اپلیکیشنی برای آن وجود دارد

بسیاری از فعالیت های امروزه ما با کاربرد اپلیکیشن های گوشی های هوشمندمان صورت می گیرند. در واقع به این باور رسیده ایم که برای هر کاری که مد نظرمان است، اپلیکیشنی وجود دارد. این باوری بود که شرکت اپل اولین بار از آن بهره برد و به این ترتیب توانست با معرفی اولین گوشی موبایل هوشمند خود، آیفون ۳G جهان را دگرگون کند. یکی از عواملی موثر در افزایش محبوبیت این محصول در بازار، جمله معروف «اپلیکیشنی برای آن وجود دارد» (There is an app for that) بود که  سبب افزایش اثرگذاری این محصول بر روی مخاطبان شد.

آیا اپلیکیشنی برای آن وجود دارد؟
آیا اپلیکیشنی برای آن وجود دارد؟

شرکت اپل این باور را در ذهن مخاطبان خود ایجاد کرد که اگر فعالیتی بر روی یکی از محصولات اپل قابل اجرا کردن نیست، هیچ اپلیکیشن رسمی برای انجام آن وجود ندارد و این مفهوم توانست در میان عموم مردم رواج زیادی پیدا کند. به نوعی که آن را در گفت و گوهای روزمره و لطیفه هایی که در آن زمان برای یکدیگر نقل می کردند نیز به کار می بردند.

فروشگاه اپلیکیشن اپل (Apple App store) در سال ۲۰۰۸ آغاز به کار کرد و این جمله در آگهی های تلویزیونی شرکت اپل به کار گرفته شد تا اپلیکیشن های زیادی را که برای دستگاه های IOS در این فروشگاه قابل استفاده هستند را نشان دهد.

در سال ۲۰۰۹ شرکت اپل اقدام به ثبت جمله «اپلیکیشنی برای آن وجود دارد»

(There is an app for that) و اخذ Trademark برای آن کرد. شرکت اپل این اقدام را به منظور ایجاد ممانعت برای سایر رقبای خود در زمینه معرفی محصولات مشابهشان انجام داد. این ثبت علامت تجاری، کاربرد این جمله را در خدمات مربوط به فروشگاه های خرده فروشی که در آن نرم افزار های کامپیوتری و خدمات مربوطه به فروش می رسند، تحت پوشش خود قرار می دهد. به این ترتیب شرکت های فعال در عرصه تکنولوژی اجازه به کار بردن این جمله یا جملات مشابه با آن را برای معرفی محصولات مشابه خود ندارند.

البته باید عنوان کرد که شرکت هایی مانند Verizon از این جمله معروف در تبلیغات خود استفاده کردند تا بتوانند میزان پوشش جغرافیایی خود را به مخاطبان نشان دهند. آن ها در این تبلیغات خود از جمله «نقشه ای برای آن وجود دارد» (There is a map for that) استفاده کردند.

شعار تبلیغاتی (Slogan) «اپلیکیشنی برای آن وجود دارد» توانست مزیت رقابتی شرکت اپل را در آن دوران به خوبی نشان دهد. به این ترتیب شرکت اپل، تمرکز بر روی اپلیکیشن ها را به عنوان عامل تمایز دهنده فعالیت خود نسبت به رقبایش عنوان کرد و توانست از رقبایی مانند نوکیا و بلک بری در فضای رقابتی شدیدی که برای گوشی های هوشمند وجود داشت، سبقت بگیرد. فروشگاه اپلیکیشن اپل که این شعار به آن اشاره دارد، تعداد زیادی اپلیکیشن برای گوشی های آیفون و دستگاه هایی مانند آیپد و آیپاد دارد که این تعداد در آن سال ها در مقایسه با اپلیکیشن های رقبا بسیار زیادتر بوده است.

در پایان می بایست اشاره کرد که جمله «اپلیکیشنی برای آن وجود دارد» نقش بسیار مهمی در مارکتینگ و تبلیغات گوشی های آیفون و سایر دستگاه های دارای سیستم عامل IOS داشته است.


/ / / / / / /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

۴ دیدگاه برای “اپلیکیشنی برای آن وجود دارد

  • ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ساعت ۱۹:۴۶
    لینک اینترنتی

    البته این موضوع هم مثل موضوعات دیگر است اپل تمامی محصولاتش در حقیقت مدل بهینه شده محصولات دیگران است
    خیلی قبل تر از اپل همین مخازن نرم افزاری لینوکسی ها نیز اینگونه بود اما درست است که به صورت گرافیکی نبود و با خط فرمان بود و اپل به آن زیبایی داد و به نوعی هوشمندانه آن را به جهان معرفی مجدد کرد

    پاسخ
    • ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ساعت ۱۷:۰۹
      لینک اینترنتی

      از این که نظرتون رو با ما در میان گذاشتید، سپاسگزارم.
      به نظر من یکی از مزیت های رقابتی شرکت اپل، توجه بسیار زیاد به نیازها و خواسته های مشتریان و تلاش برای ارائه راه حلی بسیار مناسب برای برآوردن این خواسته ها است. طراحی نیز در کنار یکپارچه سازی می تواند یکی از این جنبه ها باشد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!