کاربرد افراد مشهور در استراتژی مارکتینگ

کاربرد افراد مشهور در استراتژی مارکتینگ بسیاری از برندها مرسوم است و در معرفی یک برند در بسیاری از کشورهای دنیا رواج دارد. بر اساس تحقیقات بازار و با توجه به ریسکی که این کاربرد افراد مشهور دارد، ۱۵٪ تبلیغات در کشور آمریکا با استفاده از چهره های مشهور صورت می گیرد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته شرکت های آمریکایی سالانه ۵۰ بیلیون دلار برای جذب اسپانسرهای شرکتی و استفاده از افراد مشهور برای تبلیغات برند خود هزینه می کنند. در فرهنگی که بسیار تحت تأثیر افراد مشهور قرار دارد به نظر می رسد که کاربرد این چهره ها می تواند در فضای بازار موثر باشد.

بهتر است تمامی مزیت ها و معایب استفاده از افراد مشهور را در استراتژی مارکتینگ خود، قبل از به کار گیری این افراد به عنوان مبلغان برند که در فضاهای عمومی و به طور آشکار به تبلیغ برند شما خواهد پرداخت، در نظر گیرید.

مزایا

  • این افراد مشهور می توانند ارزش تجاری برند شما (Brand Equity) را افزایش دهند و سبب بازشناسایی نام برند (Brand recognition) شوند.
  • این مبلغان برند می توانند سبب ایجاد تازگی در برند و یا اضافه کردن بعدی جدید به برند شما گردند. شهرت جهانی این افراد مشهور می تواند برای شما شهرت و مشتریانی بین المللی را به ارمغان بیاورد.
  • در کنار یک فرد مشهور می توانید برای برند خود اعتبار بیافرینید. استفاده فردی بسیار مشهور از برند شما می تواند نشان دهنده خوب بودن محصول یا خدمات شما باشد.
  • این افراد مشهور می توانند شخصیت متمایز و قابل تشخیصی را به برند شما القا کنند.
افراد مشهور در استراتژی مارکتینگ
افراد مشهور در استراتژی مارکتینگ

ریسک ها

  • افراد مشهور نیز مانند سایر انسان ها دارای این ویژگی هستند که ممکن است مرتکب اشتباه شوند. البته باید در نظر داشت که متاسفانه اشتباهاتی که این افراد مشهور مرتکب می شوند در مجامع عمومی انجام شده و در رسانه ها پخش می شوند.
  • فرد مشهور می تواند شهرت یا تناسب خود با برند را از دست دهد و یا تصویر آن ها در جامعه تغییر کند. این عامل می تواند سبب ایجاد تصویری متناقض از آن فرد و یا برند معرفی شده شود.
  • مصرف کنندگان ممکن است شک کنند که آیا واقعاً فرد مشهور از محصولات یا خدمات برندی که در حال تبلیغ آن است استفاده می کند یا نه.
  • هزینه ی پرداخت شده به یک فرد مشهور برای تبلیغ برند خود می تواند بسیار بالا باشد. آیا می توانید ضرر مالی حاصل از عدم موفقیت و عدم دست یابی به سود پیش بینی شده را جبران کنید؟
  • صرفاً مشهور بودن نمی تواند دلیل موجهی برای تناسب فرد مورد نظر برای تبلیغ برند شما باشد. آیا مشتریان هدف برند شما با فرد مذکور ارتباط برقرار می کنند؟ آیا فرد مذکور می تواند به بهبود جایگاه برند شما در ذهن مخاطبان کمک کند؟
افراد مشهور در استراتژی مارکتینگ
افراد مشهور در استراتژی مارکتینگ

کابرد افراد مشهور برای تبلیغ برند همواره استراتژی موقتی بوده و بسیار حساس است. زیرا هر اتفاقی می تواند موفقیت یا شکست این استراتژی را تحت تأثیر خود قرار دهد. اما باید در نظر داشت که در صورت موفقیت می تواند سود سرشاری را نصیب برندها کند. قبل از انتخاب فردی به عنوان مبلغ و ترویج دهنده برند، می بایست از تناسب فرد مورد نظر با استراتژی جایگاه سازی برند اطمینان حاصل کرد. باید در نظر گرفت که مشتریان هدف شما به چه کسی اعتماد می کنند و چه کسی ممکن است اعتماد آن ها را به خود جلب نکند؟

آیا تا به حال در تبلیغ برند خود، تجربه استفاده از افراد مشهور را داشته اید؟ آیا این تجربه موفقیت آمیز بوده و یا به شکست منجر شده است؟


/ / / / / /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

۲ دیدگاه برای “کاربرد افراد مشهور در استراتژی مارکتینگ

  • ۸ فروردین ۱۳۹۵ در ساعت ۱۸:۳۱
    لینک اینترنتی

    تشکر از سرکار خانم مظاهری
    جندتا سوال 🙂
    در استفاده از افراد مشهور یا سلبریتی ها چه ویژگی هایی را باید مد نظر قرار داد؟ (ظاهر و فیتنس، درک مردم از آنها و رفتار و منش و یا نوع نقش آنها مثلا در مورد بازیگران در فیلم ها یا ورزشکاران). در کدام حوزه ها بهتر است از کدام نوع افراد معروف وسلبریتی ها استفاده شود؟ چگونه می توانیم بهتر تناسب برند با فرد معروف یا موفقیت یا شکست استفاده از آنها را بهتر پیش بینی کرد؟

    پاسخ
    • ۹ فروردین ۱۳۹۵ در ساعت ۱۴:۰۲
      لینک اینترنتی

      سلام، خواهش می کنم
      در مورد سوالتون باید عرض کنم که این موارد خیلی به برند پرسونا (Brand Persona) که برای برند در نظر گرفته می شود، بستگی دارد و همه این موارد نیاز به تحقیق، بررسی و اتخاذ تصمیم و راهکار مناسب در مورد برندینگ دارد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!