بررسی تغییر لوگوی اسنپ

تغییر لوگوی اسنپ

بررسی تغییر لوگوی اسنپ

بررسی تغییر لوگوی اسنپ 640 354 مونا مظاهری

اسنپ، اپلیکیشن درخواست خودرو، در آغاز با نام تاکسی یاب در بازار ایران شروع به کار کرد و اولین تغییر اساسی خود را با عوض کردن نام برند به اسنپ و تغییر دادن لوگو انجام دادلوگوی قبلی اسنپ که حدودا سه سال برای اطلاع رسانی و جایگاه سازی آن هزینه صرف شده بود این بار با تغییری کاملا اساسی باز هم دگرگون شد. در این مطلب از وب سایت مارکت گرافی این تغییر لوگوی اسنپ را بررسی می کنیم.

بررسی تغییر لوگوی اسنپ

لوگوی سابق اسنپ

لوگوی سابق اسنپ

دو رنگ سبز تیره و سبز آبی در لوگوی قبلی اسنپ به کار رفته بودند. لوگوی قبلی از دو قسمت لوگو تایپ و نماد گرافیکی تشکیل شده بود. نماد گرافیکی به کار رفته در واقع مزیت عملکردی این اپلیکیشن را نشان می داد و برگرفته از علامت مکان (Location) در فضای اینترنت بود. در لوگو دو نوشتار انگلیسی و فارسی برای نام برند به چشم می خورد.

اما نکته شاخص در لوگوی تغییر یافته اسنپ، رنگ سبز نعنایی به کار رفته در آن است که با توجه به ماهیت این اپلیکیشن و عملکردی که دارد و در نظر گرفتن ارزش های احتمالی که می توان برای آن متصور شد (می گوییم احتمالی چون هیج یک از ارتباطات این برند، نشان دهنده هیچ نوع ارزش خاصی برای برند نیستند) رنگ بسیار غیر مرتبطی برای برند است. از طرف دیگر میزان اشباع پذیری (Saturation) بالایی که دارد سبب می شود تا نتوان برای مدت طولانی به آن خیره شد و باعث آزار چشم می شود.

تغییر لوگوی اسنپ

تغییر لوگوی اسنپ

از سوی دیگر این رنگ هیچ شباهتی به رنگ های قبلی به کار رفته در طراحی گرافیکی این برند نداشته و تغییری انقلابی محسوب می شود که دلایل آن اصلا واضح نیست. با توجه به هزینه بالایی که برای تبلیغات و جایگاه سازی این برند در رسانه های مختلف صورت گرفته است، این حجم تغییر بنیادی و فاصله گرفتن از متعلقات (Association) هایی که برای برند در طی این سال ها ایجاد شده بود، چندان حرکت استراتژیکی محسوب نمی شود.

نکته دیگری که در لوگوی جدید اسنپ به چشم می خورد علامت تعجب به کار رفته در آن است که  در زیر مجموعه های مختلف نقطه آن می تواند نشانگر فرمان، سبد وباشد ولی فلسفه کلی به کار بردن این علامت تعجب اصلا واضح نیست.

از طرف دیگر نوشتار فارسی کاملا حذف شده و لوگو تایپ انگلیسی در نظر گرفته شده است که با توجه به بازار هدف این اپلیکیشن این حرکت نیز قابل درک نیست.

از آن جایی که لوگو یکی از اصلی ترین المان های بصری یک برند است، منطبق بودن آن با فلسفه وجودی برند بسیار حائز اهمیت است. در واقع هر برندی باید به این سوال پاسخ دهد که ?What does your brand stand for که متاسفانه به شخصه نتوانستم جوابی برای این سوال در مورد برند اسنپ و بسیاری از برندهای فعال دیگر در بازار پیدا کنم.

نکته جالب توجه در مورد این تغییر لوگوی اسنپ و نحوه اطلاع رسانی آن به کار بردن مفهوم «ریبرندینگ (Rebranding)» در مورد این تغییر و برای معرفی آن بود. از آن جایی که تا این لحظه آن چه که صرفا اطلاع رسانی شده است تغییرات ظاهری (Visual changes) در برند بوده و در نظر گرفتن این نکته که برند صرفا شامل المان های ظاهری (مانند لوگو، رنگ و …) نیست و مهم ترین بخش برند؛ در داخل شرکت، فرهنگ سازمانی، استراتژی و رفتارهای کسب و کار نهفته است و در فرآیند ریبرندینگ بیشتر جنبه های داخل شرکتی مورد بازنگری قرار می گیرند و تغییرات ظاهری از این دست در آخرین مرحله اجرا می شوند، نظر شخصی من این است که شاید بهتر باشد که این تغییر را ریبرندینگ نام گذاری نکرده و همان تغییر لوگو را برای آن انتخاب کنیم.

البته شاید بتوان ریشه این مسائل را برگرفته از باوری اشتباه در فضای استارتاپی ایران دانست که عقیده دارند استارتاپ ها نیازی به برندینگ ندارند!

به نظر می رسد که اسنپ قصد یکپارچه سازی و دنبال کردن استراتژی (Integration) را در مورد زیر مجموعه های خود (اسنپ باکس، اسنپ تریپ و اسنپ فود و …) دارد. به همین منظور سعی کرده است تا از لوگو تایپی مشابه با رنگ بندی متفاوت برای هر کدام از این زیر مجموعه های برند استفاده کند تا بتواند به این ترتیب در راستای یکپارچه سازی این اپلکیشین ها گام بردارد. با توجه به این موضوع بعید نیست تا چند وقت دیگر شاهد تجمیع این اپلیکیشن ها و انتشار آن ها در قالب یک اپلیکیشن واحد باشیم.

Leave a Reply

MarketGraphy

آژانس تمام خدمت مارکتینگ مارکت گرافی، در زمینه ارائه خدمات مارکتینگ و برندینگ به کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند.

   MarketGraphy 2019 All rights reserved ©

 

Back to top