چرا مارکتینگ مهم است؟

علیرغم افزایش آگاهی که در میان صاحبان کسب‌وکار در زمینه مفهوم مارکتینگ (بازاریابی) ایجاد شده، هنوز به نظر می‌رسد که ابهام‌‌هایی در مورد این واژه وجود دارد. در این مطلب از وب سایت مارکت‌ گرافی به سوال چرا مارکتینگ مهم است پاسخ داده و دلایلی را برای اهمیت مارکتینگ در شرکت‌های مختلف بیان می‌کنیم.

شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف فارغ از ابعاد کسب‌وکارشان یا صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستند، می‌توانند به میزان زیادی از منافع انجام خدمات مارکتینگ به منظور دسترسی به مشتریان و رشد کسب‌وکار خود برخوردار شوند. 

البته نباید فراموش کرد که مارکتینگ یا بازاریابی یک فرآیند بوده و باید به صورت مستمر و پایدار انجام شود. فعالیت‌هایی که به صورت موردی و بدون داشتن برنامه و استراتژی مدون در این خصوص انجام شوند، نمی‌توانند چندان در جهت پیشبرد اهداف کسب‌وکار مفید باشند.

انجام فعالیت‌های مارکتینگ در یک کسب‌وکار نیازمند تخصیص زمان و منابع مناسب است. مارکتینگ فعالیتی بلند مدت است و انتظار نتایج کوتاه مدت از انجام این دسته از فعالیت‌ها داشتن خطا است. 

 

هدف از مارکتینگ چیست؟

همان طور که در مطلب مارکتینگ از نظر کاتلر چیست نیز از قول آقای فلیپ کاتلر عنوان کردیم، مارکتینگ در واقع علم و هنری است که توسط آن ارزشی کشف، ایجاد و ارائه می‌شود تا بتواند نیازهای گروه خاصی از مشتریان را برآورده کرده و سودی را فراهم کند. 

به این ترتیب، در مارکتینگ خلق ارزش، کیفیت و خدمات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. 

مارکتینگ ابتدا با بررسی شرایط یک کسب‌وکار، صنعت و رقبای آن، مشتریان مناسبی را برای آن بیزنس در نظر گرفته و سعی در شناخت هر چه بهتر و بیشتر این گروه از مشتریان و مشخص کردن نیازها و خواسته‌های آن‌ها دارد.

بر اساس این شناخت، بهترین مدل و کانال ارتباطی برای ارتباط برقرار کردن با این دسته از مشتریان در نظر گرفته می‌شود. در ادامه، مارکتینگ می‌کوشد تا با ارائه محتواهایی با اهداف مختلف؛ در جهت آگاهی بخشی، افزایش اطلاعات، تبلیغ، ترغیب، سرگرم کردن و … این گروه از مشتریان موثر باشد تا بتواند اهداف کسب‌وکار و فروش را تحقق بخشد.

بر این اساس، شناخت خواسته‌ها و نیازهای مشتریان، ایجاد اعتماد و اطمینان در آن‌ها، ایجاد درگیری در مخاطبان در مورد محصولات و خدمات و …. از جمله اهداف مارکتینگ در کسب‌وکارهای مختلف است. 

رقبای یک کسب‌وکار به صورت مستمر در حال انجام فعالیت‌های مارکتینگ و برندینگ برای محصولات و خدمات خود هستند. برای داشتن جایگاه مناسب در بازار، پیشی گرفتن از رقبا و از دست ندادن سهم بازار نیاز است تا فعالیت‌های مارکتینگ و برندینگ به صورت دائمی و مستمر انجام شوند. به این ترتیب، می‌توان مزیت رقابتی مناسبی را برای کسب‌وکار ایجاد کرد.

در ادامه برای پاسخ دادن به سوال چرا مارکتینگ مهم است دلایلی را برای اهمیت انجام خدمات مارکتینگ بیان می‌کنیم.

 

۱نقش مارکتینگ در موفقیت شرکت‌ها

نحوه انجام فعالیت‌های مارکتینگ یا بازاریابی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت یا شکست یک کسب‌وکار داشته باشد. به واسطه انجام خدمات مارکتینگ یک شرکت می‌تواند برای محصولات و خدمات خود تقاضا ایجاد کرده، مشتریان بالقوه را در مورد این محصولات و خدمات کنجکاو کند، برای خود در یک زمینه خاص شهرت ایجاد کرده، در بازار و در میان رقبا موقعیت رقابتی خود را به خوبی حفظ کرده و جایگاه خود را در بازار و در ذهن مخاطبان خود پیوسته ارتقاء دهد. 

بدون انجام خدمات مارکتینگ، جریان درآمدی خاصی وارد شرکت نشده و فروشی اتفاق نمی‌افتد در نتیجه شکست برای کسب‌وکار محتمل خواهد بود.

 

۲مارکتینگ روشی برای شناخت بهتر مشتریان

دلیل دیگری که برای پاسخ  دادن به سوال چرا مارکتینگ مهم است می‌توانیم ذکر کنیم، کمک به شناخت هر چه بهتر و بیشتر مشتریان است. به این ترتیب، به خوبی نیازها و خواسته‌های مشتریان شناسایی شده و در قالب محصولات و خدمات مناسب به این نیازها پاسخ داده خواهد شد.

نقش مارکتینگ در شناخت بهتر مشتریان
نقش مارکتینگ در شناخت بهتر مشتریان

این شناخت به در درگیر کردن (Customer Engagement) مشتریان نیز کمک می‌کند. در واقع مارکتینگ یا بازاریابی ابزاری است که امکان داشتن تعامل و گفت‌وگویی دو طرفه میان کسب‌وکارها و مشتریانشان را بر اساس شناخت فراهم می‌کند.

بر خلاف روش‌های مختلف فروش که اغلب روش‌هایی تهاجمی (Push techniques) هستند، مارکتینگ بیشتر بر روش‌ها کششی یا جذبی (Pull Techniques) تأکید دارد. به این ترتیب، مارکتینگ می‌کوشد تا اطلاعات مناسبی را درباره محصولات و خدمات در اختیار مشتریان بالقوه یک کسب‌وکار قرار دهد.

مارکتینگ و به خصوص بازاریابی محتوا، سوال‌های ذهنی و آن چه را که مشتریان شما در مورد محصولات و خدمات شما نمی‌دانند به آن پاسخ داده و سعی می‌کند تا محتوایی جذاب، ارزشمند و سرگرم کننده برای آن‌ها فراهم کند. 

کانال‌های مختلفی مانند شبکه‌های اجتماعی برای این منظور و برای بازاریابی محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این‌گونه، مارکتینگ می‌تواند مشتریان یک کسب‌وکار را با آن برند درگیر کرده و حسی از تعلق را در آن‌ها ایجاد کند.

 

۳نقش مارکتینگ در ایجاد شهرت و محبوبیت کسب‌وکار

میزان رشد کسب‌وکار با میزان شهرت و محبوبیتی آن ارتباط مستقیمی دارد. از طرف دیگر، شهرت و محبوبیت کسب‌وکار، تعیین کننده میزان ارزش ویژه برند (Brand Equity) است.

دلیل دیگری که برای پاسخ به سوال چرا مارکتینگ مهم است می‌توان عنوان کرد، نقش فعالیت‌های مارکتینگ در شکل دهی به ارزش ویژه برند و ایجاد شهرت و محبوبیت برای کسب وکار است. 

یک کسب‌وکار زمانی می‌تواند شهرت مناسبی برای خود ایجاد کند که بتواند به طرز مناسبی به خواسته‌ها و انتظارات مشتریان خود پاسخ دهد. البته نباید فراموش کرد که شهرت با محبوبیت متفاوت است. چه بسا کسب‌‌وکارهایی که شهرت بالایی داشته ولی محبوبیت چندانی در میان مخاطبان هدف خود و جامعه در مقیاس کلی ندارند. 

مارکتر‌ها با استفاده از ابزار‌های مختلفی مانند ارتباطات موثر، برندینگ، روابط عمومی، مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) و … سعی در ساختن شهرت و محبوبیت مناسب برای کسب‌وکار خود دارند. 

 

۴نقش مارکتینگ در ایجاد ارتباط میان کسب‌وکار و مشتریان

کسب‌وکارها نیاز دارند تا ارتباطی مبتنی بر اعتماد و درک مشترک با مشتریان خود برقرار کنند. مارکتینگ در ایجاد این نوع ارتباط نقشی بسیار موثر و پررنگ دارد و همین امر دلیل دیگری برای پاسخ به سوال چرا مارکتینگ مهم است ارائه می‌کند.

همان طور که گفته شد، بخش‌بندی بازار که به واسطه معیارهای مختلفی مانند معیارهای دموگرافیک، جغرافیایی، روانشناسی و رفتاری انجام ‌می‌شود، کمک زیادی در شناخت هر‌چه بهتر و بیشتر مشتریان به مارکترها می‌کند. این شناخت سبب درک بهتر مشتریان و برآورده شدن نیازها و خواسته‌های آنان خواهد شد.

مشتری که نیاز و خواسته‌اش به خوبی در یک کسب‌وکار برآورده شود، بهتر می‌تواند به آن بیزنس اعتماد کند. به این ترتیب، زمانی که به خدمات و محصولاتی که آن کسب‌وکار ارائه می‌کند نیاز داشت، گزینه دیگری به غیر از همان بیزنس به ذهنش خطور پیدا نمی‌کند.

چنین مشتری به این برند وفادار بوده و در طولانی مدت به انجام کسب‌وکار با آن ادامه خواهد داد. علاوه بر این، چنین مشتری این کسب‌وکار را به افراد دیگری که تمایل به استفاده از این محصول یا خدمات را دارند معرفی خواهد کرد.

 

۵مارکتینگ کانالی ارتباطی برای آگاه کردن مخاطبان است

علاوه بر سه دلیلی که تا این بخش برای پاسخ به سوال چرا مارکتینگ مهم است داده شد، دلایل دیگری نیز برای اهمیت مارکتینگ یا بازاریابی در شرکت‌ها وجود دارد. به واسطه خدمات مارکتینگ، افراد می‌توانند به خوبی در مورد محصولات یا خدمات یک شرکت اطلاع کسب کنند. 

مارکتینگ به عنوان کانالی ارتباطی
مارکتینگ به عنوان کانالی ارتباطی

ارزش محصولات و خدمات، نحوه کاربرد آن‌ها و سایر اطلاعات دیگر به خوبی توسط فعالیت‌های مختلف مارکتینگ به اطلاع مخاطبان خواهد رسید. این اطلاعات برای مشتریان مفید بوده و به آن‌ها در استفاده بهتر از محصولات و خدمات کمک خواهد کرد.

آگاهی نسبت به برند (Brand Awareness) که اصطلاحی متداول در مارکتینگ و برندینگ است به واسطه همین ارائه اطلاعات مرتبط توسط مارکتینگ ایجاد شده و به ایجاد تمایز و دیده شدن کسب‌‌وکار در میان رقبا کمک می‌کند.

در واقع آگاهی نسبت به برند بیان می‌کند که تا چه میزان مشتریان هدف یک کسب‌وکار در مورد آن اطلاع دارند. ایجاد آگاهی نسبت به برند نیازمند اطلاعاتی است که مارکتینگ فراهم می‌کند. به این ترتیب، بر اساس شناختی که مارکتینگ از مشتریان کسب‌وکار و رقبای آن ارائه می‌کند، برند در محل‌هایی که مخاطبان آن حضور دارند به خوبی در قالب محتوایی مناسب نمایش داده می‌شود تا میزان دستیابی به مشتریان (Reach) افزایش پیدا کند.

‌آگاهی نسبت به برند بنا به دلیل دیگری نیز مهم است. افراد مختلف تمایل دارند تا با افرادی آشنا و قابل اعتماد که اطلاعات مناسبی از آن‌ها از قبل دارند کسب‌وکار انجام داده و از محصولات و خدمات آن‌ها استفاده کنند. 

از طرف دیگر، در صنایع مختلف، رقابت‌ شدیدی میان فعالان صنعت وجود دارد. داشتن فعالیت‌های مداوم و مستمر مارکتینگ یا بازاریابی می‌تواند نقش مهمی در قانع کردن و ترغیب مشتریان در این شرایط داشته باشد. 

انجام کلیه ارتباطات برند بر عهده مارکتینگ است. به این ترتیب، رویدادها، مراسم، تخفیف‌های مختلف کسب‌وکار و … از طریق بخش مارکتینگ به اطلاع مشتریان می‌رسد. این ارتباطات به کسب‌وکارها در زمینه کسب مزیت رقابتی پایدار و لیدر شدن در بازار کمک می‌کند. 

 

۶نقش مارکتینگ در افزایش فروش

دلیل دیگری که می‌توان برای اهمیت انجام خدمات مارکتینگ در یک کسب‌وکار ذکر کرد، نقش این فعالیت‌ها در افزایش فروش است. جریان درآمدی یک کسب‌وکار از طریق انجام فروش اتفاق می‌افتد. مارکتینگ با ترویج محصولات و خدمات یک کسب‌وکار نقش پررنگی در زمینه فروش دارد.

به عنوان مثال، تبلیغات یکی از روش‌های پروموشن در مارکتینگ است که به دیده شدن محصول یا خدمات کمک می‌کند. این امر به واسطه افزایش آگاهی نسبت به برند اتفاق می‌افتد. 

پس از آن که مخاطبان از محصولات یا خدماتی که یک کسب‌وکار ارائه می کند آگاه شدن ممکن است نسبت به آن‌ها علاقه مند شده و این تمایل در آن‌ها به وجود بیاید که این محصول یا خدمات را امتحان کنند. این نقطه آغازی برای فروش است. 

در ادامه، مشتری پس از مصرف کردن محصولات و خدمات و بر اساس تجربه‌‌ی حاصل از آن، دیگران را نیز در جریان این تجربه قرار داده و به سفیری برای برند تبدیل می‌شود. بر این اساس، مشتریان مختلف برند را به دیگران معرفی کرده و سبب افزایش فروش خواهند شد.

 

۷نقش مارکتینگ در کمک به تصمیم گیری مدیران

کسب‌وکارهای مختلف با مشکلات و چالش‌های متفاوتی رو به رو هستند. یکی از این چالش‌ها در خصوص نوع، میزان، زمان و چگونگی انجام تولیدات خود است. علیرغم پیچیدگی و چالشی بودن این فرآیند، حیات کسب‌وکار به میزان زیادی به آن وابسته است.

مکانسیم های مختلف مارکتینگ که کسب‌وکارها به شدت به آن‌‌ها وابسته هستند می‌توانند کمکی برای انجام این دست تصمیم‌گیری‌ها باشند. 

برای استفاده از خدمات مارکتینگ یا مشاوره مارکتینگ در مارکت گرافی کلیک کنید.


/ /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!