برند اپل – بررسی برند و فعالیت های برندینگ آن

برند اپل

برند اپل – بررسی برند و فعالیت های برندینگ آن

برند اپل – بررسی برند و فعالیت های برندینگ آن 640 354 مونا مظاهری

در این مطلب از وب سایت مارکت گرافی، به بررسی برند اپل و فعالیت های برندینگ آن خواهیم پرداخت. بخش بندی بازار، بازار هدف و استراتژی که برای جایگاه سازی خود اتخاذ کرده است را مرور کرده، در مورد معماری و شخصیت این برند مطالبی را عنوان خواهیم کرد. در ادامه، تجربه کاربری و نام این برند را مورد بررسی قرار می دهیم.

شرکت اپل در تاریخ ۱ آوریل سال ۱۹۷۶ توسط استیو جابز و استیو وازنیاک تأسیس شد. موسسان این شرکت به دنبال راهی بودند تا نگرش افراد را به کامپیوترها تغییر دهند. آن ها می خواستند تا کامپیوترها را کوچک و کاربرپسند طراحی کنند تا افراد تمایلی برای نگه داشتن این دستگاه های تکنولوژیک در منازل و دفاتر کار خود داشته باشند.

در آن زمان بازار کامپیوترها با رقابت زیادی مواجه بود. اپل با افزایش تعداد محصولات و خدمات خود توانست برند خود را تکامل بخشد. در اواخر دهه ۱۹۷۰ کامپیوترهای رومیزی را ساخت و در دهه ۱۹۹۰ لپ تاپ ها را تولید کرد. تقریباً ۲۰ سال طول کشید تا این برند محصولات جدید اصلی خود را گسترش دهد. اپل با معرفی آی پاد (iPod) در سال ۲۰۰۱ و به دنبال آن آیفون (iPhone) در سال ۲۰۰۷ و آیپد (iPad) در سال ۲۰۱۰ ، سرویس اپل پی (Apple Pay) و اپل واچ (Apple Watch) در سال ۲۰۱۴ برتری خود را در دنیای تکنولوژی اثبات کرد.

بخش بندی، بازار هدف و جایگاه سازی برند اپل

 

جایگاه سازی برند اپل

با گذشت زمان، جایگاه برند اپل در بازار تکامل یافته است ولی این برند همچنان نسبت به وعده های اولیه ای که در مورد خود داده بود، دارای ثبات و پایداری است.

شایستگی اصلی این برند همچنان ایجاد تجربه کاربری استثنایی به واسطه رابط کاربری فوق العاده در محصولاتش است. استراتژی محصولی هم که این شرکت آن را دنبال می کند بر همین اساس استوار است. محصولات اصلی که این شایستگی را به نمایش می گذارند آیفون، مک، آی کلاد، آی تیونز و اپ استور هستند.

حتی در محصولاتی مانند اپل پی و اپل واچ هم تجربه کاربری و رابط کاربری بسیار زیبا و کاربری بسیار آسان، به عنوان ویژگی های اصلی حفظ شده است.

برند اپل با معرفی محصول آیپاد در سال ۲۰۰۱، جان تازه ای گرفت. از این تاریخ به بعد، اپل تلاش زیادی برای ایجاد هماهنگی و نزدیک کردن برند و استراتژی محصول خود انجام داده است. این اقدامات سبب شده اند تا اپل جایگاه امروزه خود را در بازار پیدا کند.

از نظر استیو جابز، یکی از موسسان این برند ‟اپل «شرکت دستگاه های موبایل است» در واقع بزرگ ترین شرکت در دنیا است.‟

اپل نام خود را از شرکت اپل (Apple Computer) به Apple Inc تغییر داد تا خود را فراتر از یک شرکت کامپیوتری نشان دهد.

در حال حاضر این شرکت در حیطه محتوای دیجیتال و در چهارچوب ارزش پیشنهادی خود (Value Proposition) خدماتی مانند اپل موزیک, iTunes, iBook و اپ استور را به دارندگان گوشی های اپل ارائه می کند.

قیمت گذاری محصولات اپل، این برند را در رده برندی با محصولات گران قیمت قرار می دهد. مشتریان هدف این برند افراد و گروه هایی با سطح درآمد بالا و متوسط هستند که هزینه بالایی در مقابل دریافت تکنولوژی استثنایی پرداخت می کنند.

از طرف دیگر، برند اپل افراد جوان و بزرگسالی را هدف قرار می دهد که تمایل دارند خود را از سایرین متمایز کنند. محصولات این برند از لحاظ زیبایی شناختی برتری کاملاً مشخصی نسبت به سایر محصولات در این دسته بندی دارند.

معماری برند اپل

برند اپل دارای یک هویت برند مرکزی است که در آن همه چیز همراه با نام این برند است. گروه های محصولی که اپل در حال حاضر بر روی آن ها متمرکز است، علاوه بر نام اپل دارای نام هایی مانند iMac, iBook, iLife, iWork, iPhone, iPad, iCloud هستند. هزینه بازاریابی که برای معرفی محصول آیپد iPad صورت گرفت بسیار قابل توجه بود.

برند اپل قصدی برای ایجاد برندی با نام «i» را ندارد. پیش وند «i» که در این برند فقط برای محصولات مصرفی به کار می رفت، در بسیاری از محصولات این برند مانند Mac mini, Macbook, Apple TV, AirPort Export, Safari استفاده نشد.

حرکت این برند در سال ۲۰۱۴ برای راه اندازی برندهای Apple Pay و Apple Watch در حقیقت زمینه های جدید کسب و کاری این برند را به میزان بیشتری به نام برند اپل، مرتبط کرد.

هویت برند Apple music, Apple Pencil, Apple Pay, Apple Watch در واقع لوگوی برند اپل است که با کلمه ای بیانگر عملکرد این محصولات، همراه شده است.

شخصیت برند اپل

استراتژی برند اپل بر روی احساسات متمرکز است. نقطه شروع این امر، تمرکز بر روی این موضوع است که یک محصول اپل چه احساساتی را در شما ایجاد می کند. شخصیت برند اپل در رابطه با شیوه زندگی، تصورات، آزادی، ابتکار، احساس، آرزو، امید، رویا و دادن قدرت به افراد به واسطه تکنولوژی است.

از طرف دیگر، شخصیت این برند در رابطه با سادگی و از بین بردن پیچیدگی ها از زندگی افراد، طراحی برگرفته از نیازهای مصرف کننده، تکیه بر ارزش های انسانی در این شرکت و ارتباط عمیق با مشتریان به خوبی به چشم می خورد.

مشتریان اپل در اغلب موارد عاشق این برند بوده و احساسی واقعی مربوط به تعلق به یک جامعه در میان کاربران محصولات اصلی این برند وجود دارد.

هویت برند اپل بسیار قوی است.

تجربه کاربری اپل

این شرکت به خوبی باور دارد که تمام جنبه های تجربه مشتری دارای اهمیت هستند و تمامی نقاط تماس با برند می بایست تقویت کننده برند اپل باشند.

برای گسترش و ارتقاء کانال های توزیع، اپل صدها فروشگاه انحصاری خود را در شهرهای کلیدی دنیا بازگشایی کرده است. این فروشگاه ها عموماً در بهترین مناطق شهری واقع شده و دارای محلی بسیار با کیفیت هستند.

نمای یکی از فروشگاه های برند اپل

نمای یکی از فروشگاه های برند اپل

مشتری که تا به حال از برند اپل خرید نکرده است با ورود به این فروشگاه ها، تجربه ای دست اول از ارزش های این برند را دریافت می کند. فضایی انگیزشی در این فروشگاه ها حاکم است که در آن بازدیدکنندگان به خوبی می توانند در مورد خانواده اپل اطلاعات کسب کرده، محصولات را امتحان کنند، آموزش لازم را دریافت کرده و پاسخ سوالات خود و کمک های کاربردی را از افرادی که در این فروشگاه ها کار می کنند، دریافت کنند.

افرادی که در این فروشگاه ها کار می کنند به میزان زیادی کمک کننده بوده، اطلاعات خوبی دارند و هیجان خود را به خوبی، بدون این که اصرار کننده بوده و یا بر روی فروش تأکید داشته باشند به مشتریان نشان می دهند.

احساس کلی در مورد برند اپل، یکی از خصوصیات منحصر به فرد آن است که توسط جامعه ای از افراد ایجاد شده که به خوبی از این که یک تکنولوژی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد و چه احساسی را به آن ها منتقل کند و چگونه در زندگی آن ها جای گیرد، اطلاع دارند.

نام برند اپل

نام برند اپل، اگر چه هیچ ارتباطی با محصولات تکنولوژی ندارد ولی بسیار ساده است و به خوبی در ذهن افراد می ماند. موسسان این برند با انجام تبلیغات منحصر به فرد در آغاز شکل گیری این برند به خوبی توانستند ارتباط مناسبی را میان این نام (اپل) و محصولات تکنولوژیک برقرار کنند.

از طرف دیگر ساده بودن این نام که به نوعی از ارزش های این برند نیز محسوب می شود به خوبی در تمامی محصولات این شرکت قابل مشاهده است.

یکی از عمده ترین دلایلی که سبب شده است تا برند اپل یکی از برترین برندهای دنیا باشد، جنبه انسانی این برند است. این برند در مقایسه با سایر برندها به روابط انسانی و همچنین کاربر پسند بودن محصولات خود اهمیت زیادی می دهد. این مسئله را می توان در جای جای ارتباط این برند با مخاطبان خود به خوبی مشاهده کرد.

برند اپل، پایداری و ثبات خود را در گسترش جغرافیایی، استراتژی های بازاریابی جهانی خود (Global Marketing) و فعالیتش در کشورهای مختلف، به خوبی حفظ کرده است.

2 دیدگاه
  • محمحد تهرانی مهر 4, 1397 at 7:32 ق.ظ

    مطلب جالبی بود. ممنو از شما
    درود بر MMU و اهالی سایبرجایا

    • مونا مظاهری مهر 8, 1397 at 11:46 ق.ظ

      ممنونم نظر لطف شماست…البته تأثیر درس خواندن در شرایط سخت را هم نباید نادیده گرفت 🙂

Leave a Reply

MarketGraphy

آژانس تمام خدمت مارکتینگ مارکت گرافی، در زمینه ارائه خدمات مارکتینگ و برندینگ به کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند.

   MarketGraphy 2019 All rights reserved ©

 

Back to top