رشد سریع برای یک کسب و کار خطرناک است

اکثر افراد می اندیشند که رشد سریع برای یک کسب و کار بسیار مفید است و می تواند نشان دهنده موفقیت آن باشد. علی رغم وجود این باور، می بایست اذعان داشت که رشد سریع با خود خطراتی را به همراه دارد که در اغلب موارد نادیده گرفته می شوند.

بلافاصله، زمانی که کسب و کار کوچک خود را شروع می کنید به رشد آن می اندیشید. تصور بازگشایی شعبه دیگر، فرانشیز کردن و گسترش کسب و کار از جمله مواردی هستند که موسس، در ابتدای امر ممکن است در مورد آن ها بیاندیشد.

رشد یک کسب و کار یا استارتاپ مسئله قابل انتظاری است ولی در برخی از موارد این رشد سریع می تواند به نابودی آن منجر شود. یکی از شایع ترین مسائلی که در هنگام رشد سریع اغلب کسب و کارها با آن رو به رو می شوند، کمبود سرمایه در دسترس (Working Capital) است که یکی از شش عامل اصلی برای شکست کسب و کارهای کوچک به شمار می رود.

خطرات و ریسک هایی که به واسطه رشد سریع یک کسب و کار کوچک را تهدید می کنند، شامل موارد زیر هستند:

۱وام های سنگینی که در نتیجه رشد سریع به وجود می آیند

وام های سنگین در کسب و کارهای کوچک
وام های سنگین در کسب و کارهای کوچک

عدم برنامه ریزی صحیح برای افزایش میزان تراکنش ها در یک کسب و کار می تواند منجر به ایجاد   قرض های سنگین برای آن شود. رشد نیازمند خرج کردن منابع مالی است. این نکته به خصوص در فازهای ابتدایی رشد که میزان سرمایه در دسترس بسیار محدود است، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این شرایط بنیان گذاران کسب و کار با استفاده از وام های سنگین سعی می کنند تا موتور رشد کسب و کار را روشن نگه دارند که منجر به آغاز سیکلی معیوب در آن می شود. افزایش میزان سفارشات توسط مشتریان سبب می شود تا وام بیشتری اخذ نمایند و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. در بسیاری از موارد این سیکل تنها با شکست کسب و کار متوقف می شود. درست است که در این مواقع پول زیادی وارد کسب و کار خواهد شد ولی از سوی دیگر مبلغ و میزان بدهکاری نیز رو به افزایش بوده و پرداخت این میزان بدهکاری از عهده شما خارج است.

رشد سریع کسب و کار منجر به افزایش تعداد مشتریان خواهد شد و برای ارائه خدمت به این افراد نیاز به توسعه کسب و کار وجود دارد. این توسعه به نوبه ی خود نیاز به جریان نقدی زیادی دارد که می تواند به واسطه مصرف کردن ذخایر مالی، به عاملی منفی برای کسب و کار تبدیل شود. رشد ابتدایی کسب و کار برای صاحبان آن لذت بخش است بنابراین با آغاز برگزاری برنامه های تشویقی برای مشتریان خود، می کوشند تا افراد بیشتری را به کسب و کارشان هدایت کنند. به این ترتیب تعداد مشتریان روز به روز بیشتر می شود و ارائه خدمات به این افراد نیازمند نیروی انسانی و منابع بیشتری دارد. زمانی که سرمایه در دسترس کاملاً تمام شد، صاحبان کسب و کار به گرفتن وام اقدام می کنند. در ابتدا ممکن است افزایش سودی که به سمت کسب و کار سرازیر می شود بیشتر از میزان بازپرداخت های وام باشد. پس از سپری شدن مدت زمانی کوتاه و در حالی که تعداد مشتریان همچنان در حال افزایش است، میزان وام ها نیز افزایش پیدا می کند و باز پرداخت قسط ها برای کسب و کار مشکل می شود. این رشد سریع در ابتدا خوب بود ولی به دلیل رخ داد سریع آن و عدم آمادگی بنیان گذاران کسب و کار، سبب غافل گیری آن ها شد. مدیریت مالی مناسب می تواند در کنترل سرعت رشد یک کسب و کار نوپا با در نظر گرفتن میزان درآمد و سودآوری آن کمک کند.

۲عدم توانایی در جلب رضایت مشتریان

بنیان گذاران کسب و کارهای نوپا ممکن است تمایل زیادی برای افزایش تقاضای کالا و یا خدمات خود در بازار داشته باشند. نکته حائز اهمیت، توانایی این افراد برای ارائه خدمات و محصولاتی است که مشتریان شان از آن ها انتظار دارند. در رابطه با بسیاری از کسب و کارهای نوپا، توجه شخصی مهم ترین عاملی است که سبب جذب مشتریان به آن کسب و کارها می شود. این مطلب برای کسب و کارهای نوپایی که در جامعه ای محلی مشغول به ارائه خدمات هستند بسیار مهم تر است. مدیریت کیفیت در مقابل افزایش کمیت نکته ای است که در زمان رو به رو شدن با رشد سریع می بایست به آن توجه ویژه ای مبذول داشت.

در این مورد، تعداد مشتریان باید به میزانی باشد که بتوان با در نظر گرفتن امکانات موجود، آن ها را مدیریت کرده و به هر یک از این افراد توجه شخصی را که خواستار آن هستند ارائه نمود تا سبب جلب رضایتشان شود. به این ترتیب خدمات و شرکت شما در نزد مشتریان هدف خود، خاص جلوه خواهد کرد. تماس شخصی که توانستید با مشتریان خود برقرار کنید نکته متمایز کننده شما از سایر رقبایتان خواهد بود و مشتریان تان در رابطه با آن در محافل مختلف صحبت خواهند کرد. این نکته سبب چرخش کسب و کارهای نوپا در میان افراد و افزایش تراکنش های آن خواهد شد. هر چه کسب و کاری بزرگ تر می شود میزان تماس مدیران سطح بالای آن با مشتریانش کمتر خواهد شد و این مورد اجتناب ناپذیر است. تنها راهی که برای کنترل این امر می توان در پیش گرفت مدیریت انتظارات مشتریان است.

مدیریت انتظارات مشتریان
مدیریت انتظارات مشتریان

راه حل کلی که برای این مشکل می توان ارائه کرد، کنترل و مدیریت رشد کسب و کارهای نوپا است. به این ترتیب می بایست تعداد مشتریانی را که می توان به آن ها خدمات یا محصول ارائه کرد، بدون این که از کیفیت محصول یا خدمات کاسته شود و میزان رضایت این افراد کاهش یابد را از قبل محاسبه نمود. زمانی که کسب وکار نوپا در مرحله رشد قرار گرفت، می توان با اضافه کردن کارکنان واحد خدمات مشتریان، نیازهای مشتریان را به خوبی پاسخ داد.

۳فراموش کردن هدف های اولیه

در راستای تلاش برای توسعه کسب و کار نوپا، بنیان گذاران ممکن است در حیطه ای وارد شوند که با کسب و کار آن ها هماهنگ بوده ولی در مورد آن مطالعه ای صورت نگرفته باشد. مقابله کردن با امید بستن قراردادهای بزرگ و به دست آوردن فرصت های جدید بسیار سخت است. در عین حال تغییر مدل کسب و کاری خود در مدت زمانی کوتاه نیز می تواند موقعیت سختی را ایجاد کند. تلاش برای موفق شدن در زمینه ای از کسب و کار که که قبلاً امتحان نکرده اید، منجر به فراموش کردن وظایف و مشتریان اولیه ای خواهد شد که در ابتدا کسب و کار خود را با آن ها آغاز کرده بودید.

کارآفرینان به ظور ذاتی تمایل برای انجام کارهای جدید دارند و موفقیت نیز در اغلب موارد وابسته به تحمل ریسک برای ایده های جدید و در حیطه های غیر اثبات شده است. با در نظر گرفتن این میل ذاتی، زمان و بودجه ای را که می توان برای برنامه های جدید اختصاص داد، باید به خوبی تعیین کرد. حفظ منافع مشتریان حال حاضر و بیزنس مدلی که هم اکنون مشغول اجرای آن هستید بسیار اهمیت دارد زیرا اگر این استراتژی توسعه ای که در پیش گرفته اید با شکست مواجه شود دوباره باید به ایده و مفهوم اولیه باز گردید.

۴از دست دادن کارکنان

اگر از هر یک از صاحبان کسب و کارهای نوپا سوال کنید به شما خواهند گفت که بهترین کارکنان شما نقطه اصلی تمرکز کسب و کارتان به شمار می آیند. زمانی که یک کسب و کار نوپا با رشد سریع مواجه می شود، خطوط ارتباطی آن با کارکنان خود می تواند به سرعت از بین برود. تحت تأثیر رشد سریع قرار گرفتن می تواند شما را از ادامه راه باز دارد و اگر کارکنان تان برای مواجه شدن با این رشد سریع آماده نباشند، مشکل بزرگی در انتظار شما خواهد بود. می بایست به کارکنان خود این فرصت را بدهید تا با رشد کسب و کار، آن ها نیز به آهستگی رشد کنند. در عین حال نیاز است تا آن ها را برای مشاغل مدیریتی و لیدری در کسب و کار آماده کنید. در کسب و کارهای نوپا از دست دادن کارکنان به خصوص کارکنانی که به نسبت مدت زمان بیشتری را در آن کسب و کار حضور داشته اند، می تواند به معنای از دست دادن دانش و حافظه سازمانی، مشتریان و منابع مالی باشد.

از دست دادن کارکنان
از دست دادن کارکنان

در صورتی که کارکنان یک کسب و کار نوپا با رشد سریع مواجه شوند و از آمادگی لازم برای آن برخوردار نباشند، ممکن است مسئولیت هایی بر عهده آن ها نهاده شود که برای آن آموزش ندیده اند. بدون داشتن راهنمایی و حمایت های لازم کارکنان شما در شرایطی قرار می گیرند که در آن می بایست با حدس زدن پاسخ شما، آن چه را که به نفع شرکت است به انجام رسانند. از آن جایی که کارکنان برای مدیریت آموزش دیده نشده اند و از بینش شما دراین مورد اطلاعی ندارند، نخواهند توانست با تصمیم خود شما را خوشحال کنند. به این ترتیب مشتری شما نیز ناراضی خواهد بود.

۵تمرکز بر روی دوره های زمانی کوتاه

در میانه راه رشد، جریان های مالی به شرکت سرازیر شده و صاحبان کسب و کار      می اندیشند که در حال رسیدن به قله موفقیت هستند. صورت های سود و زیان به نظر خوب می رسند و شاید نگران بودن برای کاهش هزینه های عملیاتی و مابقی هزینه ها دیگر نکته ای غیر لازم و مربوط به گذشته کسب و کار باشد.

در این مرحله تله بسیار خطرناکی قرار دارد. اشتباهی که بسیاری از افراد در این مرحله از کسب و کار خود با آن مواجه می شوند، تمرکز بر روی سودهای کوتاه مدت است. در این مواقع می بایست به برنامه هایی توجه کرد که منجر به رشد و موفقیت شما در بلند مدت می شوند. سعی کنید تا کنترل کسب و کار خود را به واسطه چندین هفته یا ماه همراه با موفقیت از دست ندهید و از هیجان زده شدن و تصمیم گیری در این مواقع بپرهیزید. اگر برای رشد و موفقیت آماده نباشید این روزهای خوب برای کسب و کار شما به سرعت از بین خواهند رفت.

با توجه به توضیحات ارائه شده، ممکن است با این پرسش مواجه شوید که چگونه      می توان از خطرات ناشی از رشد سریع برای کسب و کارهای کوچک جلوگیری کرد. مدیریت صحیح کسب و کار و رشد با سرعت مناسب برای یک کسب و کار کوچک موفقیت را به دنبال خواهد داشت. صرف نظر از ابعاد کسب و کاری که مشغول هدایت آن هستید، نکته کلیدی در این زمینه انجام برنامه ریزی است.

در کسب و کار خود و در هنگام رشد سریع، با کدام  یک از خطرات عنوان شده در این مقاله موجه شدید؟ عکس العمل شما چه بود؟


/ / / / / / / / / /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!