محصول جدید و فرآیند معرفی آن به بازار

فرآیند معرفی محصول به بازار راه پیچیده ای نیست اگر آن را درست طی کنید. زمانی فرا می رسد که مدتها در انتظار آن بوده اید  و محصولی در دستان شما قرار می گیرد که برای خلق آن شب بیداری های بسیاری را تحمل کرده و زحمات بسیاری برای به ثمر رسیدن آن کشیده اید و بیصبرانه در انتظار آن می باشید که محصولتان را به مشتریان وفادار خود ارائه داده و کسب و کارتان را وارد مرحله جدیدی از حیات خود کنید.

همه چیز عالی است به جز یک چیز، آن هم جزئیات است. شما نمی دانید چگونه محصول خود را به بازار معرفی کنید و شاید این مرحله شب بیداری، هزینه و استرس بیش از حدی را به همراه داشته باشد. اگر شما نیز در این مرحله قرار دارید و یا نزدیک به این مرحله هستید به شما توصیه می کنم این مقاله را تا انتها بخوانید. توصیه هایی که در این مقاله می شود بر این فرض استوار است که شما قبل از تولید محصول تمام مراحل لازم را طی کرده اید و طرحی توجیهی برای خلق و یا تولید محصول خود داشته اید. با این فرض مراحل زیر را با هم بررسی می نماییم.

 

مرحله ۱: ماموریت خود را تشریح کنید.

چشم انداز کسب و کار شما چیست؟ اهداف و آرمانهایتان چیست؟ نکته مهمتر اینکه محصول جدید شما با اهدافتان چه ارتباطی دارد؟ هنر بیان کردن ماموریت تان و یکپارچه سازی آن با محصول جدید، چهارچوب و پایه و اساس معرفی محصول جدید را برای شما مشخص می کند. این مرحله مانند قطب نما عمل می کند مقصد نهایی را مشخص نمی کند اما به شما در تعیین مسیر کمک می کند.

مرحله ۲: تجزیه و تحلیل مشتریان هدف

مشتریان شما چه کسانی هستند؟ چه انگیزه ای آنها را به خرید محصول جدید تشویق می کند؟ چه چیزی برای آنها ارزشمند است؟

با شناخت دقیق مشتریان هدف خود می توانید محصولی را عرضه نمایید. اگر شما بهترین محصول دنیا را نیز در اختیار داشته باشید اما اگر با نیازهای مشتریان هماهنگ نباشد و یا مشکلی را برطرف نکند هیچگاه نخواهید توانست بازار خوبی برای محصول خود بیابید و در کسب و کارتان موفق شوید.

مرحله ۳: تجزیه و تحلیل بازار هدف

مشتریان خود را در گروه های مختلف دسته بندی کنید به عنوان مثال در گروه های صنعت، جغرافیا، جنس، سن و …

با تقسیم بندی مناسب بازارهای هدف میتوانید تفاوت های آنها را بشناسید ومحصول مناسب آن بازار را ارائه دهید. بینشی که این مرحله به شما می دهد می تواند در توسعه محصول و بازاریابی آن به شما کمک کند.

 

معرفی محصول جدید به بازار
معرفی محصول جدید به بازار

 

مرحله ۴: شناسایی رقبا

حتی اگر محصول شما بسیار متمایز از محصولات رقبا باشد در نظر داشته باشید که نمی توانید به طور قطع رقبای خود را از بازار خارج کرده و انحصار بازار را در دست بگیرید. فعالیت های رقبا را با دقت تجزیه تحلیل کنید. موقعیت ، قیمت و نحوه توزیع محصولاتشان را به دقت بررسی کنید همچنین رفتار و بازاریابی آنها را در هنگام تغییرات بازار مورد توجه قرار دهید. به یاد داشته باشید که همواره رقبای شما بزرگترین دوست و دشمن شما هستند بنابراین هیچگاه آنها را دست کم نگیرید با به کار گرفتن این استراتژی می توانید زمان و هزینه زیادی را برای توسعه محصول خود صرفه جویی کنید.

مرحله ۵ : موقعیت محصول

بر اساس اطلاعات به دست آمده از مراحل بالا ، تمرکز خود را به طور خاص بر تجزیه و تحلیل جایگاه محصولتان در بازار قرار دهید.

آیا محصول شما تمایز خاصی نسبت به محصولات دیگر دارد؟ محصولات مشابه کدام هستند؟ به یاد داشته باشید حتی اگر شما به وضوح تفاوت محصول خود را از رقبا می دانید ومشتریان نیز همه چیز را به وضوح بدانند، ورای تمام تمایزات فیزیکی و مشخصات محصولتان دید مشتریان نسبت به محصول شما متفاوت می باشد شما نیاز به این دید دارید که از سوء تفاهم درباره درک مشتریان از محصولتان اجتناب نمایید و موقعیت محصولتان را از منظر مشتریان به دقت بررسی نمایید.

مرحله ۶: طرح عملی خود را ایجاد کنید.

در این مرحله شما باید اقداماتی که از مرحله ۱ تا ۵ معرفی شده است را به صورت سازمان یافته ایجاد نمایید.

در این مرحله شما باید تمام اقدامات خود را سازرمان دهی کنید و روابط بین هر مرحله را مشخص نمایید و اینکه هر کدام از قسمت ها چگونه بر یکدیگر اثر می گذراند به یاد داشته باشید به این دلیل بسیاری از محصولات در هنگام ورود به بازار راه خود را گم می کنند که یا برای نوشتن و عملی ساختن هر کدام از مراحل زمان زیادی را صرف کرده اید و یا زمان کافی را برای مشخص کردن هر کدام از مراحل هزینه نکرده اید. طراحی برنامه عملی و داشتن یک مدیریت پروژه حرفه ای به شما در موفقیت محصول در کسب جایگاه در بازار کمک خواهد کرد.

مرحله ۷: اجرای طرح عملی

بعد از تمام مراحل سخت و حیاتی مراحل به خصوص مرحله ششم نوبت به اجرای این طرح می رسد به خاطر داشته باشید یک نرم افزار مدیریت پروژه حرفه ای می تواند شما را در تعیین هزینه ها و تخصیص منابع کمک شایانی نماید.

معرفی محصول جدید به بازار
معرفی محصول جدید به بازار

انجام تحقیقات بازار برای شناسایی نقاط قوت و ضعف بسیار ضروری می باشد اما باید بدانید که برای انجام آن نیز باید زمان تعیین کنید و سپس در انتهای زمان تعیین شده تصمیمات خود را به مرحله اجرا درآورید ، به یاد داشته باشید که در هر مرحله کمی مکث کرده و راهای رفته را کنترل نمایید تا از اشتباهات احتمالی اجتناب نمایید.

صرف وقت و گاهی اوقات پول برای انجام هر کدام از مراحل بالا می تواند چالشی برای شما به حساب بیاید به خصوص اگر علاقه مند باشید محصولتان هر چه سریعتر وارد بازار گردد و ممکن است تمایل نداشته باشید که وقت خود را صرف شناختن بازار و نیازمندی های مشتریان کنید به خصوص زمانی که محصول خود را برای مشتریان جذاب و قابل رقابت با رقبا بدانید. با این مقاله هیچگاه مدعی نیستم که ماهها زمان برای انجام هر یک از مراحل صرف کنید بلکه فقط میخواهم شما را تحت تاثیر قرار داده که تحقیقات لازم را برای انجام هر یک از مراحل انجام دهید تا در آینده از هزینه های غیر قابل برگشت جلوگیری کنید.

چرا که یک ساعت برنامه ریزی می تواند شما را از چندین هفته اصلاح مصون دارد. برای انجام مراحل بالا زمان مناسب را صرف کنید تا موفقیت را برای معرفی محصولتان تضمین نمایید.


/ / / /

ادیبه احترامی

در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی هستم. حوزه های مورد علاقه ام مارکتینگ ،برندینگ و کسب وکارهای نوپاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!