تعریف برند چیست؟ چه تفاوتی با برندینگ دارد؟

تعریف برند چیست؟ چه تفاوتی با برندینگ دارد؟

تعریف برند چیست؟ چه تفاوتی با برندینگ دارد؟ 1568 874 مونا مظاهری

در این مطلب از وب سایت مارکت گرافی قصد داریم تا به تعریف برند و برندینگ پرداخته و تفاوت این دو مفهوم را بررسی کنیمشاید مفهوم ساده ای به نظر برسد ولی تعریف برند با برندینگ متفاوت است.

تعریف برند

تعریف برند

تعریف برند

برند، ایده یا تصویری از یک محصول یا خدمات است که مشتریان با آن ارتباط برقرار می کنند. این ارتباط به واسطه شناسایی نام، لوگو، شعار (Slogan) یا طراحی شرکتی که در واقع مالک آن تصویر یا ایده است، شکل می گیرد.

اتحادیه بازاریابی آمریکا (American Marketing Association) برند را به عنوان اسم، اصطلاح، طرح، نماد یا هر ویژگی تعریف می کند که سبب شناخت محصول یا خدمات فروشنده و متمایز کردن آن با محصولات و خدمات سایر فروشنده ها می شود.

پایه و اساس برند لوگوی آن است. این لوگو می بایست در نقاط تماس با مشتری از قبیل وب سایت، بسته بندی و محتواهایی مورد استفاده برای ترویج محصولات و خدمات به کار رود و به خوبی مفهوم و اساس برند را به مخاطبان هدف خود منتقل کند.

برندینگ چیست؟

برندینگ پس از ایجاد برند و زمانی روی می دهد که آن ایده یا تصویر یا در واقع برند بازاریابی می شود تا به افراد بیشتری معرفی شده و مورد شناسایی قرار گیرد. به این ترتیب تصویر یا ایده مورد نظر به خدمات یا محصول خاصی مرتبط شده و در میان انبوهی از خدمات و محصولات مشابه شناخته می شود. بنابراین جنس برندینگ از جنس خدمات بازاریابی است.

فعالیت برندینگ به منظور ایجاد بازشناسایی برند (Brand Recognition) و ایجاد شهرت مناسب و تعریف استانداردهای ویژه ای برای برند صورت می گیرد که شرکت می بایست به فراهم آوردن آن استانداردها یا ارائه محصولات و خدماتی فراتر از آن استانداردها خود را متعهد کند.

در بازارهایی که با رقابت زیادی مواجه هستند در اختیار داشتن استراتژی مناسبی برای برندینگ به خوبی سبب متمایز شدن برندی خاص در میان سایر برندها می شود.

تعریف ساده و دقیق برندینگ 

اگر بخواهیم برندینگ را به شیوه ای بسیار آسان تعریف کنیم باید عنوان کنیم که برندینگ در واقع یک تعهد به مشتریان است. برندینگ به واسطه وعده هایی که برای برند تعریف می کند به مشتریان عنوان می کند که از محصولات و خدمات آن چه انتظاری می توانند داشته باشند. وعده هایی که برند به مشتریان خود می دهد فراتر از محصولات و خدمات ملموس هستند. این وعده حتی می تواند احساسی باشد که مشتری با استفاده از محصولات یا خدمات برند آن را دریافت می کند.

در برنامه ای از یکی از دست اندرکاران صنعت چرم ایران سوال شد که آیا شما خود را صاحب برند می دانید؟  به نظر طرح چنین سوالی اشتباه است زیرا قطعاً هر تولید کننده یا ارائه دهنده خدماتی که دارای نام، لوگو، شعاری، ایده و طرحی باشد که به واسطه آن محصولات و خدماتش از سایر رقبا متمایز می شوند دارای برند است ولی این که چه فعالیت های برندینگی برای این برند صورت گرفته است و این برند چه وعده هایی به مخاطبان خود داده است، با چه ویژگی هایی در ذهن مخاطب تعریف شده و چه تصویری در این رابطه در ذهن آن ها شکل گرفته و انتظارات آن ها از این برند چیست می تواند متفاوت باشد.

به کمک برندینگ به خوبی می توان آن چه را که عرضه می شود از سایر رقبا متمایز کرد. برند شما در واقع نتیجه ای است از این که شما چه کسی هستید، تمایل دارید به چه کسی تبدیل شوید و تصوری است که مردم از شما دارند.

شما برند را چگونه تعریف می کنید؟

2 دیدگاه

Leave a Reply

MarketGraphy

آژانس تمام خدمت مارکتینگ مارکت گرافی، در زمینه ارائه خدمات مارکتینگ و برندینگ به کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند.

   MarketGraphy 2019 All rights reserved ©

 

Back to top