جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا چه تأثیری بر صنعت تبلیغات دارد؟

شهر لندن به مدت سی سال به عنوان پایتخت آگهی های اروپا شناخته می شد. آژانس های تبلیغاتی معتبری در این شهر شعبه داشته یا دفتر مرکزی آن ها در لندن قرار داشت. رأی گیری پنج شنبه گذشته برای جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا (Brexit) می تواند تأثیرات و کاربردهای زیادی برای صنعت تبلیغات داشته باشد.

به نظر می رسد که با این جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، سایر کشورهای اروپایی فرصت بیشتری برای انجام تبلیغات داشته باشند. آژانس های تبلیغاتی که در کشور انگلستان فعالیت می کنند و همچنین آگهی های تبلیغاتی که در این کشورها ساخته می شوند، هزینه های بسیار بالایی دارند.

شهرهای دیگری در اتحادیه اروپا هستند که هزینه تولید این آگهی ها در آن ها بسیار کمتر است. به نظر می رسد که پس از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، جابه جایی عظیمی از طرف مشتریان آژانس های انگلیسی به سمت شهرهای برلین، آمستردام، استکهلم و پاریس و سایر کشورهای اروپایی اتفاق بیافتد.

با این جدایی، شرکت های چند ملیتی بزرگ که به دنبال دست یابی به جایگاهی بین المللی هستند در خصوص راه اندازی دفاتر خود در شهر لندن بازنگری را انجام خواهند داد.

تأثیر جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا
تأثیر جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا

از سوی دیگر قراردادهای تجاری که از قبل میان شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی انگلیس منعقد شده بودند، پس از این جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا احتمالاً بازنگری شده و با هزینه های بیشتری انجام خواهند شد. هم اکنون و با توجه به این شرایط می بایست قراردادهای جداگانه ای برای تبلیغات در انگلستان در نظر گرفته شود. قراردادهای جهانی که سابق بر این مورد استفاده قرار می گرفتند دیگر نمی توانند از مزایایی مانند نرخ مالیاتی کمتر و سایر منافعی که برای آن ها به دلیل عضویت در اتحادیه اروپا لحاظ می شد، بهره ببرند.

می بایست در نظر گرفت که عدم اطمینان از شرایط اقتصادی همواره برای یک کسب و کار و صنعت مضر است. با وخیم شدن شرایط اقتصادی و کاهش بودجه شرکت ها،‌ بودجه ی تبلیغات اولین بودجه ای است که در مورد آن با سخت گیری بیشتری تصمیم گیری می شود. کاهش ارزش پوند انگلستان در مقابل سایر ارزهای رایج که یکی از اولین تبعات جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا بود، سبب می شود تا خریداران آگهی ها پول کمتری در اختیار داشته و کمتر بر روی آن هزینه کنند.

تأثیر دیگری که جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا (Brexit)  بر صنعت تبلیغات به همراه دارد، کاهش تمایل برای سرمایه گذاری بر روی نوآوری ها و استارتاپ هایی است که در این بخش مشغول به فعالیت هستند. در نتیجه این افراد با استعداد که در حال فعالیت در این شرکت های نوآور هستند از لندن  خارج شده و انگلستان را به مقصد سایر شهرها ترک خواهند کرد. 

با توجه به دلایل ذکر شده، جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا سبب کاهش جذابیت این کشور و شهر لندن در دنیای تبلیغات خواهد شد. به این ترتیب این شهر اهمیت کم تری برای مرکزیت فعالیت های مارکتینگ و تبلیغات خواهد داشت.


/ / / / /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

۴ دیدگاه برای “جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا چه تأثیری بر صنعت تبلیغات دارد؟

    • ۷ تیر ۱۳۹۵ در ساعت ۰۷:۳۸
      لینک اینترنتی

      سپاسگزارم
      نظر لطف شماست

      پاسخ
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ در ساعت ۱۲:۱۴
    لینک اینترنتی

    پست موضوع عالی داره و آنالیز بسیار جذابی هست .
    اما احساس میکنم کمی یکطرفه به موضوع نگاه شده و گویا فقط تاثیرات کوتاه مدت بررسی شده.
    مثلا در سایت https://contently.com/strategist/2017/02/07/brexit-affects-uk-marketing-budgets/
    بررسی میکنه که نظرات تبلیعاتچی ها با نمودار سرمایه گذاری متفاوت هست . خودشون ابراز میکنند تاثیرات بد بوده ولی ۱۳ درصد افزایش سرمایه گذاری داشتن .

    یا در سایت
    http://www.campaignlive.co.uk/article/brexit-damaging-uk-advertising-market/1422896
    نظر ۴ تن از آنالیست ها گذاشته شده که دو نوع نظر متفاوت دارند

    البته متوجهم که از آنالیز شما مدت زیادی گذشته و قطعا مطالعات گسترده تر شده
    ممنون

    پاسخ
    • ۲۴ مهر ۱۳۹۶ در ساعت ۱۷:۰۸
      لینک اینترنتی

      سلام
      ممنونم از نظرتون
      بله قطعا آنالیزهای بهتری در این خصوص، در این فاصله زمانی منتشر شده که به خوبی مسئله را بررسی کرده اند.
      موفق باشید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!