بازسازی و تغییر پس از شکست

انتظار این که شرایط مناسب تا ابد ادامه داشته باشند، نادرست بوده و در بسیاری از شرایط  پذیرفتن موقعیت و بازسازی و تغییر خود امری اجتناب ناپذیر است. در افراد ممکن است رویاها و آرزوهای مختلفی در سر داشته باشند، رویای راه اندازی یک کسب و کار یا استارتاپ، مسافرت دور دنیا، تشکیل زندگی و هزاران رویای دیگر از جمله این آرزوها هستند. هر کدام از این رویاها می تواند در برهه ای از زمان دست یافتنی شوند و سپس ناگهان از دست بروند. زندگی همواره در حال جریان و رخ دادن است.

بسیاری از افراد که امروز در حال زندگی کردن رویای خود هستند، ممکن است فردا دیگر در آن رویا زندگی نکنند و سرنوشت دیگری داشته باشند. راه اندازی یک استارتاپ موفق و حتی فروش آن نمی تواند تضمینی برای زندگی بی دغدغه در آینده باشد. چه بسا افراد زیادی که یک شبه از فردی مولتی میلیونر به یک ورشکسته تبدیل شدند. برای مقابله با این شرایط می بایست از نحوه هماهنگی و سازگاری با تغییرات آگاه باشیم.

در چنین شرایطی بازسازی کردن زندگی می تواند فرآیندی زمان بر باشد که راه کارهای زیر می توانند در این مسیر و سازگاری با تغییرات به شما کمک کنند.

راه کارهایی جهت بازسازی و تغییر پس از شکست

 

راهکارهایی برای بازسازی و تغییر
راهکارهایی برای بازسازی و تغییر

۱آیا واقعاً خواستار بازسازی و تغییر هستید؟

تا چه میزان می خواهید تا تغییر کنید؟ زمان هایی در زندگی ما وجود دارند که ما را مجبور به بازسازی و تغییر خود می کنند. به عنوان مثال، زمانی که کسب و کار فردی با شکست مواجه می شود، حرکت رو به رشد بهترین تصمیمی است که می توان اخذ کرد. بسیاری از افراد روزانه در همین شرایط قرار می گیرند، باید در نظر گرفت که تا خود فرد تمایلی برای تغییر کردن نداشته باشد، به هیچ عنوان موفق نخواهد شد. پس از شکست و قرار گرفتن در این شرایط بهت است تا خود را مجبور کنید تا با تغییراتی که به وجود آمده، هماهنگ شوید.

۲صبح زود از خواب بیدار شوید

آیا صبح زود بیدار شدن برای شما هم سخت است؟ اگر تا کنون هیچ وقت ساعت ۴ صبح از خواب بیدار نشده اید، حداقل می توانید خود را مجبور کنید تا هیچ وقت دیرتر از ۶:۳۰ صبح بیدار نشوید.

زمانی که زود بیدار شدن در روز را آغاز کردید، خواهید دریافت که کارهای بسیار بیشتری وبرای انجام دادن وجود دارد و انجام آن ها شما را به فرد بهتری تبدیل خواهد کرد. افراد کمی هستند که در این ساعت از روز از خواب بیدار می شوند و در این زمان می توان کارهای زیادی را مخصوصاً در محیط کار خود انجام دهید.

۳وظایف خود را الویت بندی کنید.

فرآیند بازسازی خود را نمی توانید یک شبه انجام دهید. سخت کار کردن نیاز به فداکاری و صبوری دارد. اگر خواستار به آسانی پیش رفتن این تغییر هستید، حداقل یک ساعت در روز را برای محقق شدن اهداف خود اختصاص دهید. اهداف و وظایف خود را با تهیه لیستی از مواردی که باید انجام دهید الویت بندی کنید. می توانید از ابزارهای موجود برای مدیریت زمان استفاده کنید تا بیشترین بهره را از زمان خود ببرید و بتوانید بر روی بازسازی و تغییر خود تمرکز کنید.

۴با افراد صحیحی ارتباط برقرار کنید

در دنیای امروزی که همه در آن با یکدیگر در ارتباط هستند، برقراری ارتباط با سایر افراد و تشکیل نتورک در سرتاسر دنیا، بسیار آسان تر از قبل است. برای بسیاری از افراد شبکه سازی اجتماعی به عنوان آشنا شدن با دوستان جدید و یافتن فرصت های شغلی برداشت می شود در حالی که با استفاده از این روش می توانید با افرادی آشنا و مرتبط شوید که می توانند شما را به فرد بهتری تبدیل کنند.

۵بیاموزید

راه های مختلفی برای افزایش دانش وجود دارند، به این منظور می توانید از خواندن، شرکت کردن در کارگاه ها و یا وبینارهای مختلف استفاده کنید. این آموختن شما را از لحاظ شخصی، کاری و حرفه ای به فرد بهتری تبدیل کرده و می توانید پیشرفت خوبی داشته باشید. آموختن در تمامی طول زندگی، مفید است و انگیزه های شما را بیشتر می کند، مهارت های ذهنی شما را افزایش می دهد و شما را با افراد جدید و افکار جدیدی آشنا می سازد. البته هر فرد برای این منظور، روش خاص خود را دارد.

۶راهنما یا منتوری برای خود بیابید

فرد دیگری نحوه حرکت کردن در این مسیر را باید بیاموزد. این افراد راهنما را می توان به انواع زیر تقسیم بندی کرد:

مستقیم: این راهنما با قرار گرفتن در روبه روی تان، شما را راهنمایی می کند.

غیر مستقیم: این راهنما ها یا منتورها از لحاظ فیزیکی در اطراف شما نیستند. از این گروه می توان نویسنده ها را نام برد.

هر موردی یک راهنما یا منتور است: اگر هیچ مهارتی ندارید ولی با علاقه وافری می خواهید در زمینه بازسازی و تغییر خود اقدام کنید در این صورت هر موردی که با آن مواجه می شوید می تواند برای شما یک متافور برای اقدام باشد.

اگر با افراد راهنمایی در ارتباط هستید که بر روی مواضع خود اصرار دارند، راه مورد نظر آن ها را بیاموزید و سپس آن را به روش خود انجام دهید.

۷از تجربه کردن نهراسید

تجربه پس از شکست
تجربه پس از شکست

موارد جدید را امتحان کنید و پروژه های جذاب را تجربه کنید. عدم ترس شما از امتحان کردن نکته ای بسیار حائز اهمیت است. کاری را که از انجام دادن آن لذت می برید انجام دهید، به این ترتیب ضمن یافتن راه خود، از این طریق درآمدزایی نیز می کنید.

۸با خود و دیگران صادق باشید

با خود و دیگران در طی مسیر صادق باشید. اگر در کسب و کار خود با شکست مواجه شدید، زمانی را برای کنار آمدن با موضوع اختصاص دهید. اطلاع افراد بیشتر از این موضوع، تعداد افرادی را که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند افزایش خواهد داد. بیاموزید که با خود صادق باشید و با بعضی از آن ترس هایی که دارید مواجه شوید.

۹تصمیم های خود را توجیه نکنید

اگر فردی سوالی در مورد تصمیمات تان کرد، پاسخ شفافی به او دهید. شما برای تصمیم بازسازی و تغییر خود دلایلی در اختیار دارید و حقایق یا علاقه ای برای اثبات آن دلایل دارید، در نتیجه نظر سایر افراد نباید مانع از حرکت رو به جلوی شما شود. در نهایت آن افراد باید به عقیده شما احترام بگذارند.

۱۰از محدوده امن خود خارج شوید

ما بنده عادت های خود هستیم. خارج شدن از محدوده امن می تواند تجربه های جدیدی را برای ما به ارمغان بیاورد. در این صورت می توان افراد جدیدی را ملاقات کرد یا مطالب جدیدی را آموخت.

به گفته روانشناسان، خارج شدن از محدوده امن خود، شما را قوی تر کرده و اعتماد به نفس بیشتری در اختیارتان قرار می دهد تا به مراحل بالاتری در زندگی حرفه ای و شخصی خود دست یابید. برای این که فرد خلاق تری در زندگی تان باشید باید موارد جدید را امتحان کرده و به آن چه که در سر راه تان قرار دارد با شیوه ای جدید بیاندیشید و تکه های پازل را با روشی جدید به هم بچسبانید.

۱۱مسائل مالی خود را مدیریت کنید

بازسازی خود رایگان انجام نمی شود. به عنوان مثال، برای تغییر شغل خود باید در کارگاه ها یا کلاس های دانشگاهی شرکت کنید. برای این موارد باید بودجه ای در نظر گرفته و به آن پایبند باشید تا منابع مالی مورد نیاز را برای انجام تغییرات مورد نظر خود، در اختیار داشته باشید.

بهتر است تا ۲۰ درصد درآمد خود را در حساب بانکی تان برای روز مبدا قرار دهید. اغلب کارآفرینان ممکن است در بعضی از ماه ها میزان خوبی درآمد داشته باشند و ماه های دیگر را بدون داشتن درآمد سپری کنند. بیاموزید که منابع مالی خود را با توجه به درآمد متغییر خود به نحو بهتری مدیریت کنید.

۱۲به قانون ۲۴ ساعت پایبند باشید

اگر فردی را در یک رویداد شبکه سازی یا نتورکینگ ملاقات کردید، ظرف ۲۴ ساعت آینده می بایست با او دوباره تماس بگیرید. به این ترتیب در ذهن آن فرد باقی مانده و رابطه قوی با وی شکل خواهید داد.

۱۳هر روز لیست تازه ای فراهم کنید

تهیه کردن لیست جدیدی روزانه، شما را متوجه حیطه های تمرکز تکرار شونده و تکراری بودن بعضی از امور خواهد کرد. به این ترتیب، به جای گذاشتن وقت و انرژی بر روی مسائلی که اهمیت چندانی برایتان ندارد می توانید بر روی مسائلی وقت بگذارید که قابل دست یابی بوده و شما برای به دست آوردن آن ها مشتاق هستید.

۱۴در هر لحظه یک قدم بر دارید

انتخاب یک مسیر در هر لحظه
انتخاب یک مسیر در هر لحظه

پروسه بازسازی و تغییر خود ممکن است سالیان زیادی به طول انجامد. خود را با پرداختن به تصویر بزرگی که در ذهن تان دارید سرگرم نکنید، در عوض قدم هایی را برای به سرانجام رساندن هدف های نهایی خود بر دارید. به عنوان مثال، اگر می خواهید تا اضافه وزن خود را کاهش دهید، اولین قدم در این زمینه پیاده روی کردن باشد. قدم بعدی در این زمینه، تنظیم کردن برنامه و سپس ثبت نام کردن در یک باشگاه ورزشی است و در نهایت هم خوردن غذاهای سالم تر می تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند ولی نکته حائز اهمیت این است که هر یک از این اقدام ها را باید در یک زمان خاص انجام دهید.

۱۵شکست را بپذیرید

زمانی که برای انجام یک کار اقدام می کنید ممکن است بارها شکست بخورید. بازسازی و تغییر خود زمان زیادی می برد و نیاز به کار سخت و صبوری دارد. در طول این مسیر شکست خوردن را باید بپذیرید. از شکست های خود درس بگیرید و حرکت رو به جلوی خود را ادامه دهید.


/ / / / / / / / / / /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!