چالش برندسازی شخصی میان کارکنان شرکت

با زیاد شدن کاربرد شبکه های اجتماعی مانند لینکدین در میان کارکنان شرکت ها، چالش برندسازی شخصی یکی از مسائلی است که اکثر این شرکت ها با آن رو به رو شده اند. این که چگونه پرسنال برندینگ کارکنان خود را مدیریت کنند سوالی است که بسیاری از مدیران با آن مواجه هستند. کارکنان در این شبکه اجتماعی ممکن است مسائل غیر واقعی را در مورد نقش ها و میزان مشارکتشان در پروژه های مختلف عنوان کنند. ممکن است میزان مشارکت بالایی را در تعداد زیادی از پروژه ها به نمایش گذارند در حال که اصلاً واقعیت نداشته و امری خلاف واقع است. بخش هایی ممکن است در پروفایل لینکدین این افراد وجود داشته باشد که گمراه کننده بوده و یا واقعیت را به طرز عجیبی فراتر از آن چه که هست به نمایش گذارند.

آیا نحوه معرفی در لینکدین چالش برندسازی شخصی است؟

چالش برندسازی شخصی، چالشی جدید بوده که گریبانگیر بسیاری از مدیران در شرکت های بزرگ و کوچک و حتی استارتاپ ها است. این که با این دسته از کارکنان چه نوع برخوردی می توان انجام داد بسیار پیچیده است. آیا باید با آن ها صحبت کرد تا تعدیلی در نحوه معرفی خود انجام دهند تا به صورت دقیق تری نقش خود و میزان مشارکتشان در پروژه های مختلف را به نمایش گذارند؟ آیا باید از سایر کارکنان درخواست کرد تا بیش از اندازه نسبت به این مسئله واکنش نشان ندهند و آن ها را مطلع کرد که انجام برندسازی شخصی یا پرسنال برندینگ مسئله ای شخصی بوده که هر یک از پرسنل می بایست خود بر آن نظارت داشته باشند و مسئولیت آن را بر عهده گیرند و مسئله ای سازمانی محسوب نمی شود که نیاز به دخالت شرکتی داشته باشد؟

در پاسخ به این پرسش می بایست عنوان کرد که مسئله برندسازی شخصی کارکنان یک شرکت در شبکه اجتماعی لینکدین نمی تواند مسئله مهم و دارای الویتی باشد. در واقع چالش برندسازی شخصی کارکنان، مشکلی فرهنگی محسوب می شود که بیشتر به فرهنگی که در شرکت جاری است باز می گردد. در این مواقع سایر کارکنان را می بایست از کنکاش کردن در پروفایل لینکدین یکدیگر و دادن گزارش در مورد مستندات غیر واقعی در آن پروفایل ها به مدیران و مسئولان شرکت باز داشت. فرهنگ شرکتی که در آن کارکنان احساس کنند که می توانند در مورد برند شخصی یا پرسنال برندینگ دیگر همکاران خود نحوه انجام آن در شبکه اجتماعی مانند لینکدین نقش قاضی و حاکم را داشته باشند با مشکل مواجه خواهد شد.

این که در لینکدین فردی سمت خود را با بزرگ نمایی، مدیر امور مالی شرکت شما معرفی کند را        می توان به عنوان یک مسئله قلمداد کرد که سوی دیگر آن این است که مدیر مالی حقیقی شما سمت و مسئولیت خود را در این شبکه اجتماعی به خوبی به نمایش نگذاشته است.  هر یک از کارکنان شما    می توانند به شخصه در مورد نحوه معرفی خود در شبکه های اجتماعی مانند لینکدین صاحب اختیار باشند.

در این مواقع با در نظر گرفتن این فرض که کارمند شما در حال نشان دادن اطلاعاتی خلاف واقع در مورد میزان مسئولیت و مشارکت خود در پروژه های مختلف است، باید عنوان کرد که مسئله ای بزرگ و لاینحل اتفاق نیافتاده است و این مطلب را نمی توان به عنوان چالش برندسازی شخصی در نظر گرفت. آیا همه افراد می بایست پروفایل لینکدین خود را بر اساس نظر و نحوه ارزیابی سایر کارکنان شرکت تهیه کرده و  نحوه رأی دادن آن ها را لحاظ کنند؟

در این مواقع می بایست سایر کارکنان خود را مطلع سازید که هر فردی در شرکت شما این اجازه را دارد که به هر نحوی که تمایل دارد و احساس می کند که مناسب است، خود را معرفی کند. البته تا جایی این اجازه را دارند که عنوان شغلی را در مورد خود به کار نبرند که در واقع با سمت آن ها در شرکت هم خوانی ندارد.

نحوه نوشتن پروفایل لینکدین مسئله شخصی است زیرا زمانی که یکی از کارکنان شرکت شما را ترک می کند، شما دیگر هیچ قدرت و نفوذی در پروفایل لینکدین او یا هر بخش دیگری از زندگی او نخواهید داشت.

کارکنان در اغلب موارد در مورد مسائل ساده ای مانند میزان مشارکتی که هر یک از آن ها در هر پروژه داشته اند و یا میزان نقش هر یک از هم تیمی های خود با هم اختلاف نظر دارند. این که هر یک از کارکنان بخواهند تا در مورد نحوه معرفی حرفه ای هر یک از همکاران خود نگران باشند و آن را چالش برندسازی شخصی قلمداد کرده و اظهار کنند، در واقع وقت تلف کردن است و شرکت را از مسیر اصلی خود دور خواهد کرد.

چالش برندسازی شخصی در لینکدین
چالش برندسازی شخصی در لینکدین

اگر بتوانید در تیم خود اعتماد به وجود آورید دیگر هیچ کدام از کارکنان تان در مورد آن چه که سایر همکارانشان در پروفایل لینکدین خود عنوان کرده اند نگران نخواهند بوددر حالی که در صورت عدم وجود اعتماد، نیاز است تا سیاست هایی برای نحوه نوشتن پروفایل در لینکدین تعیین کنید که این امر به ایجاد احساس بهتر در هیچ یک از همکاران تان یا ایجاد آن حس همکاری که شما از آن ها انتظار دارید کمکی نخواهد کرد.

اجازه دادن به کارکنان تان تا در مورد پروفایل شخصی سایر همکاران خود نظر دهند و نحوه  انجام پرسنال برندینگ در لینکدین را برای آن ها تعیین کنند، اصلاً گزینه مناسبی نیست. بدتر از آن این است که به خود و سایر مدیران شرکت تان این اجازه را بدهید تا به عنوان قاضی یا هیئت منصفه در خصوص راهکار برندینگی که هر یک از کارکنان برای خود تعیین می کنند، قضاوت کرده و آن را چالش برندسازی شخصی قلمداد کنند.

صرف وقت در مورد این گونه مسائل اصلاً منطقی نیست. مهم ترین مسئله کمک کردن به رشد شرکت و افزایش میزان اعتماد در میان افراد تیم سازمان تان است.

هر یک از کارکنان شما مختار هستند تا به گونه ای که خود تشخیص می دهند برای برندسازی شخصی یا پرسنال برندینگ خود در لینکدین اقدام کنند و این مسئله خارج از حیطه اختیارات شما به عنوان مدیر یک مجموعه است. وظیفه اصلی شما به عنوان مدیر افزایش میزان اعتماد در شرکت تان است. اگر کارکنان شرکت تان در خصوص نحوه برندسازی شخصی یا پرسنال برندینگ یکی از همکاران خود در این رسانه اجتماعی نگران بوده و احساس می کنند چالش برندسازی شخصی در حال روی دادن است، خود        می توانند به صورت شخصی مسئله را با فرد مورد نظر مطرح کرده و نیازی به دخالت شما وجود ندارد.

آیا شما با این چالش در شرکت خود مواجه بوده اید؟ چگونه با آن برخورد کرده و چه راهکاری را در پیش گرفتید؟


/ / / / / /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

۴ دیدگاه برای “چالش برندسازی شخصی میان کارکنان شرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!