حضور زاکربرگ در کنگره آمریکا- روز سخت مدیرعامل ۳۳ ساله و نمایش قدرت فیسبوک

حضور زاکربرگ در کنگره

حضور زاکربرگ در کنگره آمریکا- روز سخت مدیرعامل ۳۳ ساله و نمایش قدرت فیسبوک

حضور زاکربرگ در کنگره آمریکا- روز سخت مدیرعامل ۳۳ ساله و نمایش قدرت فیسبوک 640 323 مونا مظاهری

سرانجام به دنبال حادثه کمبریج آنالیتیکا، مارک زاکربرگ به کنگره آمریکا رفت و به سوالات نمایندگان درباره فیسبوک و رسوایی به وجود آمده، پاسخ داد. حضور زاکربرگ در کنگره یکی از بی سابقه ترین اتفاقات در تاریخ تکنولوژی است.
شاید مهم ترین موضوع به دنبال حضور زاکربرگ در کنگره آمریکا را بتوان بیان این نکته از سوی این مدیر عامل جوان عنوان کرد که اگر مقررات درستی تنظیم شوند، فیسبوک به شدت از این مقررات جدید استقبال خواهد کرد. هدف اصلی در این جلسات اطمینان خاطر دادن به قانون گذاران بود که شبکه های اجتماعی را می توان با داده های مورد اعتماد مدیریت کرد.
پرونده فیسبوک و کمبریج آنالیتیکا با انتشار خبر واکاوی غیرقانونی داده های ۸۷ میلیون کاربر فسبوک و افزایش نگرانی ها در مورد امنیت اطلاعات شخصی که توسط فیسبوک ذخیره شده اند، شکل گرفت.
با توجه به نقش فیسبوک در جامعه مدرن، ۴۴ سناتور آمریکا نمی توانستند از موضوع حریم خصوصی و امنیت داده چشم پوشی کنند. سناتورها هر کدام ۵ دقیقه در جلسه  حضور زاکربرگ در کنگره آمریکا وقت داشتند و سوال های آن ها در رابطه با دخالت خارجی ها در انتخابات، فعالیت های غیرقانونی در تبلیغات، وضع قانون برای دسترسی به داده ها، کمبود تنوع در صنایع تکنولوژیک، غیرقابل نفوذ بودن شرایط خدمات فیسبوک، اعتیاد به شبکه های اجتماعی، سخنان تنفرآمیز، سانسور، مونوپلی و رقابت، گمانه زنی مداوم کاربران فیسبوک که این شرکت در حال خواندن مکالمات آن ها است و تفاوت میان پلتفرم ها و ناشران بود.
زاکربرگ در سخنرانی خود در کنگره آمریکا اعلام کرد که الویت اول وی همیشه مأموریت اجتماعی فیسبوک بوده و هست. زاکربرگ مأموریت فیسبوک را این طور بیان کرد که فیسبوک وظیفه دارد تا مردم را به هم وصل کند، جامعه را بسازد و جهان را به هم نزدیک کند. تا زمانی که من فیسبوک را مدیریت می کنم، تبلیغ کنندگان و برنامه نویسان هرگز بر آن ارجحیت نخواهند داشت.
در جلسه حضور زاکربرگ در کنگره آمریکا، وی به صورت مستمر بر باور بنیادی فیسبوک تأکید داشت که بنابر آن کاربران کنترل کاملی بر روی داده های خود دارند. بارها و بارها این مدیرعامل ۳۳ ساله عنوان کرد که کاربران کنترل می کنند که چه کسی به داده هایی که آن ها در فیسبوک به اشتراک می گذارند دسترسی داشته باشد. مارک زاکربرگ در میان صحبت های خود اشاره کرد که کوگان، داده های جمع آوری شده را به شرکت های دیگری علاوه بر کمبریج آنالیتیکا نیز فروخته است.

 

حضور زاکربرگ در کنگره آمریکا و پاسخ گویی به سناتورها

حضور زاکربرگ در کنگره آمریکا و پاسخ گویی به سناتورها

در ادامه حضور زاکربرگ در کنگره آمریکا، جان تین، سناتور داکوتای جنوبی، به زاکر برگ گوشزد کرد که «جهان گوش می کند» و پاسخ زاکربرگ این بود که شرکتش اشتباه کرده است و شبکه های اجتماعی در حال تغییر به شیوه ای گسترده تر و فلسفی هستند.
سناتورها از زاکربرگ درباره نحوه استفاده از داده های کاربران، به ویژه برای تبلیغات، سوال کردند. او در پاسخ به آن ها گفت: تبلیغ کنندگان به ما می گویند که از ما چه می خواهند و ما نیز برخی موارد را به آن ها ارائه می کنیم ولی هرگز اطلاعات را به تبلیغ کنندگان نمی فروشیم.
در بخش هایی از حضور زاکربرگ در کنگره، سناتورها سعی می کنند تا مدیرعامل فیسبوک را به چالش بکشند. یکی از سناتورها از مارک زاکربرگ سوال می کند که آیا احساس راحتی می کنید اگر نام هتلی که دیشب در آن اقامت داشته اید را به ما بگویید؟ زاکربرگ می خندد و با کمی مکث جواب می دهد، خیر.
این مدیر عامل ۳۳ ساله ادامه می دهد که یکی از کاربران با اطلاعات کامل و کافی فیسبوک است و توجه زیادی در مقایسه با آن چه که اکثر افراد به تنظیمات حریم خصوصی نشان می دهند به این موارد دارد. به طور مداوم دسترسی هایی مانند ردیابی مکانی را خاموش می کند. با این حال، داده های فیسبوک وی پر از مواردی است که در آن ها شرکت با استفاده از آی پی به موقعیت مکانی که زاکربرگ در آن قرار داشته دسترسی پیدا کرده است.
سناتور سوال دیگری می کند. اگر این هفته پیامی به کسی داده بودید، آیا نام آن ها را به ما می گفتید؟ زاکربرگ این بار کمی مطمئن تر جواب می دهد، خیر جناب سناتور، من به طور حتم نام آن ها را در این جلسه به صورت علنی عنوان نمی کردم.
سناتور سپس می گوید که فکر می کنم تمام موضوع همین باشد، حق شما برای داشتن حریم خصوصی، محدوده حریم خصوصی شما و این که چه مقدار حریم خصوصی خود را با دیگران در فضای مدرن آمریکا به اشتراک می گذارید، تحت این نام که در حال مرتبط کردن افراد در سراسر دنیا هستید.
در بخش دیگری از جلسه حضور زاکربرگ در کنگره، یکی دیگر از سناتورها از مارک زاکربرگ سوال می کند که فیسبوک چه میزان از فروش اطلاعات تعامل کاربران به تبلیغات کنندگان انتخابات خارجی، درآمد به دست آورده است؟ زاکربرگ پاسخ می دهد که آن چه که ما می دانیم این است که شرکت تحقیقات اینترنتی که مربوط به روسیه است کمپین تبلیغاتی با ارزش ۱۰۰ هزار دلار در فیسبوک برگزار کرد. من نمی توانم بگویم که تمامی افراد خارجی را که در این بخش فعالیت می کردند، شناسایی کرده ایم، بنابراین نمی توانم بگویم که این تمام پول هزینه شده برای این تبلیغات است.
سناتور دیگری از مدیر عامل فیسبوک سوال می کند که آیا فکر می کنید از لحاظ اخلاقی این مسئولیت را دارید تا به ۸۷ میلیون کاربری که از اطلاعات آن ها استفاده شده است، در این مورد اطلاع دهید؟ زاکربرگ پاسخ می دهد، سناتور، زمانی که ما از کمبریج آنالیتیکا شنیدیم که داده های مذکور را استفاده نخواهند کرد و آن را پاک می کنند، ما قضیه را تمام شده در نظر گرفتیم. با این حال، این کار واقعاً یک اشتباه بود. ما نباید به حرف آن ها اعتماد می کردیم و می بایست سیاست های خود و نحوه مدیریت شرکت را به روز رسانی می کردیم تا مطمئن شویم که این اشتباه را بار دیگر تکرار نخواهیم کرد.
در ادامه حضور زاکربرگ در کنگره، یکی دیگر از سناتورها از او سوال می کند که آیا شما این حق را دارید تا داده ها مرا با فرد دیگری به اشتراک بگذارید؟ زاکربرگ با قطعیت پاسخ می دهد که ما چنین حقی را نداریم. سناتور ادامه می دهد ولی شما این توانایی را دارید. زاکربرگ اضافه می کند که این داده ها بر روی سیستم هستند. سناتور دوباره می گوید شما این توانایی را دارید. زاکربرگ می گوید از لحاظ تکنیکی یک فرد می تواند این کار را بکند ولی در آن صورت نشت اطلاعاتی عظیمی خواهد بود. بنابراین، این کار را هرگز نخواهیم کرد.
در بخش دیگری از حضور زاکربرگ در کنگره آمریکا، سناتوری از او سوال می کند که آیا متعهد می شود تا با کنگره برای ایجاد راه هایی برای حفاظت از حریم خصوصی و زندگی سالم افراد همکاری کند، حتی اگر ملزم به وضع قوانینی باشد که بنابر آن فیسبوک مجبور باشد تا بیزنس مدل خود را مطابق با آن قوانین تغییر دهد؟ زاکربرگ بار دیگر با قطعیت پاسخ می دهد، بله سناتور، ما به این امر متعهد می شویم، فکر می کنم این مکالمه بسیار مهمی باشد که باید داشته باشیم. موضع ما این نیست که وضع قوانین به نوبه ی خود بد است. من فکر می کنم که اینترنت نقش بسیار مهمی در زندگی افراد دارد و هر روز این نقش پر رنگ تر می شود. انتظارات از شرکت های اینترنتی و بر پایه تکنولوژی در حال افزایش است و فکر می کنم سوال درست این باشد که چارچوب صحیح چیست؟
زاکربرگ روز سختی را پشت سر گذاشت ولی فیسبوک همچنان قدرتمند است. ارزش سهام فیسبوک بعد از برگزاری این جلسه، بهترین روز خود را در ماه گذشته و به دنبال انتشار اخبار مربوط به استفاده عظیم از داده های این شبکه اجتماعی توسط کمبریج آنالیتیکا داشت.

2 دیدگاه
  • بعضی وقت ها کار های سخت رو بده به ادم های تنبل. چون ادم های تبل ساده ترین راه را براش پیدا خواهند کرد.
    مارک زاکربرگ.

    یکی از اعجوبه هایی که بهش علاقه دارم. تشکر از شما بابت انتشار.

Leave a Reply

MarketGraphy

آژانس تمام خدمت مارکتینگ مارکت گرافی، در زمینه ارائه خدمات مارکتینگ و برندینگ به کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند.

   MarketGraphy 2019 All rights reserved ©

 

Back to top