چگونه از علم روانشناسی برای طراحی فراخوان ها برای عمل بهره گیریم؟

چگونه از علم روانشناسی برای طراحی فراخوان ها برای عمل بهره گیریم؟

چگونه از علم روانشناسی برای طراحی فراخوان ها برای عمل بهره گیریم؟ 800 310 مونا مظاهری

فراخوان ها برای عمل که در مقاله «فراخوان ها برای عمل را موثر طراحی کنید» در مورد آن ها مطالعه کردید در واقع بر گرفته از علم روانشناسی هستند. این فراخوان ها را در فضاهای مختلفی از جمله در صفحات فرود، در صفحه های مربوط به برندها در شبکه های اجتماعی و در وب سایت ها به میزان زیادی مشاهده می کنیم. این فراخوان ها برای عمل در واقع به مخاطبان مسیر را نشان داده و به آن می گویند که چه کاری را در ادامه انجام دهند.

مخاطبان در این صفحات به دنبال موردی هستند که رضایت آن ها را از لحاظ روانشناسی جلب کند. طراحی فراخوان ها برای عمل بر پایه چهار بخش اصلی انجام می شوند. این بخش ها شامل:

۱پیش بینی کردن (Anticipation)

انسان بر اساس تجربه های قبلی که در زندگی خود داشته است، وقوع رویدادهایی را پیش بینی می کند. مثلا زمانی که در حال تماشای فیلمی ترسناک است در صحنه ای از فیلم ورود شخصیتی ترسناک را پیش بینی می کند. رخ دادن این گونه اتفاق ها بر انسان محرز است ولی نمی داند که این رویدادها در چه زمانی اتفاق می افتند.

در فضای مجازی و دنیای اینترنت این پیش بینی به نحو دیگری رخ می دهد. زمانی که فردی متنی را در فضای مجازی می خواند، تصویر یا ویدیویی را مشاهده می کند از قبل پیش بینی می کند که با اطلاعاتی که در حال کسب آن ها است، چه نتیجه ای را کسب خواهد کرد. به عنوان مثال عنوان فراخوان برای عمل را به نحو موثری طراحی کنید، به مخاطب نکته هایی را در خصوص طراحی موثر فراخوان برای عمل آموزش داده و نتیجه ای که وی از خواندن این مطلب دریافت می کند افزایش اطلاعات وی در خصوص این موضوع است.

افراد این پیش بینی ها را بیش تر در خصوص رویدادهای مثبت انجام می دهند. برای افزایش میزان قدرت پیش بینی افراد به کار بردن متنی پذیرفتنی، طرح هایی مناسب و فراخوان برای عملی که به صورتی مثبت بیان شده باشد می تواند موثر باشد. 

تصویر زیر نمونه ای از کاربرد این اصل در طراحی فراخوان برای عمل است.

قابلیت پیش بینی در طراحی فراخوان برای عمل

قابلیت پیش بینی در طراحی فراخوان برای عمل

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید متن به صورت مثبتی بیان شده است و فراخوان برای عمل مناسبی برای آن طراحی شده است که در تمام مدت زمانی که مشغول خواندن متن هستید، شما را به کسب بیشتر ترغیب می کند.

۲انتظارات

پیش بینی افراد در کنار انتظارات آن ها ارزشمند می شود. وقتی افراد وقوع رویدادی را پیش بینی می کنند، انتظارات خاصی در خصوص آن رویداد در آن ها شکل می گیرند. اصل «مجموعه ادراکی (Perceptual Set)» در روانشناسی می تواند توضیحی برای این مطلب باشد. بر اساس اصل مجموعه ادراکی افراد مجموعه ای از انتظارات را بر اساس زمینه ای که در معرض آن قرار می گیرند، شکل می دهند.

اصلی مجموعه ادراکی در طراحی فراخوان ها برای عمل

اصل مجموعه ادراکی در طراحی فراخوان ها برای عمل

متنی را که در تصویر مشاهده می شود به دو صورت و در دو جهت مختلف از بالا به پایین و از چپ به راست می توان مطالعه کردبر اساس این که چه جهتی را برای خواندن خود برگزینید تصویری که در مرکز قرار دارد می تواند عدد 13 یا حرف B خوانده شود. بنا بر اصل مجموعه ادراکی، بر اساس زمینه ای که افراد در معرض آن قرار می گیرند، تفسیرشان از اطلاعات می تواند متفاوت باشد.

در فضای وب سایت نیز همین امر رخ می دهد. بازدید کنندگان وب سایت بر اساس صفحه ای که در حال مشاهده آن هستند، تفسیرشان از اطلاعات متفاوت بوده و انتظاراتی را شکل می دهند. آن ها انتظار دارند تا بر اساس زمینه اطلاعاتی که در صفحه قرار دارد انجام عملی از آن ها درخواست شود. اگر در حال مشاهده صفحه ثبت نام هستند، انتظار دارند تا فراخوان برای عملی را مشاهده کنند که حاوی متنی مانند «ثبت نام کنید» باشد و یا اگر در صفحه ای مربوط به یک محصول قرار دارند انتظار دارند تا فراخوان برای عملی مانند «اضافه کردن به سبد خرید» یا «هم اکنون خریداری کنید» را مشاهده کنند.

برای این که بتوانید انتظارات کاربران خود را برآورده کنید، فراخوان برای عملی طراحی کنید که در هر صفحه با زمینه فعالیت آن صفحه هماهنگ بوده و در باکس های با رنگ های تند و متمایز از زمینه صفحه به نمایش گذاشته شوند که به خوبی با پس زمینه تصویر از لحاظ رنگی و طراحی تفاوت داشته باشند.

در خصوص رنگ مناسبی که می توان برای باکس های فراخوان برای عمل استفاده کرد، توافق بیشتری بر روی رنگ نارنجی وجود دارد. البته این انتخاب رنگ تا حد زیادی به زمینه رنگ هایی که برای طراحی وب سایت و نمایش برند خود در نظر گرفته اید بستگی خواهد داشت.

کاربرد رنگ نارنجی در طراحی فراخوان برای عمل

کاربرد رنگ نارنجی در طراحی فراخوان برای عمل

 

ادامه این مطلب را می توانید در مقاله بعدی مطالعه کنید.

 

2 دیدگاه
  • خرید عینک واقعیت مجازی فروردین 27, 1397 at 4:33 ب.ظ

    البته این معیار های روانشاختی که شما فرموده اید بسیار تاثیر گذار اند ولی در کنار این موارد فرهنگ جامعه نیز تاثیر گذار هست. برای مثال چه چیزی ما ایرانایان را کنجکاو می کند و….

    • سلام
      بله دقیقا همین طوره….ویژگی های خاص هر جامعه ای رو باید در تدوین هر نوع استراتژی از جمله استراتژی های قیمت گذاری در نظر گرفت

      با تشکر

Leave a Reply

MarketGraphy

آژانس تمام خدمت مارکتینگ مارکت گرافی، در زمینه ارائه خدمات مارکتینگ و برندینگ به کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند.

   MarketGraphy 2019 All rights reserved ©

 

Back to top