ذاتی یا اکتسابی بودن مهارت های کارآفرینی

تا به حال با این پرسش رو به رو شده اید که آیا کارآفرینان موفق با این ویژگی زاده شده اند یا مهارت های کارآفرینی می توانند با گذشت زمان آموخته شوند؟ پاسخ به ذاتی یا اکتسابی بودن مهارت های کارآفرینی نیازمند بررسی این موضوع است که چه مهارت هایی برای کارآفرینی مورد نیاز هستند و آیا می توان این مهارت ها را آموخت؟

ذاتی یا اکتسابی بودن مهارت های کارآفرینی
ذاتی یا اکتسابی بودن مهارت های کارآفرینی

هوش بالا

میزان هوش یا IQ افراد بسیار متغییر است، بعضی از افرد از میزان هوش بالایی برخوردار هستند و بعضی دیگر هوش کمی دارند. در حالی که بسیاری از افراد از هوشی متوسط برخوردار هستند. البته داشتن هوش بالا الزاماً به معنای موفق شدن در کسب و کار نیست. افراد با هوش بالا به دنیا نمی آیند بلکه اطلاعات مورد نیاز برای جمع آوری هوش به آن ها آموخته می شود. در نتیجه داشتن هوش بالا مهارتی است که می توان آن را آموخت و برای موفقیت در کارآفرینی مورد استفاده قرار داد. بنابراین در ذاتی یا اکتسابی بودن مهارت های کارآفرینی، می توان داشتن هوش بالا را به عنوان مهارتی اکتسابی قلمداد کرد.

آینده نگری و داشتن بینشی مناسب

افراد بسیاری می توانند در مورد موقعیت حال حاضر خود هوشمندانه عمل کنند ولی فقط تعداد کمی هستند که می توانند فراتر از محدوده فکری سایرین و به راه هایی جدید و مبتکرانه برای حل کردن مشکلات کنونی دنیا بیاندیشند. باید در نظر داشت که خلاقیت و تصور راه های جدید را نمی توان به افراد آموخت بلکه افراد با این ویژگی زاده می شوند. به این معنا که یا دارای قدرت تصور بالایی هستید یا فاقد آن هستند. در نتیجه آینده نگری و داشتن قدرت تصور قوی در طبقه بندی ذاتی یا اکتسابی بودن مهارت های کارآفرینی، ویژگی وراثتی محسوب می شود.

انگیزه قوی، انرژی و هیجان

هیچ مورد دیگری به اندازه داشتن انگیزه قوی نمی تواند سبب موفقیت یک استارتاپ شود. این انرژی و انگیزه قوی به ویژه اگر بر روی محصولی که کارآفرین به شدت در مورد آن انگیزه دارد، متمرکز شود می تواند بسیار موثر باشد. برخورداری از انگیزه قوی برای کارکنان، مشتریان، شرکای تجاری و سرمایه گذاران نیز نکته بسیار مهمی محسوب می شود. داشتن انگیزه قوی، انرژی و هیجان یا از بدو تولد در فردی وجود دارد و یا وی فاقد آن است. در نتیجه ویژگی ذاتی است که افراد دارای آن می توانند در استارتاپ خود از آن بهره گیرند.

ذاتی یا اکتسابی بودن مهارت های کارآفرینی
ذاتی یا اکتسابی بودن مهارت های کارآفرینی

داشتن پشتکار

ذهنیتی که یک کارآفرین به آن احتیاج دارد، امید داشتن به موفقیت حتی با وجود سختی شرایط است. بیشتر استارتاپ ها شرایط سختی را در دوران رشد خود سپری می کنند و اگر پشتکار و سخت کوشی لازم را برای تحمل شرایط سخت نداشته باشند هرگز نمی توانند موفق شوند و یا خود را از شرایط بد نجات دهند پشتکار داشتن عاملی نیست که بتوان آن را به بقیه افراد آموزش داد و از جمله ویژگی هایی است که افراد با آن متولد می شوند و در طبقه بندی ذاتی یا اکتسابی بودن مهارت های کارآفرینی از جمله مهارت های ذاتی محسوب می شود.

نترس و تا حدودی ریسک پذیر بودن

حتماً شما هم موافق هستید که نترس بودن را نمی توان به کسی آموزش داد و به او آموخت که در جهتی که هیچ کسی به آن سمت تا به حال نرفته است، حرکت کند. البته ارزیابی کردن یا کاهش میزان ریسک را می توان به یک فرد آموخت ولی بهتر است این مهارت را در دسته بندی ذاتی یا اکتسابی بودن مهارت های کارآفرینی، بیشتر وراثتی در نظر بگیریم.

ارتباط برقرار کننده خوب، کسی که به حرف بقیه به خوبی گوش می دهد، فروشنده، تشکیل دهنده تیم و انگیزه بخش

از آن جایی که کارآفرین ها نیاز  دارند تا به خوبی انگیزه ها و اهداف خود را با سایر افراد در میان بگذارند، بنابراین نیاز دارند تا از مهارت های ارتباطی خوبی برخوردار باشند. همچنین نیاز است تا به ورودی هایی که از طرف سایرین دریافت می کنند به خوبی گوش دهند و بتوانند افقی را که مد نظر دارند به کارکنان، شرکای تجاری و سرمایه گذاران خود بفروشند. از سوی دیگر تشکیل تیم و انگیزه دادن به کارکنان نیز برای آن ها لازم و حیاتی است. بسیاری از این ویژگی ها، مهارت های پایه ای برای اداره موفق یک کسب و کار است که می توان از طریق آموزش آن ها را کسب کرد.

ذاتی یا اکتسابی بودن مهارت های کارآفرینی
ذاتی یا اکتسابی بودن مهارت های کارآفرینی

داشتن تجربه در مورد صنعت مورد نظر

کارآفرینان موفق تا حدودی از قبل تجربه ای در صنعتی که زمینه فعالیت فعلی شان محسوب می شود، داشته اند. به طور معمول کار قبلی که انجام می دادند در آن صنعت بوده است و آموزش های ضمن خدمتی که در آن شغل دریافت کرده بودند، آن ها را برای کسب و کار بزرگ شان آماده کرده بود. در نتیجه می توان این ویژگی کارآفرین ها را در طبقه بندی ذاتی یا اکتسابی بودن مهارت های کارآفرینی به عنوان ویژگی که می تواند تحت آموزش کسب شود، قلمداد کرد.

با توجه به مطالب بیان شده نمی توان تأثیر ویژگی ها و مهارت های ذاتی و آموختنی را از هم تفکیک کرد و بیان کرد که کدامیک نقش مهم تری در موفقیت یک کارآفرین دارند. کار آفرین موفق ترکیبی از همه مهارت های ذاتی و اکتسابی را در کنار یکدیگر دارا است.


/ / / /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!