کمپین تبلیغاتی چیست؟ فرآیند طراحی کمپین تبلیغاتی چگونه است؟

کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی چیست؟ فرآیند طراحی کمپین تبلیغاتی چگونه است؟

کمپین تبلیغاتی چیست؟ فرآیند طراحی کمپین تبلیغاتی چگونه است؟ 640 352 مونا مظاهری

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی، مجموعه ای از فعالیت های تبلیغاتی است که از طریق آن پیامی با ایده مشخص و واحد، در قالب برنامه یکپارچه بازاریابی از طریق رسانه های مختلف بیان می شود. کمپین تبلیغاتی برای گروه مشخصی از مخاطبان تعیین و برنامه ریزی می شود. هدف این کمپین تبلیغاتی، ارسال پیام مناسب، در زمان مناسب با در نظر گرفتن بودجه مناسب برای مخاطبانی مناسب است.

ایده تبلیغاتی ممکن است یک شعار تبلیغاتی، یک کاراکتر یا شخصیت یکسان در تمام پیام ها یا موزیک یا استایل گرافیکی خاص باشد. نکته مهم جدید و درگیر کننده بودن ایده این کمپین تبلیغاتی در مقایسه با سایر کمپین ها است. این ایجاد تمایز و متفاوت بودن کمپین از سایر کمپین هایی که برای محصولات یا خدمات مشابه برگزار شده نکته مهمی است که در اغلب موارد در ایران به خوبی رعایت نمی شود.

اهداف کمپین های تبلیغاتی

در یک کمپین تبلیغاتی اهداف و پاسخ به این سوال که این کمپین برای چه انجام می شود می بایست به خوبی روشن باشند.

برخی از اهداف برگزاری کمپین های تبلیغاتی شامل:

  • افزایش آگاهی مردم در مورد محصول یا خدمات خاص
  • افزایش میزان فروش یا حجم بازار در مورد محصول یا خدمات خاص
  • افزایش تقاضا
  • متقاعد کردن مردم برای تغییر برندی که از آن خرید می کنند
  • ارائه اطلاعات و آموزش افراد
  • تغییر درک افراد نسبت به برند
  • افزایش ارزش ویژه برند و ارتقاء تصویر برند در ذهن مخاطب
  • تغییر جایگاه برند در بازار

طراحی

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی در بخش پروموشن آمیخته بازاریابی در برنامه یا طرح بازاریابی تدوین می شود. لازمه طراحی این کمپین، انجام بخش های قبلی در طرح بازاریابی است. این قسمت ها شامل ارزیابی محیط خارجی، محیط داخلی شرکت، تعیین اهداف، بخش بندی بازار و شناسایی مخاطبان است.

طراحی کمپین های تبلیغاتی نیازمند انجام مراحل زیادی است. طراحی کمپین تبلیغاتی، کاری تیمی محسوب شده و تخصص های مختلفی از قبیل طراح گرافیک، فیلمساز، عکاس، ایده پرداز، نویسنده، مارکتینگ، روانشناس، جامعه شناس، محقق ودر آن درگیر هستند.

 

فرآیند طراحی کمپین تبلیغاتی

فرآیندی که برای طراحی کمپین تبلیغاتی انجام می شود، اغلب شامل مراحل زیر است:

۱تحقیق

تحقیقات بازار باید به خوبی برای محصول یا خدماتی که شرکت قصد تبلیغ کردن آن را دارد انجام شود. اطلاعاتی در مورد میزان تقاضا برای آن محصول یا خدمات، رقبا و … باید در این بخش گردآوری شوند.  

۲شناخت بازار هدف

مشتریان این محصول یا خدمات چه کسانی هستند و قرار است با این کمپین چه گروهی مورد هدف قرار گیرند.

کمپین های تبلیغاتی باید بر اساس نیازها و خواسته های مخاطبان طراحی شوند که این امر لزوم انجام تحقیقات بازار و شناسایی بازار هدف را که در قالب طرح بازاریابی انجام می شود، به خوبی مشخص می کند.

۳تعیین استراتژی

بر اساس تحقیقاتی که انجام می شود و شناختی که از بازار هدف به دست می آید، استراتژی برای بازاریابی تعیین می گردد. برای هر تبلیغی برنامه ریزی بسیار دقیق و هماهنگی انجام شده تا استراتژی ها و اهداف مورد نظر در کمپین را قابل دست یابی کند.

استراتژی کمپین می بایست مشخص کند که تبلیغ کننده چه پیامی را می خواهد منتقل کند؟ چگونه این پیام قرار است تا منتقل شود؟ (ایدئولوژی این پیام و متنی که برای انتقال آن به کار می رود) در کجا و در چه زمانی قرار است تا این مطلب منتقل شود؟ چه رسانه ای برای انتقال آن استفاده خواهد شد و هزینه آن چه قدر است؟

۳تعیین بودجه

برای تعیین بودجه هزینه های مختلف مانند هزینه رسانه ها، تولید محتوا و سایر کارهایی که مربوط به اجرا هستند باید به خوبی پیش بینی شوند.

۴در نظر گرفتن موضوع مناسب

موضوع کمپین و عناصر آن باید در تمامی رسانه ها یکسان باشد. این عناصر شامل رنگ ها، طرح های گرافیکی، موزیک، صداها، طراحی، نحوه انتقال پیام، لحن واست که در تمامی رسانه هایی که برای اجرای کمپین به کار می روند می بایست تا حد امکان شکل یکسانی داشته باشد.

۵انتخاب رسانه

برای اساس بازار هدفی که برای کمپین در نظر گرفته می شود باید رسانه مناسبی را انتخاب کرد.

۶زمان بندی مناسب برای رسانه

زمان بندی برای رسانه باید با دقت انجام شود تا آگهی به خوبی توسط مخاطبان در زمان مناسب دیده، خوانده یا شنیده شود.

۷اجرای کمپین

مرحله آخر این فرآیند به اجرای کمپین مرتبط است. پس از اجرای کمپین باید بازخوردهای آن را بررسی کرد.

البته باید در نظر گرفت که ارزیابی اثربخشی کمپین های تبلیغاتی در قالب موارد بسیار سخت است ولی می بایست قبل از اجرای کمپین و بر اساس اهداف در نظر گرفته شده برای آن، روشی برای ارزیابی نتایج کمپین در نظر گرفته شود.

برای سنجش کارایی کمپین تبلیغاتی می بایست معیار عددی مشخصی در نظر گرفته و عملکرد کمپین را بر اساس آن معیار سنجید.

 

سمت های مختلف در طراحی کمپین

برخی از سمت هایی که غالباً در یک آژانس تبلیغاتی وجود دارد و در طراحی کمپین ها درگیر هستند شامل:

مدیر اکانت:

تدوین استراتژی کمپین و ارتباط با مشتری و تیم تولید در هر یک از مراحل فرآیند طراحی کمپین  از وظایف اوست. مدیر اکانت باید اطمینان داشته باشد که اهداف کمپین به خوبی برآورده می شوند.

برنامه ریز برای اکانت:

مسئول انجام تحقیقات بازار و تحلیل آن است تا پتانسیل های بازار و نقاط ضعف و قوت آن را درک کرده و نقاط قوت و ضعف محصول یا خدمات مشتری را بررسی کند. بر این اساس استراتژی کمپین نوشته می شود که در آن مواردی که کمپین قرار است تا به آن ها دست پیدا کند مشخص می شود.

مدیر اکانت و برنامه ریز اکانت با هماهنگی هم بریف را تهیه می کنند که در آن اهداف تبلیغات، پیامی که کمپین باید منتقل کند و اطلاعاتی در مورد نگرش و رفتار بازار گنجانده شده است. از طرف دیگر، این تیم اکانت با موافقت مشتری، معیارهای مورد نظر برای ارزیابی کمپین را تعیین می کند.

تیم خلاقیت:

تیم خلاقیت بر اساس بریفی که در اختیارش قرار داده می شود، ایده هایی را شامل کپی و طرح های گرافیکی تولید می کند تا پیام اصلی که قرار است تا در قالب کمپین منتقل شود را بیان کند.

برنامه ریز رسانه:

در مورد این که هر بخش از تبلیغات قرار است تا در چه کانالی نمایش داده شود تا بهترین نتیجه را کسب کند، تصمیم می گیرد. این تیم با خریداران رسانه که فضاهای تبلیغاتی را در تلویزیون، رادیو و روزنامه ها با بهترین قیمت خریداری می کنند در تعامل است.

تیم تولید:

این تیم وظیفه تولید تبلیغ، عکاسی، فیلم برداری و استودیو های طراحی برای تبلیغات چاپی را بر عهده دارد.

 

انواع رسانه ها

رسانه های مختلفی برای اجرای کمپین های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرند. این رسانه ها شامل: رسانه های چاپی مانند روزنامه، مجله ها، تراکت، بنر و، رسانه های جمعی شامل رادیو، تلویزیون، بیلبورد و …. هستند.

در میان رسانه های دیجیتال هم می توان به شبکه های اجتماعی، وب سایت ها، پادکست، ایمیل و پیام کوتاه موبایل، اپلیکیشن ها و …. اشاره کرد.

در اغلب موارد، مالکیتی که  آژانس های تبلیغاتی در یک رسانه دارند سبب می شود که تأکید زیادی برای استفاده از آن رسانه در کمپین تبلیغاتی انجام دهند.

ولی مطلوب ترین وضعیت در این بین در اختیار داشتن سبدی از رسانه های مختلف است تا بتوان مجموعه ای از رسانه ها را برای برگزاری کمپین به کار گرفت.

یکی از نکات مهم در برگزاری کمپین های تبلیغاتی، رعایت تناوب برای پخش تبلیغات است به نحوی که تبلیغ به اندازه کافی دیده شده و در زمان مناسبی برای مخاطبان به نمایش درآید.

مدت زمانی که کمپین های تبلیغاتی پخش می شوند با هم متفاوت است. بعضی از کمپین ها فصلی هستند و بعضی دیگر می توانند در تمامی سال اجرا شوند.

 

2 دیدگاه
  • کمپیت تبلیغاتی و تبلیغات هوشمند همواره نیاز اساسی اکثر استارت آپها در ایران می باشد. امیدوارم در این حوزه پیشرفت بکنیم.
    باتشگر

    • مونا مظاهری خرداد 8, 1397 at 7:04 ب.ظ

      بله دقیقا همین طوره و علاوه بر استارتاپ ها سایر کسب و کارها هم به کمپین های تبلیغاتی خلاق احتیاج دارند.
      من هم مانند شما امیدوارم این امر محقق شود.
      از نظرتون ممنونم

Leave a Reply

MarketGraphy

آژانس تمام خدمت مارکتینگ مارکت گرافی، در زمینه ارائه خدمات مارکتینگ و برندینگ به کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند.

   MarketGraphy 2019 All rights reserved ©

 

Back to top