همه گیری بیماری کرونا، بسیاری از مدارس و دانشگاه ها در سراسر دنیا تعطیل شده و تعداد زیادی نیز به آموزش آنلاین روی آوردند. ممنوعیت های مسافرتی به دلیل این بیماری به احتمال زیاد تنوع ملیت ها در دانشگاه های مختلف را حداقل در کوتاه مدت تحت تأثیر قرار داده و حضور دانشجویان خارجی در کسب و کارها را کمرنگ خواهد کرد.

با تغییر رفتار گسترده ای که در این زمینه شاهد بودیم، آموزش های آنلاین برای مدارس و دانشگاه ها احتمالا در شرایط بعد از کرونا، رونق بیشتری خواهند داشت.

صنایع تولیدی Manufacturing Industry

با مشخص شدن تقاضا در زمان بحران کرونا، احتمالا تولیدکنندگان زیادی به تولید محصولات شوینده، تکنولوژی هایی برای کمک به افراد برای ضدعفونی کردن محیط منزل وروی آورند که به احتمال زیاد این تقاضا تا مدت ها پس از برطرف شدن این همه گیری در دنیا وجود خواهد داشت.

صنایع حمل و نقل Transportation Industry

همه گیری بیماری کرونا باعث شد تا افراد زیادی برای کمک به کاهش این همه گیری در منازل خود مانده و میزان حمل و نقل در شهرهای مختلف با کاهش مواجه شود. بالطبع، تقاضا برای حمل و نقل عمومی در سطح وسیعی کاهش پیدا کرده و افراد به میزان بیشتری از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده می کنند. تأثیر این تغییر رفتار ( کاهش کلی تعداد رفت و آمدها و کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی) به احتمال زیاد تا مدت ها پس از اتمام این همه گیری در شهرهای مختلف باقی خواهد ماند.

از طرف دیگر، کسب و کارهای حمل و نقل آنلاین ممکن است با کاهش تقاضا در دوران پسا کرونا مواجه شده ولی تقاضا برای پیک و ارسال کالاها ممکن است افزایش داشته باشد.

صنعت تبلیغات Advertising Industry

با شیوع بیماری کرونا، بسیاری از کسب و کارها، فعالیت های تبلیغاتی خود را به میزان زیادی کاهش دادند. مصرف کننده ها، صرف نظر از تبلیغات به خرید کالاهای ضروری و بهداشتی روی آوردند. احتمالا بسیاری از شرکت های تبلیغاتی همچنان قراردادها و مشتریان سابق خود را مدیریت کنند و فضا برای افزایش درآمد و هزینه کرد تبلیغاتی برای بسیاری از شرکت ها نخواهد بود.

در دوران پس از کرونا، به دلیل کاهش میزان تقاضا و مصرف در بسیاری از صنایع احتمالا، بودجه های تبلیغاتی بسیاری از شرکت ها کاهش پیدا کند.

لازم به توضیح است که به دلیل پیش بینی ناپذیر بودن آثار این همه گیری جهانی، از ارائه پیش بینی های دقیق اقتصادی و آثار بیماری کرونا بر کسب و کارهای مختلف به صورت دقیق در این مطلب اجتناب شده و صرفا تأثیر حدودی بر صنایع مختلف ذکر شده است.

این بیماری چه تأثیری بر کسب و کار شما داشته است؟ به نظر شما کسب و کار شما در شرایط پسا کرونا چه تغییری خواهد کرد؟

2 دیدگاه
  • با سلام،
    ممنون از مقاله خوبتون، واقعا کرونا ضربه شدیدی رو به اقتصاد جهان وارد کرد،اون هم در شرایطی که بیشتر کسب و کارها در سراسر دنیا، هیچگونه آمادگی برای روبرو شدن با همچین بحرانی رو نداشتن. البته امیدوارم مطالعه مطالبی مثل مقاله شما برای صاحبان کسب و کارها کارساز باشه و امید به ادامه دادن رو در افراد زنده نگه داره.
    خوشحال میشم از وبسایت ما هم دیدن کنید، مقاله هایی رو در مورد بحران کرونا منتشر کردیم، امیدوارم مورد پسند دوستان واقع بشه
    وبسایت گروه مشاوره کسب و کار بلوباکس:
    http://www.blueboxbc.com

Leave a Reply

MarketGraphy

آژانس تمام خدمت مارکتینگ مارکت گرافی، در زمینه ارائه خدمات مارکتینگ و برندینگ به کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند.

   MarketGraphy 2019 All rights reserved ©

 

Back to top