وب سایت Airbnb چگونه شکل گرفت

وب سایت Airbnb

وب سایت Airbnb چگونه شکل گرفت

وب سایت Airbnb چگونه شکل گرفت 800 590 مونا مظاهری

وب سایت Airbnb که اخیراً به مبلغ 25/5 بیلیون دلار ارزش گذاری شده است در زمینه اجاره اتاق و به اشتراک گذاری فضاهای مسکونی مشغول به فعالیت است. هر فردی در هر نقطه از جهان می تواند فضای مسکونی خالی را که در تملک وی است در این وب سایت ثبت کرده و به مسافران اجاره دهد. این فضاهای مسکونی می توانند اتاق، خانه درختی، قلعه و یا حتی جزیره ای شخصی باشد که در تملک افراد قرار دارد و توسط مالک در این وب سایت ثبت می شود. از سوی دیگر مسافران از طریق این سایت می توانند برای اقامت خود مکانی را انتخاب و آن را رزرو نمایند.

خدماتی که وب سایت Airbnb  ارائه می کند شامل معرفی عکاس، انجام تراکنش های مالی و ارائه خدمات پشتیبانی به صورت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته است. این خدمات شامل ارائه بیمه ۱ میلیون دلای برای میزبانان نیز می شود.

وب سایت Airbnb

وب سایت Airbnb

 

Airbnb فعالیت خود را در سال ۲۰۰۷ آغاز کرد. موسسان آن Joe Gebbia و Brian Chesky در سن ۲۷ سالگی این کسب و کار اینترنتی را شروع کردند. آشنایی این دو به ۵ سال قبل باز می گشت. هر دو در آن زمان دانشجو بوده و برای پرداخت اجاره خود با دشواری مواجه بودند. قرار بود تا در شهر سان فرانسیسکو کنفرانس طراحی برگزار شود و تمامی هتل های شهر از قبل رزرو شده بودند. آن ها قصد داشتند تا ۳ تخت بادی را که در منزلشان بود به مسافران اجاره دهند و به آن ها صبحانه نیز ارائه کنند. فردای آن روز وب سایتی با عنوان airbedandbreakfast.com راه اندازی کردند. پس از ۶ روز، مردی ۳۰ ساله از هندوستان، خانمی ۳۵ ساله از بوستون و پدری ۴۵ ساله از یوتاه برای اقامت در خانه آن ها از طریق وب سایت مذکور اقدام کردند. آن ها از هر یک از این افراد ۸۰ دلار به ازای هر شب اقامتشان دریافت کردند.

موسسان Airbnb

موسسان Airbnb

گبیا قبل از این اتفاق تجربه هایی در زمینه کارآفرینی داشت، توانسته بود پشتی برای افرادی که از کمر درد رنج می بردند درست کند، وب سایتی برای طراحان محصول ایجاد کند تا بتوانند از منابعی که دوستدار محیط زیست بودند برای محصولات خود بهره گیرند. این وب سایت در واقع نوعی آمازون برای عرضه مواد اولیه ای بود که ضرری برای محیط زیست نداشتند. چسکی نیز به تازگی استعفا داده بود، وی به عنوان طراح در شرکتی مشغول به کار بود. هر دو آن ها علاقه مشترکی داشتند و دوست داشتند تا کارآفرین شوند.

در واقع ایده اولیه آن ها ایجاد وب سایتی بود که بتوانند از طریق آن اشیاء و امکاناتی را که از قبل وجود خارجی داشته است، اجاره دهند. آن ها از کنفرانس ها و فستیوال هایی در حال برگزاری در سراسر آمریکا شروع کردند. با افراد محلی در شهرهای مختلف مذاکره می کردند تا اتاق های خود را در سایت ثبت نام کنند و از سوی دیگر با معرفی وب سایت به مسافران، به آن ها در رزرو محل اقامت خود کمک می کردند.
آن ها Nathan Blecharczyk را که هم اتاقی گبی بود به تیم خود اضافه کردند. او فارغ التحصیل رشه علوم کامپیوتر بود و برنامه نویسی حرفه ای به شمار می رفت. گبی و چسکی از وی درخواست کردند تا وب سایت موردنظرشان را راه اندازی کند.

شروع سایت Airbnb

دفتر شرکت Airbnb

دفتر شرکت Airbnb

در تابستان سال ۲۰۰۸، کسب و کار آن ها توانست شروع بسیار خوبی داشته باشد. در این سال، اوباما در همایشی در شهر دنور سخنرانی داشت. ۸۰ هزار نفر برای شرکت در این همایش شرکت کرده بودند. هتل ها فضای کافی برای اسکان این تعداد از جمعیت در اختیار نداشتند. گبیا، چسکی و دوست برنامه نویسشان توانستند تا وب سایت Airbnb را به موقع آماده بهره برداری کرده و  آن را دو هفته قبل از کنفرانس مذکور برای استفاده افراد در فضای آنلاین بارگذاری کنند.  البته آن ها نتوانستند از طریق این تراکنش ها پولی کسب کنند. در عوض، با تدارک دیدن بسته هایی مخصوص صبحانه ۳۰ هزار دلار درآمد کسب کردند.
بنا به گفته چسکی، آن ها برای جذب سرمایه در سال ۲۰۰۸ به تعداد زیادی سرمایه گذار مراجعه کردند. بیشتر آن ها عنوان کردند که اندازه بازار برای این کسب و کار بسیار کوچک است. بعضی از آن ها نگران این موضوع بودند که دو تن از موسسان این استارتاپ بک گراند طراحی داشته و در این زمینه تجربه دارند. به این ترتیب کسب و کار آن ها نمی توانست DNA اصلی مورد نیاز برای موفقیت را داشته باشد. عده ای دیگر از سرمایه گذاران که در وب سایت Airbnb سرمایه گذاری نکردند، معتقد هستند که اشتباهی کلاسیک را مرتکب شده اند که اغلب سرمایه گذاران آن را انجام می دهند. آن ها عنوان می کنند که تمرکز زیادی بر روی فعالیت حال حاضر موسسان وب سایت Airbnb کرده و به توانایی های آن ها، آن چه که قادر به انجام آن هستند و تا به حال انجام داده اند، دقت نکردند.

در اوایل سال ۲۰۰۹ بود که از طریق سرمایه گذاران فرشته (Angel investors) مبلغ ۲۰،۰۰۰ دلار سرمایه کسب کردند. فردی که در وب سایت Airbnb این مبلغ را سرمایه گذاری کرد، پل گراهام یکی از موسسان Y combinator (برنامه ای برای منتورینگ استارتاپ ها) بود. این سرمایه گذاری اولیه به جذب ۶۰۰،۰۰۰ دلار سرمایه از طریق VC ها منجر شد.
پرداخت ها می بایست از طریق وب سایت آن ها انجام می شد، در غیر این صورت Airbnb تنها وب سایتی برای پیام رسانی بود و ۱۵ درصد مبلغ هر رزرو را برای خود اخذ می کرد. (میزبان ۳ درصد و مسافر بین ۶ تا ۱۲ درصد مبلغ تراکنش را می بایست به وب سایت Airbnb پرداخت می کرد.) در سال ۲۰۱۰ آن ها توانستند ۷/۲ میلیون دلار دیگر از طریق سرمایه گذاران جذب کنند. در سال ۲۰۱۱ بازیگری به نام اشتون کوچر مبلغ قابل توجهی در این کسب و کار سرمایه گذاری کرد و به عنوان عضوی از اعضاي هیئت مدیره و مشاور استراتژیک کسب و کار برگزیده شد.

دفتر مرکزی این شرکت در سان فرانسیسکو واقع شده است. شرکت Airbnb هم اکنون دفاتر زیادی در شهرهایی مانند لندن، پاریس، مسکو و سایر شهرهای جهان مانند سائوپائولو و هندوستان دارد.
وب سایت Airbnb اکنون در ۱۸۶ کشور جهان و بیش از ۱۶ هزار شهر، سرویس دهی دارد. علی رغم گستردگی جهانی که این کسب و کار توانسته است برای خود کسب کند، تغییر زیادی در زندگی موسسان آن حاصل نشده و هر سه آن ها ۱۵-۱۶ ساعت در روز کار می کنند.

دلایل موفقیت وب سایت Airbnb

بخشی از موفقیت Airbnb را می توان به موقعیت زمانی مناسب برای راه اندازی کسب و کار مربوط دانست. بخش اصلی کسب و کار آن ها بر روی به اشتراک گذاری متمرکز است. همزمان با آغاز به کار کردن آن ها حرکتی تحت عنوان اقتصاد مشارکتی در سراسر دنیا در حال جریان بود. البته بیشتر افراد جوان با مفهوم مصرف اشتراکی آشنا هستند. آن ها کتاب ها، موزیک و فیلم هایشان را در فضای آنلاین به اشتراک می گذاشتند. البته بیشتر افرادی که از سرویس سایت Airbnb استفاده می کنند دارای میانگین سنی بالایی هستند.

Leave a Reply

MarketGraphy

آژانس تمام خدمت مارکتینگ مارکت گرافی، در زمینه ارائه خدمات مارکتینگ و برندینگ به کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند.

   MarketGraphy 2019 All rights reserved ©

 

Back to top