دن کان و استارتاپ یک میلیارد دلاری اش

کارآفرینی و استارتاپ ها در سالهای اخیر در میان جوانان رونق زیادی گرفته است و بسیاری لازمه استارتاپ را داشتن یک ایده جذاب میدانند در حالی که موفقیت یک استارتاپ به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. داستان موفقیت دو تن از بنیانگذاران  استارتاپ کروز اتوماتیک (Cruise Automation) دن کان و کایل وگنت می تواند جالب باشد.

دن کان- کایل ونت و پروژه کروز اتوماتیک (cruise automation)
دن کان- کایل وگنت و پروژه کروز اتوماتیک (cruise automation)

وقتی دن کان دانشجوی سال آخر رشته مالی بود برای ۳۵ شغل که همه در زمینه مالی بودند درخواست داد و در تمامی آنها رد شد. دن درباره آن سالها می گوید : ” خیلی خوب به یاد دارم سال آخر، تمام آرزویم این بود که وارد حوزه مالی شوم و از آن طریق بتوانم پول زیادی کسب کنم ، اما تمام تلاشهای من برای ورود به این زمینه با شکست مواجه شد.”

چگونه فردی که می خواست به عنوان فارغ التحصیل رشته مالی در شرکتی مشغول به کار شود اکنون شریک یکی از جذاب ترین استارتاپ های سیلیکون ولی است؟!

کمی شانس، ایده خلاقانه ، ارتباطات درست ، تیم قوی ، تلاش و پشتکار ، ریسک صحیح و به موقع و یا عکس العمل های به هنگام؟ کان میدانست که کمی خوش شانسی لازم است ، اما در این بین بازی خود را نیز درست انجام داد.

زمانی که دن از دانشگاه فارغ التحصیل شد ، تمام درخواستهای استخدام  او در زمینه مالی رد شدند. او تلاشهای بسیاری کرد که هیچکدام با نتیجه دلخواه همراه نشد و  فقط دو راه پیش رو داشت یا به تدریس زبان در کره مشغول شود و یا کار خود را در یک استارتاپ به نام صدای مشتری آغاز کند که او استارتاپ را انتخاب کرد . صدای مشتری استارتاپی برای رساندن پیام مشتریان به صاحبان کسب و کارها بود و بعد از دو سال برادرش جاستین او را تشویق کرد کسب و کار خود را آغاز کند.

دن در سال ۲۰۱۱ شرکتی را برای طراحی اپلیکیشن های آی او اس راه اندازی و برنامه ای برای رستورانها طراحی کرد که بن هایی را در زمان خلوتی به مشتریان خود ارائه می دانند . دن تا قبل از اینکه اپل اعلام کند برنامه های از این دست که قابلیت آنها یکی است باید در یک اپلیکیشن گنجانده شوند ۳۰ برنامه نوشته بود و در این زمان تصمیم گرفت این کار را متوقف کند چرا که وقتی هر رستوران نتواند اپلیکیشن خاص خود را داشته باشد دیگر جذابیتی نخواهد داشت.

نکته مهم در این مرحله تصمیم گیری صحیح و به موقع دن برای دست کشیدن از ایده ای بود که به مرحله درآمدزایی رسیده بود اما آینده ای برای پیشرفت و توسعه نداشت.

کمی بعد در همان سال دن Exec  را برای ارائه خدمات نظافت منازل  راه اندازی کرد. مشتریان از اپلیکیشن  Exec برای گرفتن خدمات استفاده می کردند. دن تمرکز استارتاپ خود را درسان فرانسیسکو بر تقاضای خدمات نظافت منازل گذاشت . ایده ای که موفق تر بود اما رویای دن در آن نبود.

دن می گوید :” ما خدمات خود را تنها با فشار دادن یک دکمه از طرف مشتریانمان آغاز کردیم که کمی بعدتر وارد حوزه تمیز کردن منازل به طور گستره تر شدیم اما این چیزی نبود که من می خواستم .” دن در سال ۲۰۱۴ استارتاپ مستقر خود در سان فرانسیسکو را که بسیار موفق و رو به رشد بود به شرکت خدمات دستی که از ابتدا در این زمینه پیشرو بود فروخت.

تیم Exec زمانی که شرکت handy آن را خریداری کرد.تیم Exec زمانی که شرکت handy آن را خریداری کرد.
تیم Exec زمانی که شرکت handy آن را خریداری کرد.

این بار دن تصمیم گرفت وارد حوزه ای شود که هیچ تردیدی برای ادامه آن نداشته باشد که  همکاری او با کایل وگنت بر روی پروژه کروز خودکار شکل گرفت.

زمانی که دن دانشجوی رشته مالی بود برادرش جاستین پلتفرم Justin.tv را راه اندازی کرده بود که بعد به Twitch تغییر نام پیدا کرد. زمانی که کایل وگنت به جاستین پیوست پلتفرم Justin.tv را توسعه داد و امکان اشتراک گذاری ویدئوها را به آن اضافه کرد که در سال ۲۰۱۱ آن را به مبلغ ۶۰ میلیون دلار به Autodesk فروختند و بعد Twitch را به جایی برای تماشای آنلاین بازی ها تبدیل کردند و در تابستان سال ۲۰۱۳ آن را به مبلغ ۱ میلیارد دلار به آمازون فروختند.

پس از آن کایل و دن همکاری خود را بروی پروژه کایل آغاز کردند. در سال ۲۰۱۴ گوگل اولین ماشین خودکار خود را به نمایش گذاشت و برای شریک و ایده پرداز آمادگی خود را اعلام کرد.

در این زمان آنها ایمیل های زیادی برای گوگل ارسال کردند تا با آنها همکاری کنند اما هر بار گوگل ایمیل های آنها را نادیده می گرفت و در نهایت در یک ایمیل عدم تمایلشان برای همکاری را اعلام کردند و ایده آنها را ایده ای بدون آینده ، خام و محکوم به شکست نامیدند.  دن و کایل بدون اینکه ناامید شوند به راه خود ادامه دادند و فیلم خوردوی کایل را که بدون راننده با موفقیت حرکت می کرد در یوتیوب قرار دادند و بسیاری از ایده های خود را در این زمینه بر روی سایت های مختلف قرار دادند که در نهایت جنرال موتورز در حدود یک ماه قبل استارتاپ آنها را به مبلغی بیش از ۱ میلیارد دلار خرید.

دن کان- کایل وگت و همسرش در سال 2015
دن کان- کایل وگت و همسرش در سال ۲۰۱۵

شاید بسیاری از شما  علاقه مند باشید که بسیار زود به نتیجه برسید اما رسیدن سریع به تمام خواسته ها برای کمتر کسی امکان پذیر است. خواندن نظرات همکاران کان می تواند برای بسیاری از کارآفرینان جوان جالب باشد.

امیر قزوینیان دوست نزدیک و بخشی از تیم اجرایی پروژه  Exec: “دانیل همیشه یک پسر با ایده های جسورانه، و اعتماد به نفس بالاست که  قادر است نه فقط بر روی ایده ها کار کند بلکه می تواند آنها را عملی کند. او همیشه به راه هایی برای ایجاد محصولات بهتر فکر می کند.”

نابیل یکی از همکاران دن :” دن فردی شجاع و نترس است چیزی که نقش بسیار حیاتی در موفقیت یک استارتاپ دارد شجاعت است. بسیاری از افراد فکر می کنند راه اندازی یک استارتاپ ریسک بسیاری دارد. بله ریسک اصل هر استارتاپی است اما تنها کسانی این راه را انتخاب می کنند که ترس از شکست نداشته باشند.”

هایت  یکی از سرمایه گذران :” دن فقط یک رویاپرداز نیست او اشتیاق فراوان برای کار کردن دارد. دن به طور شگفت انگیزی مهارت پیگیری دارد و او این اطمینان را به شما می دهد که کارها انجام خواهند شد چیزی که او را قادر می سازد بدون ترس با یک تیم کار کند. او همواره جاه طلبی های خود و کسانی که با او کار می کنند را دنبال می کند.”

تریسان زی یر مدیر عملیات نقشه برداری کروز خودکار که در پروژه Exec هم با دن همکار بود : ” در پروژه Exec او حتی حاضر به تمیز کردن دستشویی مشتریانش هم بود. هر چقدر که می گذشت او سخت تر و سخت تر کار می کرد. در حقیقت دن زمین بایر و اولیه برای شروع یک استارتاپ است.”

جونز یکی از دوستان دن و همکار او در پروژه Exec : ” وقتی که دن تصمیم میگیرد کاری را انجام دهد ، انجام می دهد. دن یکی از معدود افرادی است که وقتی تصمیم میگیرد ایده ای را پیاده کند تمامی تلاش خود را برای اجرایی کردن آن ایده به کار می گیرد.”

و در نهایت دن متواضعانه می گوید : ” دوستانش راه او را به سیلکون ولی هموار کرده اند و او بدون آنها و برادرانش و کسانی که در Twitch  بوده اند هرگز به این موفقیت دست پیدا نمی کرد.

به اعتقاد دن مهمترین چیزی که شما دارید فقط یک ایده و یا اجرای ایده نیست بلکه داشتن ارتباط خوب با همکاران و کسانی که پشتیبان و همراه شما در این زمینه بوده اند از هر چیزی مهم تر و موثرتر است. زمانی می رسد که شما با مسائل و مشکلات فراوانی برخورد می کنید در این هنگام تنها یک چیز به شما می تواند کمک کند و آن هم آرامش است. راه اندازی یک استارتاپ استرس فراوانی را به شما وارد می کند اما ناتوانایی در کنترل استرس اولین قدم شما به سمت شکست است. شما باید توانایی کار کردن با تیم و اعتماد به آنها را داشته باشید. چرا که امروز هیچکس موفق نخواهد شد مگر اینکه در یک تیم باشد.

و در آخر از تمام کسانی که ۷ سال قبل درخواست شغلی من را رد کردند صمیمانه سپاسگزارم.


/ / / / /

ادیبه احترامی

در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی هستم. حوزه های مورد علاقه ام مارکتینگ ،برندینگ و کسب وکارهای نوپاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!