لوگوی اینستاگرام و تغییر اساسی

لوگوی اینستاگرام این هفته دچار تغییری اساسی شد. اینستاگرام با معرفی لوگوی جدید خود، ظاهر جدیدی را به کاربرانش معرفی کرد. این اقدام به منظور ایجاد یکپارچگی در خانواده اپلیکیشن های اینستاگرام (Boomerang و Layout) انجام شد تا به این ترتیب از طراحی ساده تر و پایدارتر و ماندگارتری برای این اپلیکیشن ها استفاده شود.

لوگوی اینستاگرام و طرح دوربین قدیمی
لوگوی اینستاگرام و طرح دوربین قدیمی

این رسانه موفق اجتماعی طرح دوربین قدیمی را که از زمان معرفی برند خود در لوگویش داشت حذف کرده و به جای آن از طرحی انتزاعی و دارای گرافیکی ساده دوربین استفاده کرده است که بر روی زمینه ای از رنگ های رنگین کمان قرار دارد. همچنین نوشته ای که حاکی از نام این برند در لوگوی اینستاگرام بود، در لوگوی جدیدی حذف شده است.

دلایل تغییر لوگوی اینستاگرام

زمانی که اینستاگرام فعالیت خود را در سال ۲۰۱۰ آغاز کرد، اصلی ترین خدمتی که ارائه می کردند،  در اختیار قرار دادن فیلترهایی بود که حس و حالی قدیمی به عکس ها می بخشیدند. با توجه به این ویژگی اصلی، نمایش دوربینی با ظاهری قدیمی در لوگوی اینستاگرام می توانست برای بازار هدف آن موثر باشد ولی اکنون و در سال ۲۰۱۶ بازار هدف این اپلیکیشن تغییر کرده است و برندها، هنرمندان، افراد مشهور و جوان در این اپلیکیشن حضور دارند. قشر جوانی در این اپلیکیشن حضور دارند که بعد از سال ۲۰۰۰ به دنیا آمده اند و علاقه بسیاری به این اپلیکیشن دارند و  یکی از شبکه های اجتماعی مورد علاقه آن ها بعد از snapchat و Tumblr است. برای این گروه از افراد آن لوگوی قدیمی اینستاگرام با طرحی از یک دوربین قدیمی فاقد ارزش است. از سوی دیگر، فیلترهایی که حس و حالی قدیمی به عکس ها می بخشیدند نیز برای این گروه از افراد، ارزش چندانی نداشته و نمی تواند به عنوان مزیت رقابتی این برند تلقی شود.

به عقیده منتقدان این لوگوی اینستاگرام دیگر قدیمی شده بود و نمی توانست بیانگر جامعه ی هدفی باشد که از این اپلیکیشن استفاده می کنند. به عقیده آن ها نوستالژی ایجاد کردن برای سیستم آنالوگ دیگر کاربردی ندارد بلکه می بایست برای سیستم دیجیتال نوستالژی ایجاد کرد. اینستاگرام با تغییر لوگو این پیام را به مخاطبان خود منتقل می کنند که اجازه دهید تا ما خاطرات شما را به صورت دیجیتال برایتان ذخیره کنیم.

طرح اپلیکیشن اینستاگرام طرح اپلیکیشن اینستاگرام

این به روزرسانی همچنین شامل یکپارچه سازی خانواده اپلیکیشن های این برند است که شامل اپلیکیشن هایی مانند Layout, Boomerang و Hyperlapse نیز می شود. در حال حاضر، هر یک از این اپلیکیشن ها دارای طرحی مینیمالیستی هستند که از ترکیب رنگی رنگین کمان بهره می گیرد.

به گفته ی سخن گوی شرکت اینستاگرام با گسترش خانواده اپلیکیشن های این برند، ایجاد ظاهری پایدار، هماهنگ و یکپارچه با اینستاگرام و خود این اپلیکیشن ها از اهمیت زیادی برخوردار شده است. به این ترتیب بهتر می توان خدماتی را که این اپلیکیشن ها به شما ارائه می کنند که شامل کلاژ کردن عکس ها یا ویدیو های کوتاه است، نشان داد.

در ماه مارچ، اینستاگرام از انجام تغییراتی جنجالی در صفحه اصلی خود خبر داد که در آن پست های مرتبط به نوعی الویت بندی شده اند. همچنین عنوان شده است که اپلیکیشن جدید اینستاگرام به میزان بیشتری بر روی سادگی تمرکز خواهد داشت.

هر ویژگی جدید اپلیکیشن اینستاگرام به منظور ارتقای تجربه کاربری ارائه می شود و تحقیقات گسترده ای برای آن صورت گرفته است. ظاهر ساده تر اپلیکیشن سبب تمرکز بیشتر افراد بر روی عکس ها و ویدیو ها خواهد شد و موجب می گردد تا ویژگی های محبوب این اپلیکیشن حفظ شود.

البته باید در نظر گرفت که تغییر دادن لوگو می تواند ریسک زیادی داشته باشدبنا به گفته مسئولان اینستاگرام، این تغییر لوگو به دلیل ایجاد تازگی در این برند انجام نشده است بلکه به عقیده آن ها که لوگو ها و طرح هایی که پیش تر برای این خانواده اپلیکیشن ها استفاده می شد دیگر نمی تواند  خلاقیت را در این جامعه مجازی ۱/۶ بیلیون دلاری نشان دهد.


/ / / / / / /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

۲ دیدگاه برای “لوگوی اینستاگرام و تغییر اساسی

  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ساعت ۰۹:۴۰
    لینک اینترنتی

    جالب بود ممنون
    به نظر من یکی از دلایل تغییر لوگو شاید فلت نبودن لوگوی قبلی بود

    پاسخ
    • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ساعت ۱۷:۳۴
      لینک اینترنتی

      خواهش می کنم.
      ممنون از شما، به نکته جالبی اشاره کردید.

      سپاس

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!