برند نایک چگونه به برندی ۳۷/۵ بیلیون دلاری تبدیل شد؟

برند نایک

برند نایک چگونه به برندی ۳۷/۵ بیلیون دلاری تبدیل شد؟

برند نایک چگونه به برندی ۳۷/۵ بیلیون دلاری تبدیل شد؟ 800 527 مونا مظاهری

برند نایک که امروزه یکی از مشهورترین برندهای ورزشی محسوب می شود با نام شرکت ورزشی روبان آبی (Blue Ribbon Sports) آغاز به کار کرد که به اختصار RBS نامیده می شد. تأسیس این شرکت به سال ۱۹۶۴ باز می گردد و موسسان آن فیل نایت (Phil Knight) و بیل باور من (Bill Bowerman) بودند. فیل نایت دونده بود و بیل باورمن مربی دوندگی که نایت تمرینات خود را زیر نظر وی انجام می داد.

موسسان برند نایک

بیل باورمن همواره در اوقات فراغت خود به دنبال راه حلی بود تا بتواند با انجام تغییری در طراحی کفش ها، عملکرد شاگردان خود را بهبود بخشد. او روش های مختلفی را به این منظور دنبال کرد ولی هیچ کدام از آن ها با موفقیت همراه نبود.

از سوی دیگر، فیل نایت که فارغ التحصیل رشته MBA در شاخه امور مالی از دانشگاه استنفورد بود، انگیزه خود را برای تأسیس شرکت نایک، این گونه بیان می کند:

ٰ در زمان دانشجویی در دانشگاه کسب و کار استنفورد، مقاله ای در مورد کسب و کاری ژاپنی که در زمینه تولید کفش فعالیت می کرد، نوشتم. این کسب و کار ژاپنی در یک بازار بسیار متمرکز در صنعت کفش ژاپن مشغول به فعالیت بود و به خوبی توانسته بود تا با رقبای آلمانی خود به رقابت بپردازد. نمره خوبی از این مقاله دریافت کردم و استاد کارآفرینی خود را به شدت تحت تأثیر قرار دادم. تقریباً همه از جمله پدرم تحت تأثیر این مقاله قرار گرفتند. من این ایده را در ذهن خود بارها و بارها مرور کرده و آن را پرورش دادم تا این که از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و تصمیم گرفتم تا خود آن را انجام دهم.ٰ

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، فیل نایت به هاوایی رفته و به عنوان یک فروشنده مشغول به کار شد. از آن جایی که مذاکره کننده خوبی نبود، نتوانست در این شغل موفق باشد. در آن جا بود که متوجه شد که علاقه زیادی به فروش ندارد. بنابراین به خانه برگشت تا به مواردی بپردازد که اهمیت بیشتری برای وی داشتند.

پس از بازگشت، تصمیم گرفت تا کفش های ژاپنی را وارد کرده و آن ها را در محله خود به فروش برساند. او سعی کرد تا اولین محموله کفش وارد شده از ژاپن را به مربی سابق خود باورمن بفروشد. باور من علاقه خود به همکاری با فیل نایت را عنوان کرد و این آغازی برای شراکت آن ها بود. رشد این کسب و کاردر ابتدا بسیار آرام بود ولی در سال ۱۹۶۵ فروش آن ها با افزایش مواجه شد و به رقم ۲۰ هزار دلار رسید.

موفقیت شرکت نایک

کسب و کار فیل نایت و باورمن اکنون تقریباً به خوبی شناخته شده بود و این انگیزه ای شد برای آن ها تا خط تولید اختصاصی برای کفش های خود ایجاد کنند. سال ها در این زمینه تلاش کردند تا توانستند در سال ۱۹۷۱ کفش های ورزشی سبکی تولید کنند.

آن ها در سال ۱۹۷۹ توانستند تکنولوژی نایک ایر (Nike Air) را ابداع کنند. به واسطه این تکنولوژی توانستند موقعیت خود را به عنوان رقیبی موفق در بازار رقابتی آن زمان، تقویت کنند. رشدی که نایک در این زمان کسب کرد، بسیار شایان توجه بود، به نحوی که آن ها را به سمت عرضه اولیه سهام خود در پایان سال ۱۹۸۰ در بازارهای مالی منجر کرد. برند نایک توانست در میان ورزشکاران جایگاه خوبی پیدا کند. این برند توانست تا در سال ۱۹۸۲ به عنوان اولین تولید کننده کفش های ورزشی و تمرینی در بازار آمریکا جایگاه خود را تثبیت کند.

سفیران برند نایک

مایکل جردن سفیر برند نایک

مایکل جردن سفیر برند نایک

شرکت نایک در سال ۱۹۸۵ به سراغ مایکل جردن رفت تا کفش خاصی را برای وی طراحی کند. شهرت بسیار زیاد مایکل جردن سبب شد تا نایک رکوردهای جدیدی را برای خود به ثبت برساند. مدتی کوتاه پس از این موفقیت، نایک به سمت طراحی پوشاک و سایر لوازم ورزشی رفت. آن ها با تیم های بین المللی زیادی از جمله تیم فوتبال برزیل و تیم های فوتبال زنان و مردان آمریکا قراردادهای همکاری امضاء کردند. در سال ۱۹۹۶ آن ها بازیکن مشهور گلف تایگر وودز (Tiger Woods) را به همکاری دعوت کردند. مبلغ این قرارداد سالینه ۵ میلیون دلار بود.

نقاط عطف

برند نایک امروزه همچنان مشغول تولید کفش های ورزشی است. آن ها خط تولید Nike Shox را در سال ۲۰۰۰ آغاز کردند که در سطح جهانی توانست موفقیت بسیار خوبی را کسب کند. امروزه نایک به با داشتن امپراطوری بزرگی در این صنعت، در رشته های دیگر ورزشی مانند تنیس، بیس بال، فوتبال، کریکت و ورزش های انفرادی با تمام قدرت مشغول به فعالیت است.

چه چیز سبب موفقیت برند نایک شد؟

علاقه وافر باورمن برای پیدا کردن راه حلی بهتر برای کفش های ورزشی و کمک به ورزشکاران برای ارتقاء عملکرد خود، در کنار ابتکارات کسب و کاری فیل نایت، توانست شرکت نایک را به یکی از سودآورترین و شناخته شده ترین شرکت های جهان تبدیل کند. درآمد این شرکت در سال مالی ۲۰۱۵، از رقم ۳۰ بیلیون دلار نیز فراتر رفته است.

شرکت نایک، شرکت های دیگری را در مسیر موفقیت خود خریداری کرد و بیشتر آن ها را دوباره به فروش رساند. در حال حاضر برند نایک تنها دو زیر مجموعه به نام های کانورس (Converse) و شرکت بین المللی هارلی (Harley International) را در اختیار دارد.

نایک به عنوان اسپانسر بازیکن های مختلف فوتبال، تنیس و بسکتبال فعالیت می کند و خط تولید خاصی برای ورزشکاران دارد.

تعداد کارمندان نایک ۶۳ هزار نفر است که در واحدهای مختلف این شرکت در سطح جهان مشغول به فعالیت هستند. ارزش برند نایک، ۳۷/۵ بیلیون دلار تخمین زده شده است.

به عقیده بسیاری از افراد موفقیت برند نایک به دلیل ابتکارات مداوم و سرمایه گذاری های موفق و به موقعی است که سبب شده است تا این شرکت بتواند چنین سود سالیانه ای را نصیب خود کند.

Leave a Reply

MarketGraphy

آژانس تمام خدمت مارکتینگ مارکت گرافی، در زمینه ارائه خدمات مارکتینگ و برندینگ به کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند.

   MarketGraphy 2019 All rights reserved ©

 

Back to top