طراحی فضای استارتاپ ها

طراحی فضای استارتاپ‌ها

طراحی فضای استارتاپ ها

طراحی فضای استارتاپ ها 800 524 مونا مظاهری

طراحی فضای استارتاپ ها نیاز به صرف وقت و انرژی زیادی دارد. این امر سبب متمایز شدن این فضا از سایر محیط های سنتی می شود. موسسان استارتاپ ها به طور معمول بر روی راهکارهایی تمرکز می کنند که با نرم های معمول شرکتی تفاوتی داشته و به این ترتیب می توانند اثر ماندگارتری را بر جای گذارند. در این فضاهای کاری سعی بر این است تا با تمرکز زیاد بر روی طراحی و عملکرد، فضای کاری مناسبی برای کارکنان ایجاد شود. مواردی مانند خلاقیت و کارآیی در طراحی فضای استارتاپ ها بسیار مورد توجه قرار می گیرند.

استارتاپ ها فعالیت خود را با فضاهای کوچک، دفاتر اشتراکی، دفترهای خانگی یا حتی گاراژ ها آغاز می کنند. استارتاپ ها به دلیل کمبود منابع، فاقد زیرساخت های شرکت های قدیمی هستند. بنابراین طراحی فضای استارتاپ ها خود نوعی چالش محسوب می شود که در آن ضمن به کارگیری خلاقیت زیاد می بایست از راهکارهای به روزی برای طراحی و برنامه ریزی فضاها استفاده شود.

فرهنگ و ماهیت کار

طراحی فضای استارتاپ ها

طراحی فضای استارتاپ ها

دفتر کار تنها محیطی برای کار کردن نیست، بلکه بخشی از کسب و کار بوده و می تواند به نوعی منعکس کننده ارزش های یک فرد باشد. شرکت از افراد شاغل در سازمان تشکیل شده است و عدم هماهنگی دفتر کار با فرهنگ کاری افراد، سبب کاهش روحیه و کارایی کارکنان می شود. انرژی یک سازمان می بایست در طراحی داخلی آن نمود پیدا کند. استارتاپ های پیشرو، شرایط بازی را در فضای کسب و کار تغییر داده و نوآوری را جایگزین سنت ها کرده اند. طراحی فضای استارتاپ ها باید به گونه ای انجام شد که نمودی از موارد فوق باشد. فضای کاری این استارتاپ ها ضمن برخورداری از تازگی، می بایست انعطاف پذیری و مشارکت را نیز به نمایش گذارد. فرهنگ استارتاپ ها نیز با مثبت نگری و انرژی زیاد می بایست در طراحی فضای این کسب و کارها نمود پیدا می کند.

طراحی

از آن جایی که در استارتاپ ها ساختار سازمانی دقیقی وجود ندارد، دفترهای محصور نشده در آن ها بسیار فراگیر است. البته این سیستم در بسیاری از شرکت هایی که به صورت سنتی اداره می شوند نیز وجود دارد. در این شرکت ها ساختارهای سازمانی افقی از مطلوبیت بیشتری برخوردار هستند. بخش های اصلی هر استارتاپی فضاهای مشترک و فضاهای کاری مشترک است. به این ترتیب کارکنان برای مشارکت و انجام کارهای تیمی تشویق می شوند. در این فضاها  امکان شبکه سازی با سایر افرادی که مشابه هم فکر می کنند فراهم می شود. این امر سبب افزایش محبوبیت دفاتر کاری مشترک شده است. در استارتاپ ها فضایی را تعبیه می کنند که برای تمرکز کردن مورد استفاده قرار می گیرد و در مراحل اولیه کسب و کار بسیار حیاتی هستند.

در طراحی فضای استارتاپ ها با وجود تمامی عناصر و ویژگی های اشاره شده، می بایست فضایی حرفه ای در دفتر مرکزی یک استارتاپ تعبیه شود تا سبب جذب مشتریان و سرمایه گذاران گردد. در این فضا، این افراد کلیدی می توانند فرهنگ شرکت را تجربه کرده و الگوهای کاری را درک کنند. در حالی که اکثر استارتاپ ها فاقد فضاهای خصوصی هستند، در نظر گرفتن اتاقی جداگانه برای ملاقات های مهم و کنفرانس ها می توانند نشانگر حرفه ای بودن کسب و کار باشد.

تعبیه فضای حرفه ای در استارتاپ ها

تعبیه فضای حرفه ای در استارتاپ ها

شرکت Coolblue یکی از بزرگترین فروشگاه های آنلاین در هلند و بلژیک است. این شرکت تمرکز زیادی بر روی تجربه کاربری گذاشته است و برای سفارش هایی که دریافت می کند هزینه حمل و نقلی دریافت نمی کند. دفتر مرکزی این شرکت در رتردام هلند واقع شده است.

هر یک از اتاق های جلسه این شرکت به نوعی طراحی شده اند که بتوانند بخشی از داستان شرکت Coolblue را نقل کنند. ایده طراحی این اتاق های جلسه از کارکنان شرکت اخذ شده است. تمامی این طراحی ها توسط مدیر خلاقیت این شرکت ژوست باکر انجام شده است. عکس هایی که در این مطلب استفاده شده است بخش هایی از این استارتاپ را به نمایش می گذارند.

مبلمان

مبلمانی که در طراحی فضای استارتاپ ها به کار گرفته می شود اغلب می بایست سبک و راحت بوده و حجم زیادی از فضا را اشغال نکند. از ان جایی که نیروی کار در این فضاها عموماً افراد جوان هستند می بایست از قرار دادن میزهای بزرگ و حجیم در آن اجتناب کرده و فضای بیشتری را به محیط های مشارکتی و فضاهای استراحت اختصاص داد. توجه به ارگونومی در مبلمان نیز امری حیاتی محسوب می شود.

رنگ بندی

استارتاپ ها معمولاً فضاهایی سرزنده و مبتکرانه برای کار کردن هستند. رنگ ها به عنوان جزئی از عناصر تشکیل دهنده فضا نقش مهمی در بهینه سازی فضای استارتاپ ها دارند. رنگ و میزان درجه مناسب آن می توانند به عنوان عناصری نیرومند برای نشان دادن میزان انرژی نیروهای کاری مد نظر قرار گیرند. در طراحی فضای استارتاپ ها، بیشتر از رنگ های اولیه استفاده شده و با به کارگیری گرافیک و عناصر هنری خاص سعی بر این است تا فضا را سر زنده نشان دهند. رنگ هایی که بر روی دیوار ها مورد استفاده قرار می گیرند می بایست سبب ارتقاء تصویر برند سازمان شوند.

رنگ بندی در طراحی فضای استارتاپ

رنگ بندی در طراحی فضای استارتاپ

نورپردازی و تهویه هوا

استفاده از سیستم تهویه هوای مناسب جهت چرخش بهینه هوا در کنار استفاده از نور طبیعی می تواند میزان کارایی کارکنان را افزایش دهد. علم روانشناسی نیز این نکته را که نور و چرخش هوای مناسب سبب افزایش کارایی افراد می شود، اثبات کرده است.

اهمیت به محیط زیست و مباحث توسعه پایدار نیز می بایست در طراحی فضای استارتاپ ها مورد توجه قرار گیرند. مردم هر روز به میزان بیشتری به این مسائل اهمیت داده و  آگاهی آن ها در مورد این مسائل بیشتر می شود. میزان پایبندی به مسائل محیط زیستی می تواند در پذیرش یا رد پیشنهادی برای همکاری با یک سازمان بسیار تأثیرگذار باشد. استفاده از مبلمانی که با رعایت اصول توسعه پایدار تهیه شده است، در کنار استفاده از عناصر طراحی که آثار مخرب ناشی از استفاده از کربن را از بین می برد می تواند تصویر مثبتی در مورد شرکت در میان بسیاری از سهام داران آن بر جای گذارد.

ارزش در مقابل پول

استارتاپ ها معمولاً به دنبال کسب بیشترین نتیجه در مقابل بودجه هزینه شده خود هستند. تمامی جزئیاتی که در طراحی فضاهای استارتاپی مورد استفاده قرار می گیرد باید به نحوی باشد که بهترین فضای ممکن را با توجه به شرایط اقتصادی آن ها برای شان فراهم کند.

Leave a Reply

MarketGraphy

آژانس تمام خدمت مارکتینگ مارکت گرافی، در زمینه ارائه خدمات مارکتینگ و برندینگ به کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند.

   MarketGraphy 2019 All rights reserved ©

 

Back to top