انگیزه دادن به افراد تیم های کاری

فارغ از این که چه محصولی را تولید یا اختراع کرده و یا به فروش می رسانید، شرکت یا تیم شما بدون توجه به کارکنان و انگیزه دادن به افراد تیم نخواهد توانست پیش برود. یکی از دلایلی که سبب موفقیت استارتاپ ها و شرکت های مختلف شده است داشتن تیم های قوی است که با افراد آن ها کاملاً با هم هماهنگ بوده و با انیگزه زیادی در جهت پیشبرد اهداف تیم با یکدیگر همکاری می کنند. انگیزه دادن به افراد تیم یکی از موضوعات مهم و تعیین کننده در زمینه استارتاپ ها محسوب می شود که در این نوشته به برخی از راهکارهای آن خواهیم پرداخت.

راهکارهایی برای انگیزه دادن به افراد تیم

ایجاد احساس مالکیت

ایجاد احساس مالکیت
ایجاد احساس مالکیت

این احساس را در میان افراد تیم خود ایجاد کنید که آن ها مالک این مکان بوده و صرفاً افرادی شاغل در آن نیستند. یکی از اصول حیاتی در تیم هایی که توسط یکی از اعضای خود مدیریت می شوند، سازمان دهی در رابطه با یک محصول یا خدمات خاص است. به عبارت دیگر، نیاز است تا در افراد تیم خود، حس مسئولیت در قبال محصول یا خدماتی را که توسط مشتری قرار است تا خریداری شود را ایجاد کنید.

یکی از راه های ایجاد این احساس در افراد، آشنا کردن هر یک از اعضای تیم با کاری است که بقیه اعضاء در حال انجام آن هستند. اجازه دادن به آن ها برای این که ایده های خود در رابطه با ارتقاء و پیشرفت در هر یک از مراحل را بر روی میز قرار داده و در کلیه مراحل فرآیند، ورودی داشته باشند نیز در ایجاد این احساس بسیار موثر است. در تیم هایی که نقش هر یک از افراد به خوبی مشخص نشده است، می توان مسئولیت را به صورت چرخشی میان افراد تیم تقسیم کرد. این امر این احساس را در افراد تیم تقویت می کند که این کار برای من است. بیشتر افراد با داشتن احساس مالکیت در کاری، دیگر تمایلی ندارند تا آن را شکست خورده دیده یا با کیفیت پایین محصولات آن مواجه شوند و مشتری خود را ناراضی کنند.

اطمینان به اعضای تیم برای خروج از محوطه امن خود 

تعداد کمی از افراد به انجام مکرر یک کار ثابت علاقه دارند، در این مورد یا از کار انصراف می دهند یا بازنشسته می شوند. از دادن مسئولیت های جدید به اعضای تیم خود نهراسید، این امر سبب رشد آن ها شده و کمک می کند تا اعتماد به نفس بیشتری در توانایی ها و مهارت های خود داشته باشند. در عین حال این احساس را در آن ها ایجاد می کند که برای سازمان یا تیم خود ارزشمند هستند.

در این موارد اکثر مدیران به این فکر می کنند که اجازه تجربه موارد جدید به کارکنان یا اعضای تیم شان، تولید را به مخاطره انداخته یا با قرار دادن کارکنان در حیطه ای خارج از محیط در نظر گرفته شده، مسائل دیگری را برای آن ها به وجود می آورد.

مطرح کردن مسائل مختلف با اعضای تیم

برای انگیزه دادن به اعضای تیم بهتر است افرادی را که دارای رتبه پایین تری در چارت سازمانی نسبت به شما هستند را از آن چه که در حال وقوع است، مطلع سازید. مسائلی مانند: رویدادهای در حال وقوع، نحوه پیش روی امور، چالش های پیش رو یا محصولات جدیدی که در حال معرفی هستند، غالباً توسط مدیران ارشد به کارکنانشان اطلاع داده نمی شود. در حالی که مطرح کردن این موارد باکارکنان و اعضای تیم سبب ایجاد مشارکت در آن ها شده و این احساس را که آن ها نیز بخش مهمی از سازمان و تیم شما هستند را در این افراد تقویت می کند.

جلوگیری از شایعات

جلوگیری از شایعات
جلوگیری از شایعات

اخبار بد ممکن است در هر کسب و کاری منتشر شوند. این اخبار می توانند اخباری کلی در مورد شرکت یا تیم بوده یا صرفاً در مورد فردی در داخل سازمان باشند. اگر اعضای تیم خود را در جریان این اخبار قرار دهید می توانند رفتار مناسبی در این موارد از خود نشان دهند و شاید بتوانند این مسائل و مشکلات را به تنهایی  بر طرف کنند. عدم آگاه سازی کارکنان در مورد اتفاق هایی که داخل شرکت می افتد می تواند آن کسب و کار را با شکست مواجه کنددر این موارد شایعاتی که ایجاد می شوند معمولاً بسیار بدتر از واقعیت ماجرا هستند. در نظر داشته باشید که اگر افراد اطلاعات مناسبی در دسترس نداشته باشند، خود شروع به شایعه سازی می کنند. بهتر است برای انگیزه دادن به افراد تیم از قبل آن ها را در جریان این امور قرار داده و از بروز شایعه در این رابطه جلوگیری کنید.

داشتن رفتار ثابت

اگرچه این مسئله بستگی به فرهنگ کلی سازمان و یا تیم مورد نظر دارد ولی ممکن است در زمان هایی مجبور شوید تا تصمیم گیری های خاصی را به عنوان یک رهبر، انجام دهید. این مسئله می تواند با سیاست های قبلی شما در خصوص ایجاد جایگاهی یکسان با سایر کارکنان در تضاد باشد. نوع رفتار موجودر میان کارکنان و مدیران کاملاً باید مشخص باشد. شاید رفتار کردن با کارکنان خود به گونه ای که انگار هم سن و سال هستید، شیوه بدی باشد که نشان دهنده عدم هماهنگی بوده و می تواند مشکلات بزرگ تری را ایجاد کند. با توجه به فرهنگی که قصد دارید تا در تیم یا سازمان خود جاری سازید، نوع رفتار مناسب با اعضای تیم تان را مشخص کنید تا بدین ترتیب بتوانید سبب انگیزه دادن به افراد تیم خود شوید.

ایجاد انگیزه هایی غیر از انگیزه های مادی

میزان دریافتی برای بسیاری از کارمندان و اعضای تیم ها مسئله بسیار مهمی است و در این خصوص مذاکرات بسیاری قبل از استخدام  در جلسه مصاحبه روی می دهد ولی پس از قطعی شدن استخدام، انگیزه های این افراد نیز تغییر می کند. انگیزه های آن ها از موارد دیگری مانند میزان چالش موجود در کار، هدف از کار کردن یا فرصت های موجود برای آموختن یا فرصت های موجود برای مشارکت می تواند تأمین شود.

با پیشنهاد حقوق پایین به کارکنان خود این احساس را در آن ها ایجاد می کنید که توانایی ها و استعدادهای آن ها را نادیده گرفته اید. برای جلوگیری از این امر حقوق مناسبی را به آن ها پیشنهاد دهید تا سبب خشنودی آن ها شوید.

جذابیت محیط کار

بعضی از شرکت ها به تبعیت از شرکت گوگل، توجه زیادی به ایجاد محیط کار جذاب، غذای رایگان، میز پینگ پونگ، تسهیلات نگهداری از کودکان و … برای انگیزه دادن به افراد تیم می کنند. باید ذکر کرد که انگیزه های ایجاد شده در اثر این موارد بسیار کمتر از انگیزه های ناشی از چالش های موجود در محیط کار و احساس  ارزشمند بودن در تیمی با کیفیت است. اگر چه این موارد اهمیت زیادی دارند و سختی های کار را برای کارکنان کاهش می دهند ولی نمی توانند جایگزینی برای دلایل انگیزش بخش اصلی برای افراد متخصص باشند.

بررسی ها نشان می دهند که افراد به دلیل وجود این امکانات، بیشتر و بهتر کار نمی کنند ولی به خاطر وجود این تسهیلات ممکن است حاضر شدن در محیط کار برایشان آسان تر باشد.


/ / / / / / / / / /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!