بحران جدید فیسبوک و نقش شرکت کمبریج آنالیتیکا (Cambridge analytica) در آن

بحران جدید فیسبوک و نقش شرکت کمبریج آنالیتیکا (Cambridge analytica) در آن

بحران جدید فیسبوک و نقش شرکت کمبریج آنالیتیکا (Cambridge analytica) در آن 640 422 مونا مظاهری

شرکت فیسبوک، وارد بحران جدیدی شده است. اخبار اولیه منشتر شده درباره این بحران به استفاده شرکت مشاوران کمبریج آنالیتیکا از داده های ۵۰ میلیون نفر از کاربران فیسبوک برای مقاصد انتخاباتی آمریکا در سال ۲۰۱۶ اشاره کردند که بعداً این تعداد به ۸۷ میلیون از مشترکین فیسبوک افزایش یافت. در پی انتشار این خبر، ارزش سهام فیسبوک میلیون-ها دلار افت پیدا کرد و کمپین اجتماعی با نام #پاکــ_کردن_فیسبوک (deleteFacebook#) برگزار شد. حادثه کمبریج آنالیتیکا نشان داد که چگونه تجزیه و تحلیل داده ها می تواند به عنوان ابزاری برای به دست آوردن بینش از مخاطبان و اعمال نفوذ مورد استفاده قرار گیرد.

استارتاپی که الکساندر کوگان، استاد روانشناسی دانشگاه کمبریج و جوزپ چنسلور با نام «Global Science Research» راه اندازی کردند، اطلاعات پروفایل ۲۷۰ هزار کاربر فیسبوک و میلیون ها نفر از دوستان آن ها را جمع آوری کرد. این تست شخصیتی در قالب اپلیکیشنی در سال ۲۰۱۴ بر بستر فیسبوک منتشر شد و از افراد می خواست تا برای مقاصد تحقیقاتی و پی بردن به شخصیت خود به سوالات موجود در این اپ پاسخ دهند. هر یک از پاسخ دهندگان به این تست شخصیتی به طور میانگین ۲۰۰ دوست در فیسبوک داشتند و این اپ اطلاعاتی از دوستان این افراد را جمع آوری کرده بود. اطلاعات دوستان این افراد، بدون اطلاع قبلی آن ها توسط این اپلیکیشن گردآوری شده بود. نام این اپلیکیشن «این زندگی دیجتالی شماست» بود.

قوانین آن زمان فیسبوک به اپلیکیشن های ثالث اجازه می داد تا اطلاعاتی در مورد دوستان کاربران جمع آوری کنند. البته این سیاست فیسبوک بعدها تغییر پیدا کرد تا مانع چنین دسترسی هایی توسط برنامه نویسان شود. مارکت گرافی

الکساندر کوگان- بحران جدید فیسبوک و نقش کمبریج آنالیتیکا در آن

الکساندر کوگان- بحران جدید فیسبوک و نقش کمبریج آنالیتیکا در آن

روشی که کمبریج آنالیتکا برای پردازش داده های فیسبوک به کار می برد، شباهت زیادی به روش مورد استفاده توسط نت فیلیکس برای پیشنهاد دادن فیلم به کاربران خود دارد. اطلاعات روانشناختی و مرتبط با شخصیت کاربران، تنها بخشی از فرآیند هدف قرار دادن شهروندان برای مقاصد انتخاباتی آمریکا در سال ۲۰۱۶ در این مدل است. در واقع این مدل، صرفاً مدل شخصیتی نبوده، بلکه تمام اطلاعات جمعیت شناختی، تأثیرات اجتماعی، شخصیتی و تمام موارد دیگر را در کنار هم مورد استفاده قرار می داد.

روش های جمعیت شناختی که برای دسته بندی بازار مورد استفاده قرار می گیرند از عواملی مانند طبقه اجتماعی، تحصیلات، وضعیت شغلی، سن و سایر اطلاعات مرتبط استفاده می کنند. روش های روانشناختی از سوی دیگر بر پایه اطلاعات رفتاری هستند و به عنوان ابزاری برای بخش بندی بر اساس شخصیت مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا افرادی با ویژگی های جمعیت شناختی یکسان ممکن است عقاید و شخصیت های بسیار گوناگونی داشته باشند. مارکت گرافی

در کمبریج آنالیتیکا، در کنار تست شخصیتی که به آن اشاره شد از مدلی که فرد دیگری به نام Kosinksi برای شناخت شخصیت افراد از طریق فعالیت های آن ها در شبکه اجتماعی فیسبوک ارائه کرده بود نیز استفاده شد. او که از فارغ التحصیلان دانشگاه کمبریج است توانسته بود با مهندسی معکوس مدلی طراحی کند که بر اساس اطلاعاتی مانند لایک های افراد در فیسبوک می توانست شخصیت آن ها را تا حدود زیادی به درستی تخمین بزند. هر آن چه که فردی در این شبکه اجتماعی لایک می کند اطلاعات زیادی در مورد شخصیت او بروز می دهد. مدلی که Kosinksi پیشنهاد داد بر اساس ۳۰۰ لایک یک فرد قادر بود تا شخصیت او را با دقت زیادی پیش بینی کند.

ایده های Kosinksi را کوگان توسعه داد و آن ها را ارتقاء بخشید. کمبریج آنالیتکا به این ترتیب و با استفاده از داده های دیگری که به دست آورده بود توانست پروفایل شخصیتی از ۱۰۰ میلیون رأی دهنده آمریکایی بسازد. این پروفایل های شخصیتی بعداً توسط این شرکت برای ساختن کمپین های انتخاباتی هدف مند مورد استفاده قرار گرفت. فیسبوک این امکان را برای آن ها فراهم می ساخت که آگهی های متفاوتی را برای هر گروه از مخاطبان خود پخش کنند.

کریستوفر وایلی یکی از کارمندان سابق کمبریج آنالیتیکا، در مصاحبه خود با گاردین اعلام کرده است که این شرکت از اطلاعات حاصل از اپلیکیشن تست شخصیتی خود برای هدف قرار دادن رأی دهندگان آمریکایی در انتخابات ۲۰۱۶ استفاده کرده است. البته، کمبریج آنالیتیکا معتقد است که عملی خلاف قانون انجام نداده و تاکتیک های بیزنسی که به کار برده است را تعداد زیادی از شرکت ها استفاده می کنند. کوگان، معتقد است که آن چه که انجام داده کاملاً با قوانین مطابقت داشته است.

البته باید در نظر گرفت که کوگان تست شخصیتی که ۲۷۰ هزار کاربر فیسبوک آن را تکمیل کرده بودند را به کمبریج آنالیتیکا فروخت. ارائه این اطلاعات به کمبریج آنالیتیکا از سوی کوگان بر خلاف منشور اخلاقی داخلی فیسبوک بود ولی در پاسخ به این اقدام، فیسبوک تنها کوگان را در مارچ ۲۰۱۸ از استفاده از پلتفرم فیسبوک منع کرد. بنابر اعلام فیسبوک، الکساندر کوگان در مورد پاک کردن داده های حاصل از اپلیکیشن تست شخصیتی خود که از طریق فیسبوک جمع آوری کرده بود، دروغ گفته است و این اطلاعات را به افراد ثالث منتقل کرده است.

از سوی دیگر، فیسبوک در تاریخ ۱۸ مارچ اعلام کرد که SCL را به حالت تعلیق در آورده است و تأکید کرد که کوگان سیاست های پلتفرم ما را نقض کرده و داده های فیسبوک را از طریق اپلیکیشن خود به SCL / کمبریج آنالیتیکا فروخته است.

در بند سوم سیاست های پلتفرم فسیبوک آمده است که توسعه دهندگان اجازه ندارند تا هر نوع داده ای را که از طریق فیسبوک به دست می آورند و شامل انواع داده های مختلفت مانند داده های بی نام، جمع آوری شده و مشتق می شوند را به هر نوع شبکه تبلیغاتی، دلال اطلاعات یا بنگاه اقتصادی دیگری منتقل کنند.

جمع آوری بدون اجازه این حجم از داده ها که داده های حدود ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک را در بر می گیرد، بسیار ناراحت کننده است. این افراد هرگز به کوگان یا کمبریج آنالیتیکا اجازه دسترسی به اطلاعات خود را نداده بودند. افراد مختلف به این اتفاق واکنش های مختلفی نشان داده و کمپین «پاک کردن فیسبوک» هم در همین راستا شکل گرفت. به گفته جامعه شناسانی چون دنیس آنتونی و لوک استارک، افراد نباید به فیسبوک یا هر شرکت دیگری که حجم زیادی از داده های کاربران را گردآوری کرده و در اختیار دارند، اعتماد کنند. متأسفانه، قانون یا موسسه ثالثی برای اطمینان از اعتمادپذیری شبکه های اجتماعی تا کنون شکل نگرفته است.

Leave a Reply

MarketGraphy

آژانس تمام خدمت مارکتینگ مارکت گرافی، در زمینه ارائه خدمات مارکتینگ و برندینگ به کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند.

   MarketGraphy 2019 All rights reserved ©

 

Back to top