بوم مدل کسب و کار از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

بوم مدل کسب و کار از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

بوم مدل کسب و کار از چه بخش هایی تشکیل شده است؟ 800 447 مونا مظاهری

 بوم مدل کسب و کار 

بوم مدل کسب و کار، ابزاری گرافیکی برای نمایش بیزنس مدل یک کسب و کار است. این ابزار توسط الکساندر استروالدر و تعدادی از همکارانش طراحی و ایجاد شده است. بیزنس مدل که بوم مدل کسب و کار برای نمایش آن به کار می رود، در واقع نحوه ایجاد، انتقال و دست یابی به ارزش را در یک کسب و کار به نحوی منطقی بیان می کند. در ادامه بخش های کلیدی بوم مدل کسب و کار را معرفی کرده و توضیحات مختصری در مورد هر یک از این بخش ها بیان می کنیم.

بخش های مختلف بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار از نه بخش کلیدی تشکیل شده است که در صفحه ای به صورت گرافیکی نحوه ارتباط این بخش ها با یکدیگر به نمایش گذاشته می شود. این نه بخش شامل:

بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار

۱بخش بندی مشتریان

سازمان های می توانند یک یا چندین بخش مختلف از مشتریان را برای خدمات رسانی یا ارائه محصول خود انتخاب کنند. مشتریان مختلف بر اساس شباهت های آماری، رفتاری، جامعه شناخی، جغرافیایی و یا نیازهای مشترک می توانند در یک گروه قرار گیرند. بازارهای انبوه، بازارهای متمرکز، بازاهای بخش بندی شده، بازارهای پراکنده یا متنوع و بازارهای چند وجهی نمونه هایی از این بخش بندی هستند که در بوم مدل کسب و کار بیان شده اند.

۲ارزش پیشنهادی

ارزشی که توسط یک سازمان برای حل مشکلات مشتریان و یا مرتفع کردن نیازهای آن ها ارائه می شود را ارزش پیشنهادی می نامند. برای ارائه ارزش پیشنهادی، بسته ای از محصولات یا خدمات برای ایجاد ارزش به گروه مشخصی از مشتریان در نظر گرفته می شوند. ارائه محصول یا خدماتی جدید، عمکرد جدید، سفارشی سازی، انجام کار، طراحی، برند یا موقعیت، قیمت، کاهش قیمت، کاهش ریسک، دسترسی و راحتی و کاربردپذیری مواردی هستند که بنا بر بوم مدل کسب و کار می توان در آن ها ارزش ایجاد کرده و به مشتری منتقل نمود.

۳کانال ها

ارزش پیشنهادی از طریق کانال های مختلفی مانند ارتباطات، پخش و کانال های فروش به مشتریان منتقل می شود. در واقع، نحوه دسترسی به مشتریان در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد. کانال های اشاره شده، نقاط تماس شرکت با مشتریان خود است که در شکل دهی به تجربه مشتریان نقش بسیار مهمی دارد. این کانال ها در یک دسته بندی کلی به کانال های مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند. کانال های مستقیم مانند نیروهای فروش و وب سایت و کانال های غیر مستقیم فروشگاه های شخصی، فروشگاه های شرکای تجاری و عمده فروش ها را شامل می شوند.

۴روابط مشتریان

برای عرضه یا ارائه محصول یا خدمات به مشتریان، روابطی برقرار شده و در طولانی مدت حفظ می شوند. این روابط را می توان در سطوح مختلفی مانند شخصی یا خودکار طبقه بندی کرد. نوع رابطه ای که یک شرکت با مشتریان خود در نظر گرفته و اجرا می کند به طرز موثری بر روی تجربه مشتریان تأثیر خواهد گذاشت. نمونه هایی از روابط مشتریان که در بوم مدل کسب و کار به آن ها اشاره شده است شامل: کمک های فردی، کمک های فردی اختصاصی، سلف سرویس، خدمات خودکار، جوامع و خلق مشترک هستند.

۵جریان های درآمدی

بخش های مختلف بوم مدل کسب و کار

بخش های مختلف بوم مدل کسب و کار

در نتیجه ارائه موفقیت آمیز ارزش پیشنهادی به مشتریان جریان های درآمدی حاصل می شود. بخش های مختلف مشتریان جریان های درآمدی مختلفی را به شرکت سرازیر می کنند که می توان پس از کسر هزینه های مرتبط میزان سود حاصل از آن ها را مشخص کرد. فروش دارایی ها، هزینه ناشی از مصرف، هزینه اشتراک، هزینه اجاره، استفاده از حق امتیاز، حق دلالی و تبلیغات نمونه هایی از جریان های درآمدی هستند که در بوم مدل کسب و کار نام برده شده اند.

۶منابع کلیدی

دارایی هایی که برای ارائه و انتقال ارزش پیشنهادی به مشتریان، دسترسی به بازارهای مختلف ، برقراری و حفظ روابط با آن ها و کسب درآمد مورد نیاز هستند را منابع کلیدی می نامند. در واقع این دارایی ها برای عملکرد درست بیزنس مدل مورد نیاز هستند. منابع فیزیکی، دارایی های معنوی، منابع انسانی و منابع مالی نمونه هایی از منابع کلیدی یک کسب و کار هستند.

۷فعالیت های کلیدی

مهم ترین اموری که یک کسب و کار برای نتیجه بخشیدن به بیزنس مدل خود می بایست انجام دهد در بوم مدل کسب و کار، فعالیت های کلیدی نامیده شده است. کسب و کار برای عملکرد موفقیت آمیز خود نیاز دارد تا فعالیت های اشاره شده در این بخش را به خوبی انجام دهد. تولید، حل مشکل و پلتفرم یا شبکه نمونه هایی از فعالیت های کلیدی اشاره شده در این بخش هستند.

۸همکاری های کلیدی

همکاری های کلیدی در واقع شبکه تأمین کنندگان و شرکای تجاری هستند که سبب کارکرد صحیح یک بیزنس مدل می شود. شراکت و همکاری در سطح کسب و کارها به دلایل متعددی انجام می شود و به مبحثی مهم در دنیای امروز تبدیل شده است. برای این که بیزنس مدلی کار کند و موفق باشد می توان تعدادی از فعالیت ها را برون سپاری کرده یا از منابعی در خارج از سازمان بهره برد. بهینه سازی و صرفه اقتصادی ناشی از مقیاس، کاهش ریسک و تردیدها، دست یابی به منابع یا فعالیت های خاص نمونه هایی از همکاری های کلیدی اشاره شده در بوم کسب و کار هستند.

۹ساختارهای هزینه ای

عناصر مختلفی که در بیزنس مدل قرار دارند هزینه هایی را ایجاد می کنند. تمامی هزینه هایی که در نتیجه عمل کردن بیزنس مدل ایجاد می شوند در ساختار هزینه ای در این بوم  بیان می گردند. ایجاد و انتقال ارزش، حفظ روابط با مشتریان و ایجاد درآمد مستلزم هزینه کردن هستند. این هزینه ها را پس از تعریف و مشخص کردن منابع کلیدی، فعالیت های کلیدی و مشارکت های کلیدی می توان به آسانی به دست آورد. هزینه محور و ارزش محور دو طبقه بندی کلی ساختارهای هزینه ای در یک کسب و کار هستند که در بوم مدل کسب و کار به آن ها اشاره شده است.

Leave a Reply

MarketGraphy

آژانس تمام خدمت مارکتینگ مارکت گرافی، در زمینه ارائه خدمات مارکتینگ و برندینگ به کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند.

   MarketGraphy 2019 All rights reserved ©

 

Back to top