اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) چیست و چه چالش هایی دارد؟

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) چیست و چه چالش هایی دارد؟

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) چیست و چه چالش هایی دارد؟ 640 442 مونا مظاهری

در این مطلب از وب سایت مارکت گرافی به بررسی استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) که به تازگی بسیار در ایران به خصوص در سطح شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد، می پردازیم.

وفاداری مشتریان یکی از مسائل مهم در بازاریابی است که برندهای مختلف برای دستیابی به آن سالیانه میلیون ها دلار هزینه می کنند. ولی چرا وفاداری مشتریان تا این حد دارای اهمیت است. مشتری وفادار با توصیه برند محبوب خود به دیگران، آن افراد را ترغیب به استفاده از محصولات و خدمات برند مورد نظر می کند. در واقع تجربه استفاده از محصول یا خدمات برند برای مشتری وفادار آن قدر خوشایند است که سعی می کند تا افراد دیگر را نیز در این تجربه شریک کند.

به این ترتیب، هزینه های بازاریابی آن برند کاهش می یابد. در منابع مختلف ذکر شده است که یک مشتری وفادار حداقل به پنج نفر دیگر نیز برند محبوب خود را توصیه خواهد کرد.

مشتری وفادار در واقع با این توصیه خود، از تکنیک تبلیغات دهان به دهان (Word of mouth advertising) برای جذب مشتری جدید استفاده می کند. این توصیه کنندگان به واسطه اعتماد خود به برند و سطح رضایت بالایی که در استفاده از محصولات و خدمات آن تجربه کرده اند، سایر افراد را که غالباً دوستان و آشنایانشان هستند، به خرید و استفاده از آن محصول ترغیب می کنند.

با گسترش رسانه هایی مانند شبکه های اجتماعی و امکاناتی که این رسانه ها در اختیار افراد قرار می دهند، نوع دیگری از این استراتژی تبلیغات دهان به دهان را در سطحی بسیار گسترده تر شاهد هستیم که در غالب اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) اجرا می شود.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چه چالش هایی دارد؟

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چه چالش هایی دارد؟

به نظر می رسد این استراتژی اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط خواننده آمریکایی «بیونسه» مورد استفاده قرار گرفت. وی در صفحه اینستاگرام خود پستی منتشر کرد و در آن با به کار بردن کلمه surprise آلبوم جدید خود را معرفی کرد. به این ترتیب و با استفاده از تبلیغات دهان به دهان (Word of mouth advertising) توانست در ۱۲ ساعت، یک میلیون توییت ایجاد کرده و در سه روز ۸۰۰ هزار نسخه از آلبوم خود را به فروش برساند.

در استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ از افراد تأثیرگذار که به نوعی در زمینه تخصصی خود رهبر هستند، برای انتقال پیام برند به بازار بزرگ تری از مشتریان استفاده می شود. این روش با روش های بازاریابی مستقیم متفاوت بوده و فرد تأثیرگذار است که در آن مشغول معرفی برند شما به مشتریان هدف تان می باشد.

چالش های کاربرد اینفلوئنسر مارکتینگ

در همه جای دنیا، برندها برای استفاده از این استراتژی در میان استراتژی هایی که در شبکه های اجتماعی خود به کار می برند، با چالش هایی مواجه اند.

چالش اولیه در خصوص، انتخاب فردی تأثیرگذار است که با اهداف برند هماهنگ باشد.

چالش دوم در خصوص، چگونگی چینش استراتژی مناسب برای درگیر کردن مخاطبان می باشد و چالش سوم مربوط به انتخاب متریک ها و ابزارهای مناسب برای اندازه گیری اثربخشی این استراتژی است. به نظر می آید که سنجش بازگشت سرمایه (ROI) ای که کاربرد این استراتژی با خود به همراه دارد، کار بسیار مشکلی است.

هدف نهایی همه این استراتژی های اینفلوئنسر مارکتینگ درگیر کردن مخاطب با برند و ایجاد وفاداری در وی است. به نظر می رسد که متریک هایی که برای سنجش میزان آگاهی از برند (Brand Awareness) و میزان درگیری با برند (Brand Engagement) مورد استفاده قرار می گیرند بهترین ابزارهای سنجش برای این شیوه از بازاریابی باشند.

نکته اصلی که سبب فراگیر شدن استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ شده است، عدم اطمینان مصرف کننده ها به برندهاست. به این ترتیب، افراد تأثیر گذاری که صادقانه و به راستی ویژگی های برندها را بیان می کنند، بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. این افراد توانستند اعتماد مشتریان را به خود جلب کنند.

برندها بر اساس استراتژی محتوا خود، با اینفلوئنسرها همکاری می کنند تا بتوانند برای کانال های شبکه های اجتماعی خود علاوه بر محتوایی که توسط برند تهیه می شود، محتوای دیگری نیز تولید کنند.

این نوع استراتژی به تازگی در ایران بسیار فراگیر شده است که کاربرد آن خالی از اشکال نیست. در پست های بعدی این کاربرد را بررسی خواهیم کرد.

Leave a Reply

MarketGraphy

آژانس تمام خدمت مارکتینگ مارکت گرافی، در زمینه ارائه خدمات مارکتینگ و برندینگ به کسب و کارهای مختلف فعالیت می کند.

   MarketGraphy 2019 All rights reserved ©

 

Back to top