اپلیکیشن های پیام رسان جایگزینی برای شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی که زمانی از پرطرفدارترین وب سایت ها محسوب می شدند، امروزه جایگاه خود را به اپلیکیشن های پیام رسان داده اند. این اپلیکیشن ها نحوه تعامل کاربران خود را در تمامی بخش های زندگی تغییر داده اند.

افراد زیادی در سراسر دنیا هر روز از نرم افزارهای پیام رسان استفاده می کنند. این نرم افزارها به منظور چت کردن با دوستان و همچنین برقراری ارتباط با برندها، نمایش محصولات و دیدن محتواهای مختلف کاربرد دارند. خدماتی که در ابتدا صرفاً برای تبادل پیام، عکس، ویدیو و فایل های GIF مورد استفاده قرار می گرفت، در حال حاضر به اکوسیستم بسیار گران قیمتی تبدیل شده است که توسعه دهندگان، اپلیکیشن ها و API های خاص خود را دارد.

اپلیکیشن های پیام رسان، ویژگی های خاصی دارند که آن ها را برای کسب و کارها و افراد شاغل در بخش بازاریابی بسیار جذاب می کنداز جمله این ویژگی ها می توان به تعداد کاربران آن ها، تعداد دفعات بازگشت کاربران به آن ها، نرخ استفاده و مشخصات آماری کاربران آن ها اشاره کرد.

اگر کاربران چهار اپلیکیشن پیام رسان پرطرفدار را با هم جمع بزنیم از تعداد کاربران چهار شبکه اجتماعی پرطرفدار یعنی فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر بیشتر خواهند بود.

اپلیکیشن های پیام رسان میزان بازگشت و نرخ استفاده بسیار بیشتری نسبت به سایر اپلیکیشن های موبایل دارند. نکته دیگری که این اپلیکیشن ها را برای افراد شاغل در بخش مارکتینگ بسیار جذاب می کند، جوان بودن اکثر کاربران این اپلیکیشن ها است که گروه آماری بسیار پر اهمیتی برای برندها، آگهی دهنده ها و ناشران محسوب می شوند.

ویژگی هایی که اپلیکیشن های پیام رسان را در مقایسه با شبکه های اجتماعی محبوب کرده است

 

محبوبیت اپلیکیشن های پیام رسان در میان کاربران
محبوبیت اپلیکیشن های پیام رسان در میان کاربران
  • اپلیکیشن های پیام رسان جایگزینی برای خدمات ارسال پیام کوتاه محسوب می شوند و از آن ها می توان برای ارسال پیام رایگان به دوستان استفاده کرد. همچنین از طریق این اپلیکیشن ها می توان آیکون، استیکر، کلیپ های ویدیویی، عکس، اخبار، فایل های gif فرستاد. قابلیت دیگری که برخی از این اپلیکیشن ها در اختیار کاربران خود قرار می دهند امکان برقراری تماس ویدیویی است.

  • اپلیکیشن های پیام رسان کاربردی فراتر از پیام رسانی صرف دارند. اولین مرحله تکامل این اپلیکیشن ها بر روی رشد و گسترش  تعداد کاربران تمرکز داشت. در مرحله بعد، گردانندگان این اپلیکیشن ها بر روی ارائه خدمات خاص و ایجاد درآمد به واسطه تعداد بسیار زیاد کاربران خود تمرکز کردند.

  • در مقایسه با شبکه های اجتماعی کاربران این اپلیکیشن های پیام رسان هم پوشانی کمتری دارند. به این معنا که کاربران اپلیکیشنی مانند تلگرام به ندرت از سایر اپلیکیشن های پیام رسان در یک مقطع زمانی خاص استفاده می کنند. در حالی که این هم پوشانی در مورد شبکه های اجتماعی بسیار پر رنگ تر است. به طور مثال، کاربران فیسبوک به طور همزمان از شبکه های اجتماعی دیگری مانند لینکدین و اینستاگرام نیز استفاده می کنند.

  • یکی از دلایلی که می توان برای این امر در نظر گرفت، جداسازی و بخش بندی جغرافیایی کاربران هر یک از این اپلیکیشن ها است. به این معنا که عمده کاربران تلگرام در ایران هستند در حالی که اپلیکیشن وی چت در چین بسیار پرطرفدار است.

  • اپلیکیشن های پیام رسان محبوب در  آسیا، مانند تلگرام، وی چت، واتس اپ و لاین در زمینه یافتن راهکارهای خلاق و مبتکارانه برای درگیر کردن مخاطبان و ایجاد مشارکت در آن ها پیشتاز هستند. همچنین، گردانندگان این اپلیکیشن های پیام رسان به خوبی توانسته اند استراتژی های مناسبی برای درآمدزایی از خدمات خود پیش بینی کنند.

  • اپلیکیشن های پیام رسان به طور روزافزونی به عنوان قطبی برای فعالیت های تجارت الکترونیکی و تعاملات میان مشتریان و کسب و کارها تبدیل می شوند.

  • شرکت های رسانه ای و افرادی که در بخش مارکتینگ فعال هستند هم اکنون زمان و منابع زیادی را بر روی شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر صرف می کنند. نحوه تخصیص این منابع و زمان در آینده با تغییر مواجه خواهد شد از آن جایی که این شرکت های پیام رسان خدمات خود را گسترش داده و برای مرتبط کردن برندها، ناشران و آگهی دهندگان با کاربران خود راه های جدیدی را در نظر خواهند گرفت.


/ / / / / / /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!