برچسب ارزش غذایی دچار تغییر می شود

یکی از عوملی که در آمیخته بازاریابی  (۷Ps, Marketing Mix, 4Ps) نقش بسیار مهمی دارد، بسته بندی محصول است. در بسته بندی مواد غذایی، برچسب ارزش غذایی یکی از موارد اطلاعاتی حائز اهمیت است که باید به دقت تهیه شده و مصرف کننده را در هنگام تصمیم گیری برای خرید راهنمایی کند. در ایران در طی چند سال اخیر برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی اقدام به درج این برچسب بر روی محصولات خود کرده اند ولی تا جایی که نویسنده این مقاله در جریان است، ساختار یکپارچه ای برای نحوه درج و اطلاعاتی که می بایست در آن وجود داشته باشد، در نظر گرفته نشده است. حال سازمان FDA، ساختار برچسب ارزش غذایی استاندارد را که از سالیان گذشته مورد استفاده قرار می گرفته، تغییر داده است که در این مطلب به بررسی و تشریح این تغییرات خواهیم پرداخت.

با در نظر گرفتن ارتباط میان رژیم غذایی و بیماری های مزمنی مانند چاقی و بیماری های قلبی، تغییراتی بر روی برچسب ارزش غذایی (Nutrition Facts Label) مندرج بر روی مواد غذایی بسته بندی شده اعمال شده است. این برچسب جدید با ارائه اطلاعاتی بهتر به مصرف کنندگان، امکان تصمیم گیری دقیق تر و آگاهانه تری را قبل از خرید برای آنان فراهم می کند.

این برچسب ارزش غذایی استاندارد از سال ۱۹۹۰ به عنوان جزئی ثابت بر روی بسته بندی های مواد غذایی درج می شد و از آن تاریخ تا به امروز با تغییرات اندکی، همچنان بر روی بسته بندی ها درج می شود. همان طور که پیش تر نیز عنوان شد، استفاده از این برچسب ها در کشور ایران توسط شرکت های تولید کننده مواد غذایی سابقه چندانی ندارد. مصرف کنندگان نیز عمدتاً به این  اطلاعات که بر روری بسته بندی مواد غذایی درج شده اند در هنگام خرید دقت چندانی نمی کنند.

این به روزرسانی جدید سبب اعمال تغییراتی در بخش های مختلف این برچسب ارزش غذایی شده تا مصرف کنندگان بتوانند در هنگام خرید انتخاب های بهتری را انجام دهند و از سوی دیگر، انتخاب های آن ها بر مبنای اطلاعات کامل تری باشد. با این انتخاب های بهتر در هنگام خرید مواد غذایی می توان احتمال حمله های قلبی و چاقی را از بین برد.

در برچسب ارزش مواد غذایی چه مواردی تغییر کرده است؟

تغییرات در برچسب ارزش مواد غذایی
تغییرات در برچسب ارزش مواد غذایی

تعداد وعده های غذایی بر حسب محتوای بسته
Servings Per Container

این مورد با فونت بزرگ تری به نمایش گذاشته شده است. دانستن تعداد وعده های غذایی بر حسب محتوای بسته به مصرف کنندگان کمک می کند تا متوجه شود محتوای کامل بسته برای چند وعده قابل استفاده است. بدون وجود این اطلاعات، باقی اطلاعات مندرج در برچسب ارزش غذایی چندان مفیدی نخواهند داشت زیرا ممکن است این تصور را در مصرف کننده ایجاد کنند که میزان کالری درج شده بر روی بسته بندی برای تمامی محتوای بسته است.

اندازه هر وعده غذایی

Serving size

آیتم اندازه هر وعده غذایی نیز با فونت بزرگ تری نمایش داده شده تا بتواند به واقعیت میزان مصرف توسط افراد نزدیک تر باشد. به عنوان مثال، در مورد بسته ای از آبنات، برچست ارزش غذایی     می بایست به جای نشان دادن دو آبنات کوچک، بر حسب یک آبنات که در هر وعده غذایی توسط اغلب افراد مصرف می شود، اندازه هر وعده غذایی را مشخص کند.

کالری

فونت مورد استفاده برای نمایش میزان کالری در هر بسته مواد غذایی بزرگ تر شده است. داشتن این فونت بزرگ نسبت به سایر اطلاعات مندرج بر روی برچسب، سبب شده تا این مورد مهم ترین بخش اطلاعات محسوب شود.
همچنین درج میزان مواد غذایی بر حسب گرم و درصد ارزش غذایی روزانه موادی مانند شکر اضافه شده ای که در مواد غذایی و نوشیدنی ها اضافه می شوند نیز الزامی شده است. به این ترتیب میان میزان شکری که به صورت طبیعی در فرآیند حاصل از ترکیب مواد غذایی مختلف در هر بسته وجود دارد و شکر اضافه شده به محتوای آن بسته، تفکیکی صورت می گیرد.

سایر تغییرات در برچسب ارزش غذایی

  • تولیدکنندگان می بایست برای محتواهای بسته ای که شامل بیش از یک وعده غذایی است ولی احتمال مصرف آن در یک وعده نیز زیاد است، دو ستون ارزش غذایی بر روی بسته بندی قرار دهند. به این ترتیب میزان کالری و مواد غذایی برای هر وعده غذایی در کنار هر بسته/هر واحد نیز درج خواهد شد. اگر کل محتوای بسته در یک وعده نیز مصرف شود، مصرف کننده از میزان کالری یا موادغذایی دریافت شده اطلاع خواهد داشت.
  • میزان هر وعده غذایی بر اساس میزان حقیقی که افراد در هر وعده مصرف می کنند، تعیین می شود. حجم مواد غذایی که افراد در هر وعده می نوشند و یا میل می کنند نسبت به گذشته تغییر کرده است. به عنوان مثال، میزان مرجع قبلی که برای مصرف یک بستنی در نظر گرفته شده بود ۱/۲ فنجان بود ولی اکنون این میزان به ۲/۳ فنجان تغییر کرده است.
  • برچسب های ارزش مواد غذایی با طراحی جدید ملزم به نشان دادن ارزش های روزانه جدیدی شدند که بر اساس دستورالعمل های تغذیه ای جدید تدوین شده اند.
مقایسه برچسب ارزش غذایی قدیم و جدید
مقایسه برچسب ارزش غذایی قدیم و جدید

 

  • میزان کالری حاصل از چربی از روی برچسب مواد غذایی حذف شده است. به این ترتیب بر خلاف روند گذشته که چربی دشمن سلامتی انسان بود، تمرکز بر روی اجتناب از شکر قرار داده شده است.
  • به جای قرار دادن درصد ارزش روزانه ویتامین ها و مواد معدنی و مغذی، برچسب ارزش غذایی میزان این مواد را بر حسب گرم نشان خواهد داد. ویتامین D و میزان پتاسیم از جمله مواردی هستند که می بایست بر روی این برچسب نشان داده شوند. نشان دادن میزان کلسیم و آهن نیز همچنان ضروری است ولی نشان دادن میزان ویتامین هایی مانند A و C ضرورت چندانی ندارد. زیرا کمبود این ویتامین ها از جمله موارد نادری است که به میزان بسیار کمی گزارش می شود.
  • پانوشت جدیدی در پایین برچسب ارزش مواد غذایی قرار داده شد است که حاوی اطلاعاتی در مورد این ارزش های روزانه است.

بنا به گفته FDA ، این تغییرات جدید در برچسب مواد غذایی تا قبل از تاریخ ۲۶ جولای ۲۰۱۸  توسط تولید کنندگان در بسته بندی محصولات خود می بایست اعمال شوند.


/ / / / / / / /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!