بررسی آگهی نمی توانید ما را متوقف کنید برند نایک

آگهی «نمی توانید ما را متوقف کنید» برند نایک

بررسی آگهی نمی توانید ما را متوقف کنید برند نایک

بررسی آگهی نمی توانید ما را متوقف کنید برند نایک 1582 874 مونا مظاهری

در حالیکه، اکثر شرکت ها بر معرفی و تمرکز بر محصولات خود در تبلیغات (Product-centered) تکیه می کنند، برند محبوب ورزشی نایک در آگهی نمی توانید ما را متوقف کنید خود فراتر از ترویج محصولات، کفش ها و لباس های ورزشی، رفته و بر برانگیختن احساسات بازار هدفش ضمن بیان فلسفه وجودی برند خود تمرکز کرده است.

این برند، همواره در تبلیغات خود بر ارائه داستان های الهام بخش که برپایه نگرش های مختلف تنظیم شده اند، متمرکز است. قهرمان های داستان های برند نایک افرادی از اقشار مختلف مانند بازیکنان المپیک، ورزشکاران حرفه ای NBA تا دختران شجاع و رنگین پوستانی پرافتخار بوده اند. روایت های این داستان ها، با ادراکات انسانی ما برای دستیابی به بهترین ها در کل مراحل زندگی مان هماهنگ شده و صرفاً به ورزش و مسائل ورزشی نمی پردازند. به بیان دیگر، مفاهیمی جهان شمول و انسانی را در بر می گیرند که همه ما به خوبی با آن ها ارتباط برقرار می کنیم. نکته حائز اهمیت دیگری که در تمامی این آگهی ها به چشم می خورد بیان پیام دیرینه نایک (Just Do It) علیرغم همه داستان ها و دیدگاه های مختلفی است که در آن ها نقل می شود.

اغلب تبلیغات نایک بر پایه احساسات (Emotional advertisement) هستند. این برند همواره در مورد فلسفه وجودی برند خود و دلیل آن چه که انجام می دهد کاملاً واضح و شفاف بوده و این نکته را در تمامی ارتباط این برند به خوبی به مخاطبان خود منتقل می کند.

نایک در یکی از آخرین تبلیغات خود که یکی از بهترین تبلیغات سال ۲۰۲۰ نیز به شمار می رود، بر مفهوم فراگیری (Inclusivity) در شرایطی که جهان با پاندمی کرونا دست و پنجه نرم می کند، تکیه کرده است. در این مطلب از وب سایت مارکت گرافی، به بررسی این آگهی خواهیم پرداخت.

آگهی نمی توانید ما را متوقف کنید نایک

این سری از آگاهی های ۹۰ ثانیه ای برند ورزشی نایک (Nike) با نام «نمی توانید ما را متوقف کنید» (You can’t stop us) که در آن از تکنیک تقسیم صفحه (Splitting-screen) استفاده شده تا بتوان همبستگی ورزشکاران را به خوبی به نمایش گذاشت به سرتیتر بسیاری از رسانه ها تبدیل شده است.
این ویدیو تا لحظه نگارش این مقاله توانسته در رسانه های آنلاین مختلف بازدیدهای بالایی را به دست آورد. تعداد بازدیدکنندگان این ویدیو در کانال یوتیوب برند نایک ۵۹ میلیون بازدید، در اینستاگرام برند نایک ۳/۸ میلیون بازدید را برای این برند به ارمغان آورده است.

کپشن این آگهی در اینستاگرام نیز در نوع خود بسیار تأثیرگذار است. این کپشن بیان می کند که شما قادر به متوقف کردن مگان راپینوئي، سرنا ویلیامز یا لبن جیمز نیستید. همان طور که نمی توانید نائومی اوساکا، کریستیانو رونالدو یا لئو بیکر را متوقف کنید. چون ورزشکاران هیچ گاه تنها نیستند. ورزش عامل همبستگی ماست. به ما قدرت می دهد. به ما این امکان را می دهد که به جلو حرکت کنیم. صرف نظر از این که چه اتفاقی می افتد، ما همیشه قوی تر، هماهنگ تر به میادین بر می گردیم. شما نمی توانید ورزش را متوقف کنید. چون نمی توانید ما را متوقف کنید.

در این آگهی تبلیغاتی برند نایک، ۳۶ صحنه از ورزشکاران مختلف دنیا در ۷۲ توالی با حرکت کینتیک و تبدیل از یک ورزش به ورزش دیگر به نمایش در آمده و صحنه هایی از ورزشکاران گوناگون با جنسیت ها، نژاد، فرهنگ و رشته های مختلف در آن دیده می شود. فعالیت ورزشکاران در سمت چپ اسکرین، در سمت دیگر به حرکت ورزشی دیگری تبدیل می شود تا نشان دهد که هر یک از این ورزشکاران در حالیکه فاصله جغرافیایی زیادی دارند در حال تجربه شرایط یکسانی هستند.

در این فیلم، ورزشکاران مختلفی مربوط به ۲۴ رشته ورزشی در قالب ۴۰۰۰ صحنه اکشن به نمایش در آمده اند. اشتراکات میان این ورزشکاران بین المللی در این آگهی به خوبی به نمایش در آمده است. آگهی تبلیغاتی «نمی توانید ما را متوقف کنید» برند نایک برای هر ورزشکار یا حتی هر فرد عادی تأثیرگذار بوده و بسیار الهام بخش است.

در این آگهی، نایک هدف خود را یکپارچه کردن مردم دنیا با ورزش و فعالیت های ورزشی بیان می کند تا به این ترتیب بتواند سیاره ای سالم تر و جوامعی فعال تر ایجاد کند. نایک نمی خواهد که باشگاه های تعطیل یا استادیوم های بسته مانع ورزش کردن ما شوند و به این منظور روش های مختلفی را که ورزشکاران برای انجام تمرینات خود در این شرایط قرنطینه دنبال می کنند را نشان می دهد.

تأثیر پاندمی کرونا در دنیای ورزش آگهی برند نایک

تأثیر پاندمی کرونا در دنیای ورزش آگهی برند نایک

از سوی دیگر، آگهی «نمی توانید ما را متوقف کنید» نایک به خوبی نشان می دهد که این بحران کرونا چگونه جامعه ورزشی را با بسته شدن باشگاه ها و استادیوم های خالی تحت تأثیر قرار داده است.

ادیت آگهی «نمی توانید ما را متوقف کنید» نایک

استفاده از اسکرین تقسیم شده (Split-screen) روشی جدید در دنیای تبلیغات نیست ولی این نحوه ادیت در آگهی نایک توانسته تحسین کل صنعت تبلیغات دنیا را برانگیزد. در این ویدیو، تغییر و انتقال از یک صحنه به صحنه دیگر به خوبی انجام شده و تا حدودی طولانی بودن این آگهی نتوانسته تأثیری بر کیفیت این امر بگذارد.

تکنیک تقسیم صفحه در آگهی «نمی توانید ما را متوقف کنید» برند نایک

تکنیک تقسیم صفحه در آگهی «نمی توانید ما را متوقف کنید» برند نایک

به نظر می رسد که چالش برانگیزترین امر برای ساخت این آگهی، یافتن صحنه های هماهنگ برای ادیت این فیلم بوده که سازندگان این آگهی تبلیغاتی به خوبی توانسته اند از عهده این کار بر آیند. به طرز شگفت آوری در این آگهی کل المان های به کار رفته هماهنگ با پیام آن «نمی توانید ما را متوقف کنید» “You can’t stop us” است که به خوبی سبب تقویت این پیام شده است.

این آگهی تبلیغاتی به خوبی نشان می دهد که حوصله به خرج دادن و توجه بیش از اندازه به جزئیات تا چه اندازه می تواند در ساخت یک آگهی تبلیغاتی تأثیرگذار باشد. برای اکثر تدوین کنندگان کنار هم قرار دادن تصاویر آرشیوی کاری منزجر کننده است چون هماهنگ کردن این تصاویر و حس آن ها با هم بسیار سخت و دشوار است ولی سازندگان این آگهی نایک به خوبی از پس این کار بر آمده اند.

شعار کمپین You can’t stop us نمی توانید ما را متوقف کنید نایک

شعار این آگهی «نمی توانید ورزش را متوقف کنید، چون نمی توانید ما را متوقف کنید» ساده است. صرف نظر از تفاوت های فردی ما، زمان بروز مشکلات و وقتی که اتفاقات مطابق میل ما رخ نمی دهند، ایده کنار هم قرار گرفتن و همکاری با هم می تواند به ما این قدرت را بدهد تا بزرگ ترین چالش ها را نیز پشت سر گذاشته و امید به آینده را در ما زنده نگه دارد.

شعار کمپین «نمی توانید ما را متوقف کنید» برند نایک

شعار کمپین «نمی توانید ما را متوقف کنید» برند نایک

به نظر می رسد که شعار این تبلیغ به میزان زیادی توانسته تا برای برند نایک ارزش ایجاد کند. این آگهی تبلیغاتی، علاوه بر فضای آنلاین به طور همزمان در فضای آفلاین نیز پخش شد و توانست توجه افراد و ورزشکاران مختلفی را به خود جلب کند که از آن جمله می توان به صفحه اینستاگرام کریس رونالدو اشاره کرد. کریس رونالدو در واقع مطرح ترین سلبریتی است که به این کمپین واکنش نشان داده و آن را در صفحه شخصی خود به اشتراک گذاشته است. در کنار رونالدو، اینفلوئنسرها و سلبریتی ها در این کمپین نایک نقش بسیار مهمی داشته و توانسته اند با به اشتراک گذاری و پخش این ویدیو ارزش بالایی را برای تقویت پیام این کمپین برای برند نایک به ارمغان بیاورند.

صرف نظر از ادیت عالی این ویدیو که در قسمت قبلی به آن اشاره شد، پیام و ایده این آگهی بسیار قوی و اثرگذار است. نایک با برگزاری این کمپین قصد دارد تا تنوع (Diversity) را در میادین ورزشی افزایش داده و دختران جوان را برای مشارکت در فعالیت های ورزشی تشویق کند. این هدف به خوبی با پیام کلی این کمیپن در زمینه فراگیری (Inclusivity) هماهنگ است.

کاملاً واشح است که این پیام توانسته تا ارزش بی نظیری را برای برند نایک به ارمغان بیاورد، در مخاطبان تأثیر به یادماندنی بگذارد و ارتباط عاطفی مناسبی را با آن ها برقرار کند. شاید بتوان گفت اثر این شعار بر مخاطبان در حد اثرگذاری شعار اصلی برند نایک (Just do it) است.

روایت آگهی «نمی توانید ما را متوقف کنید»

روایت این آگهی به این شرح است:

.We are never alone and that is our strength

.Because when we are doubted, we’ll play as one

.When we are held back, we’ll go farther and harder

.If we are not taking seriously, we’ll prove that wrong

.And if we don’t fit the sport, we’ll change the sport

.We know things are not going on our way

.But whatever it is, we’ll find a way

.And when things aren’t fair, we’ll come together for a change

.And no matter how bad it gets, we’ll always come back stronger

.Because nothing can stop, what we can do together

!YOU CAN’T STOP US

ما هیچ گاه تنها نیستیم و این نقطه قوت ماست. زیرا زمانی که به ما شک می کنند، تنهایی بازی می کنیم. زمانی که مانع ما برای دستیابی به اهدافمان می شوند، بیشتر و سخت تر تلاش می کنیم و بیشتر جلو می رویم. اگر ما را به اندازه کافی جدی نگیرند، به آن ها ثابت می کنیم که اشتباه می کنند. اگر برای یک ورزش مناسب نباشیم، آن ورزش را تغییر می دهیم.

می دانیم که همواره همه چیز مطابق میل ما پیش نمی رود. ولی هرچیز و شرایطی که هست، ما راهی پیدا خواهیم کرد. زمانی که اتفاق های عادلانه ای نمی افتاد، ما برای ایجاد تغییر با هم متحد می شویم. و مهم نیست که تا چه میزان شرایط بد است، ما همیشه قوی تر به صحنه بر می گردیم. چون هیچ چیز نمی تواند آن چه را که ما می توانیم با همکاری هم به دست آوریم متوقف کند.

هیچ چیز نمی تواند ما را متوقف کند!

بیش از ۳۰ سال است که برند نایک با آگهی هایش به دنبال ایجاد جایگاهی اجتماعی برای برند خود است. در این مسیر نایک بدون اغراق توانسته تا موفق ترین آگهی های تبلیغاتی تاریخ را بسازد. این برند از آغاز به دنبال ایجاد تغییر بوده و بعضی از آگهی های جنجالی آن مانند «نمی توانید ما را متوقف کنید» توانسته اند موفقیت های بی نظیری را برای این برند به ارمغان بیاورند.

دلایل ویرال شدن آگهی «نمی توانید ما را متوقف کنید» نایک

عوامل مختلفی در ویرال شدن این آگهی نقش داشته اند. نحوه ادیت کردن این آگهی تنها دلیل موفقیت و ویرال شدن آن نبوده، بلکه قدرت واقعی این آگهی در پیام نیرومند آن است. پیام این آگهی، فراگیری و پشتکار، به خوبی توانسته تا در شرایطی که ورزش و فعالیت های ورزشی به دلیل پاندمی کرونا متوقف شده و تظاهرات مختلف در سراسر جهان بر علیه ناعدالتی های اجتماعی و نژادپرستی سیستماتیک در حال برگزاری است، توجه افراد مختلف به خود جلب کند. تعامل تفکر خلاق و هنر را به خوبی می توان در این آگهی مشاهده کرد. اجزاء این آگهی به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تا پیام نهایی آن بتواند تقریباً با هر فردی که این آگهی را مشاهده می کند ارتباط مناسبی برقرار کند.

از طرف دیگر، قدرت تاب آوری در مقابل مشکلات در شرایط بسیار سختی که دنیا اکنون به خاطر بیماری کرونا مواجه است در این آگهی به خوبی به نمایش درآمده است. به نظر می رسد که این آگهی گروه هدف خاصی را مخاطب قرار نداده و انسانیت را در مقیاس جهانی هدف قرار می دهد. به این ترتیب، توانسته پیش نیازهای لازم برای ویرال شدن را برای این آگهی فراهم کند.

این آگهی تبلیغاتی به خوبی تشابه در عین تفاوت را در قالب ورزش به نمایش می گذارد. مهم نیست که جایگاه هر یک از ما کجاست ولی به خاطر چالش های مشابهی که با آن ها مواجه هستیم با هم همبسته ایم البته ممکن است شیوه این همبستگی متفاوت باشد. آن چه برای ادامه دادن به ما انگیزه می دهد داشتن اشتیاق وافر و باور است که به ما این توانایی را می دهد تا در مقابل ناملایمات و موانع بتوانیم ایستادگی کنیم.

عامل دیگری که در ویرال شدن این آگهی نقش دارد، داستان سرایی فوق العاده آن است که به خوبی توانسته احساسات و عواطف بیننده را با خود همراه کند. این داستان اشاره به کسب دستاوردهایی فراتر از آن چه که همه ما به عنوان توانایی خود می شناسیم دارد. تلاش ورزشکاران برای رسیدن به بهترین خود در این ویدیو به خوبی به نمایش در آمده است.

بر خلاف بسیاری از برندهای دیگر که به تکنولوژی هایی مانند AI برای ترغیب مصرف کنندگان به خرید بدون در نظر گرفتن احساسات روی آورده اند، دو برند اپل و نایک به خوبی از قابلیت ها و امکانات ویدیو استفاده کرده تا احساسات و عواطف مخاطبان خود را درگیر کنند.

به این ترتیب، ادیت قوی این آگهی در کنار داستان فوق العاده، کامل و یکپارچه ای که نایک در آن با استفاده از ویدیوهای آرشیوی تعریف می کند و پیام قوی آگهی دلایل اصلی موفقیت این آگهی محسوب می شوند. نکته مهم هماهنگی بی نظیر تن، انرژی و کانتکست در تمامی صحنه های این ویدیو است که واقعاً کار دشواری بوده و نیاز به دقت و زمان زیادی دارد.

بر خلاف باور عمومی که ساختن آگهی تبلیغاتی را کاری ساده و آسان می انگارند که با ترکیبی از ایده خوب و تکنولوژی های جدید قابل ساخت است، ساخت این آگهی نایک در اصلاً آسان نبوده است. این آگهی بر خلاقیت متمرکز است و به خوبی توانسته تا داستانی زیبا را تنها با تکیه بر داشته ها و منابع دردسترس بیان کند.

همان طور که گفته شد ادیت باورنکردنی این آگهی انکار پذیر نیست ولی ارزش این آگهی فراتر از ادیت آن است. این ادیت به عنوان ابزاری قوی موفق شده تا نشان دهد که چگونه همه ورزش ها با هم مرتبط بوده و ارزش های یکسانی دارند. ایده خلاق این آگهی نیز مرتبط کردن ورزش های مختلف، باورها و نژادهای گوناگونی با هم بوده که شیوه ادیت کردن ویدیو توانسته مکمل مناسبی برای نمایش این مفهوم باشد.

این ادیت توانسته تا حسی کاملاً واقعی را القا کند و تکیه بر ارزش های انسانی را در ویدیو به خوبی نشان دهد. در دوره زمانی که همه ما نیاز داریم تا فعالیت ها روزانه خود را متوقف کرده و به یکدیگر بپیوندیم، مفاهیمی مانند واقعی و اصیل بودن به خوبی می توانند با همه ما ارتباط برقرار کنند.

آگهی «نمی توانید ما را متوقف کنید» نایک یک نگرش جامع عاطفی است که روحیه افراد را فراتر از زمینه ورزش بالا برده و حساسیت های ما را هدف قرار می دهد.

عامل دیگری که در ویرال شدن این ویدیو نقش داشته، زمان بندی بی نظیر آن است. نایک لحظه های فوق العاده ای را از صحنه های ورزشی برای نمایش در این ویدیو انتخاب کرده است. نکته دیگر، تن و پیام این ویدیو است که کاملاً مناسب هستند. از طرف دیگر، در روایت ویدیو، نایک هم خود را به خوبی معرفی کرده و هم به خوبی شناخت خود از مخاطبانش را نشان می دهد.

برند نایک به خوبی می داند که چه المان هایی را در کنار هم قرار دهد و آن ها را به طرز شگفت آوری به کار برد تا بیشترین تأثیر را بر مخاطبان خود بگذارد. پیامی مناسب، در زمانی مناسب می تواند همیشه ترکیبی قوی محسوب شود. المان هایی نظیر داستان، موسیقی، طراحی صدا و افکت های تصویری در این ویدیو با هم یکپارچه شده و برای تعریف کردن داستان ویدیو که پیام برند است، مورد استفاده قرار گرفته اند.

نایک به خوبی دغدغه های فرهنگی مخاطبان خود را که مباحث مختلفی را از جمله جنسیت، برابری نژادی وهستند را شناسایی کرده و در پیام های برند خود به کار می برد. این شناخت از ارزش ها و باورهای آن ها نشأت گرفته و همواره به صورت واضح و پایدار در ارتباط این برند به نمایش گذاشته شده اند.

نظر شما در مورد این تبلیغ چیست؟

Leave a Reply

MarketGraphy

آژانس تمام خدمت مارکتینگ مارکت گرافی، در زمینه ارائه خدمات مارکتینگ و برندینگ به کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند.

   MarketGraphy 2019 All rights reserved ©

 

Back to top