نظم شخصی چیست و چه کمکی در دستیابی به اهداف می کند؟

نظم شخصی

نظم شخصی چیست و چه کمکی در دستیابی به اهداف می کند؟

نظم شخصی چیست و چه کمکی در دستیابی به اهداف می کند؟ 640 426 مونا مظاهری

نظم شخصی ابزاری بهینه و ستونی کلیدی در مدیریت زمان و دستیابی به اهداف است. این مفهوم با مرتب بودن، حضور به موقع داشتن در جلسات و مستندسازی بسیار متفاوت است.

معیارهایی که برای سنجش نظم شخصی مورد استفاده قرار می گیرند، با آن چه که در سنجش نظم بیرونی به کار می رود، نیز متفاوت است.

می توان نظم شخصی را با در نظر گرفتن مفهوم نظم بیرونی تعریف کرد. همان طور که نظم بیرونی رعایت قوانین و مقرارتی است که به واسطه مشوق ها و مجازات های بیرونی تقویت و مستقر می شوند، نظم شخصی نیز احترام به قواعد، مقرارت، هدف ها و تصمیم های شخصی است که کنترل آن ها به واسطه مشوق ها و تنبیه ها مقدور است.

با کمک نظم شخصی می توانید کنترل زندگی، تصمیم ها و انتخاب های خود را در دست گیرید. البته، شاید برای این کار مجبور باشید تا کسب لذت و رضایت کوتاه مدت خود را به زمان دورتری موکول کنید.

این جمله از تئودور روزولت درباره این مفهوم، بسیار زیبا است:

آن ویژگی که فردی را از دیگری متمایز می کند، کلیدی که سبب ارتقاء و پیشرفت فرد در تمامی عرصه های زندگی می شود، در حالی که دیگران در جایگاه متوسط خود باقی می مانند، نبوغ، استعداد و یا تحصیلات نیست، بلکه نظم شخصی است.

با داشتن نظم شخصی هر چیزی امکان پذیر است ولی بدون آن دستیابی به ساده ترین اهداف نیز به نظر غیر ممکن می رسند.

نظم شخصی در واقع مجموعه ای از عادت های کوچک است که متعهدانه به صورت مستمر توسط فرد دنبال می شود. دست یابی به این امر نیازمند سبک زندگی و مدل ذهنی مناسب است. در این فرآیند نیاز است تا دلیل قانع کننده برای انجام یک کار داشته باشید، خود را به انجام دادن آن کار متعهد کنید و در نهایت مسیر لازم برای انجام آن کار را ادامه دهید تا به نتیجه برسید.

 

نظم شخصی

نظم شخصی

برای این منظور نیاز است که خواسته، محرکی درونی و انگیزه ای کافی برای دست یابی به اهداف خود داشته باشید تا بتوانید به خوبی در مسیر دستیابی به اهداف حرکت کنید. مارکت گرافی

از طرفی دیگر، نظم شخصی به طور ویژه به کنترل خواسته ها و تمایلات کوتاه مدت می پردازد تا بتوان در طولانی مدت تمرکز خود را برای انجام دادن کارهای لازم به منظور دستیابی به اهداف حفظ کردبه طور خلاصه، نظم شخصی تعهد شما به دستاوردهای طولانی مدت تان هست بدون این که در دام لذت های زودگذر گرفتار شوید. با این تعریف، نظم شخصی، به تعویق انداختن خواسته های کوتاه مدت است.

فرآیند شکل گیری عادت ها در دست یابی به نظم شخصی و در نهایت محقق شدن اهداف تأثیر به سزایی دارد. برای ایجاد نظم شخصی نیاز است تا عادت های مستمر روزانه ای را در طول زمان در زندگی خود شکل دهید. انجام دادن کارهای کوچک به صورت مستمر به شما در شکل دادن به عادت های تان کمک خواهد کرد. البته، نظم شخصی صرفاً به معنای انجام دادن مستمر یک کار در طول زمان نیست. در نظم شخصی نیاز است تا به صورت سیستماتیک برای خود قانون گذاشته، خود را اصلاح کنید و رفتار خود را با شرایط و وضعیت در حال تغییر زندگی تان تطبیق دهید.

تمرینی فعال نیاز است تا عادت کنید که قوانین و استانداردهای خاصی را دنبال کنید، افکار و رفتار خود را شکل داده و مرتب کنید تا کارها را به درستی انجام داده و به اهداف خود دست یابید.

نظم شخصی می تواند بهره وری شما را ارتقاء داده و سبب افزایش اعتماد به نفس شما شود. به واسطه نظم شخصی می توانید احساس کنترل بیشتری در انجام پروژه ها و وظایف خود داشته باشید و برای مدت طولانی تری تمرکز خود را در دست یابی به اهداف حفظ کنید. می توانید صبر و تحمل خود را افزایش دهید و به این ترتیب کارهای بیشتری را در مدت زمان کوتاه تر و با تلاش کمتر به انجام رسانید.

 فاکتورهای مورد نیاز برای ایجاد نظم شخصی را می توانید در این مطلب مطالعه کنید.

4 دیدگاه
  • بسیار عالی. در این پست شما نظم را فاکتوری بالاتر از هوش هیجانی و هوش عاطفی و .. معرفی کرین که برای من بسیار جالب بوده و علاقه مند به مطالعه در این حوزه شده ام.
    با تشکر

    • سلام
      ممنونم نظر لطف شماست…به نظر من نظم شخصی فاکتور بسیار مهمی است و شاید بتوان یکی از ویژگی های مشترک افراد موفق را داشتن نظم شخصی عنوان کرد. از طرف دیگر عامل بسیار مهمی در تغییر رفتار محسوب می شود.
      امیدورام که مفید بوده باشه براتون….

  • مطلب بسیار مفیدی بود که این روزا خیلی بهش نیاز دارم. آیا کتابی برای افزایش نظم و دیسیپلین شخصی میتونید به من معرفی کنید.

    • ممنون از کامنتتون دوست عزیز…کتاب قدرت عادت جالب هست ولی تو یوتیوب هم احتمالا بتونید مطالب مرتبطی در این زمینه پیدا کنید.

Leave a Reply

MarketGraphy

آژانس تمام خدمت مارکتینگ مارکت گرافی، در زمینه ارائه خدمات مارکتینگ و برندینگ به کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند.

   MarketGraphy 2019 All rights reserved ©

 

Back to top