استراتژی قیمت گذاری روانشناسانه- تأثیر عدد نه

استراتژی قیمت گذاری روانشناسانه منطبق با اصول روانشناسی بوده و از پاسخ های احساسی مشتری به منظور افزایش فروش استفاده می کند. با توجه به افزایش رقابت در بازار امروز، قیمت گذاری  بدون اعمال تخفیف و کاهش قیمت ها و به شیوه ای که بتواند به یک شرکت در افزایش میزان فروش خود کمک کند، چالشی بسیار فراگیر است. 

اصول پایه ای 

تصور مشتری از قیمت محصول/خدمات شما، پایه ای برای قیمت گذاری روانشناسانه است. این استراتژی به جای هدف قرار دادن منطق مشتری می کوشد تا احساسات وی را مورد هدف قرار دهد. به این ترتیب ممکن است با نوشته کوچکی مشتری را برای استفاده از تخفیف ترغیب کند و یا احساس با پرستیژ  بودن را به واسطه خرید محصولی با قیمت بالا در وی تحریک کند. با استراتژی قیمت گذاری روانسناسانه می توانید  قیمتی جذاب را با در نظر گرفتن خواسته ها و نیازهای مخاطبان هدف خود به آن ها ارائه کنید.

انواع استراتژی قیمت گذاری روانشناسانه

استراتژی قیمت گذاری روانشناسانه انواع مختلفی دارد که یکی از قدیمی ترین، مشهورترین و پر کاربردترین آن ها تأثیر عدد «۹» است. حتماً در هنگام خرید در فروشگاه های مختلف آنلاین و آفلاین دقت کرده اید که اکثر قیمت ها را اعدادی تشکیل می دهند که در انتهای خود رقم «۹» را دارند. انتخاب قیمت هایی با اعدادی انتهایی مانند ۹۹/ یا ۹۷/ یا اعدادی غیر رند، از جمله تاکتیک های این استراتژی است که تأثیر عمیقی بر روی تصمیم گیری افراد برای خرید دارد.

استراتژی قیمت گذاری روانشناسانه
استراتژی قیمت گذاری روانشناسانه

مشتریان این اعداد عجیب را بسیار کم تر از مقادیر واقعی خود در نظر می گیرند و شروع به رند کردن آن ها به سمت عدد با ارزش کمتر می کنند. به عنوان مثال، کالایی که ۱۰۰۰ تومان ارزش گذاری شده است را در فروشگاه به قیمت ۹۹۹ تومان به فروش می رسانند. به این ترتیب خریداران قیمت را بیشتر به ۹۰۰ تومان نزدیک می بینند تا ۱۰۰۰ تومان، در حالی که اختلاف در حد ۱ ریال است.  به نظر می رسد که این تصمیم گیری به صورت ناخودآگاه صورت می گیرد. مصرف کنندگان از لحاظ فرهنگی عادت کرده اند که قیمت هایی را که به عدد «۹» ختم می شوند به عنوان قیمت های تخفیف خورده و مناسب قلمداد کنند.

این شیوه قیمت گذاری از جانب فروشندگان مورد استفاده قرار می گیرد تا کالاها با قیمت پایین تری به نظر برسند. تحقیقاتی که در رابطه با این شیوه قیمت گذاری صورت گرفته است، نشان می دهد که این شیوه همچنان اثربخش است. این شیوه، قیمت گذاری دلربا (Charm Prices) نام دارد و بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط ویلیام پوندستون تا ۲۴٪ فروش کالا/خدمات را در مقایسه با قیمت های رند آن ها افزایش می دهد.

استراتژی قیمت گذاری روانشناسانه
استراتژی قیمت گذاری روانشناسانه

حتی بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط دانشگاه MIT، لباس زنانه ای که با قیمت های ۳۴ دلار، ۳۹ دلار و ۴۴ دلار برای فروش مورد آزمایش قرار گرفت، در قیمت ۳۹ دلار بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داد. در صورتی که قیمت ۳۴ دلار نیز برای این کالا در نظر گرفته شده بود که ۵ دلار پایین تر از ۳۹ دلار بود ولی به دلیل تأثیر عدد «۹» فروش این محصول در قیمت ۳۹ دلار بیشتر بود.

از آن جایی که افراد ارقام را از چپ به راست می خوانند، در خواندن رقمی مانند ۹۹۹ تومان، اولین عددی که دیده می شود ۹ است. این اتفاق به خصوص زمانی که به صورت سریع این قیمت را بررسی می کنند، مشهود تر است. این امر باعث می شود تا قیمت به نظر کمتر آمد، جذاب تر و قابل پرداخت تر جلوه کند.

بر این اساس استراتژی قیمت گذاری روانشناسانه و به خصوص تاکتیک قیمت گذاری دلربا (Charm Pricing) در بازارهایی که نسبت به قیمت ها حساس هستند، بیشترین اثر بخشی را دارد. این بازار بسیار گسترده بوده و محصولاتی از دسته لوازم خانگی تا مواد شوینده را شامل می شود.


/ / / / / / / /

مونا مظاهری

دانش آموخته رشته MBA با گرایش Multimedia Marketing از دانشگاه MMU بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور مارکتینگ و برندینگ مشغول به فعالیت هستم.

۶ دیدگاه برای “استراتژی قیمت گذاری روانشناسانه- تأثیر عدد نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!