ابزارهای موبایلی گوگل و روندهای جدید
موبایل همه چیز را تغییر داده است. ابزارهای موبایلی گوگل که با ظاهر و ویژگی های جدید برای خدمات آن در نظر گرفته شده است برای پاسخ گویی به این روند و نیازها و خواسته های جدید مشتریان گوگل است.
سالانه سه تریلیون جست و جو در گوگل انجام می شود که نیمی از آن هم اکنون مربوط به گوشی های هوشمند و تبلت ها است. در عین حال نیمی از ترافیک کل شبکه جهانی اینترنت مربوط به گوشی های هوشمند و تبلت ها می باشد. درخواست های مربوط به یافتن مکان های جغرافیایی در گوگل افزایش یافته است و این میزان ۵۰ ٪ بیشتر از میزان سایر درخواست ها در این موتو جست و جو است. با در نظر گرفتن این دو نکته افرادی که در زمینه مارکتینگ کار می کنند نیازمند ارزیابی مجدد عناصر محلی هستند که برای نشان دادن موقعیت جغرافیایی خود در گوگل از آن بهره می برند.
به گفته مدیر تبلیغات و تجارت گوگل، موبایل، بوم تبلیغات را دچار دگرگونی کرده است. از آن جایی که مشتریان به دنبال حرکت از تجربه ای آنلاین به آفلاین و بر عکس هستند، گوگل نیز در نظر دارد تا خود را با این تغییرات هماهنگ کند.
بر اساس اعلام شرکت گوگل یک سوم تمامی جست و جوهایی که در این وب سایت از طریق گوشی های موبایل انجام می شود مربوط به یافتن موقعیت جغرافیای است. این آمار سبب شده است تا گوگل شیوه نمایش آگهی های خود را به روز رسانی کند. تغییر اساسی که در این راستا انجام شده است، نمایش تبلیغات بر روی نقشه است که به بازاریابان این امکان را می دهد تا مشتریان را از طریق مناطق جغرافیایی که در آن قرار دارند مورد هدف قرار دهند.
بر این اساس آگهی های تبلیغاتی که بر مبنای جست و جوی محلی هستند از طریق Google.com و Google Maps در دسترس خواهند بود و بازاریابان قادر خواهند بود تا از این امکانات به منظور دسترسی به مصرف کنندگان خود که به دنبال یافتن موقعیت جغرافیایی و فیزیکی کسب و کارها هستند بهره گیرند. به این ترتیب واژه هایی نظیر فروشگاه کفش یا تعمیرگاه اتومبیلی در نزدیکی من مورد جست و جو قرار خواهند گرفت.
بر اساس گفته مدیر تبلیغات و تجارت گوگل، نقشه گوگل تجربه ای با انطباق بیشتر و اختصاصی تر را به کسب و کارها ارائه خواهد کرد تا به این ترتیب برندها بتوانند از بازدیدهای بیشتری برای مغازه های خود بهره گیرند. مشتریان همچنین می توانند نشانه های ترویجی که به صورت پین بر روی نقشه قرار می گیرند را برای کسب و کارهایی که در مناطق جغرافیایی مورد نظر آن ها قرار دارند، مشاهده کنند. این موارد می تواند شامل کافی شاپ ها و مغازه های گوناگون باشد که پیشنهادهای ویژه ای برای مشتریان خود دارند.
تغییرات تبلیغاتی در ابزارهای موبایلی گوگل
AdWords از جمله ابزارهای موبایلی گوگل است که به تازگی به روز رسانی شده تا برای موبایل سازگارتر شود. در این خصوص ذخیره محلی جدیدی برای آگهی های نمایشی در نظر گرفته شده است که به واسطه آن بازاریابان می توانند ظاهر و احساسی را که می خواهند با آگهی های خود به مشتریان بالقوه منتقل کنند با محتوایی که در کنار آن قرار دارد، هماهنگ سازند.
همچنین فضای تبلیغاتی بیشتری در این ابزار موبایلی گوگل برای برندها در نظر گرفته شده است تا بتوانند اطلاعات بیشتری در رابطه با محصولات و خدمات خود به مشتریان بالقوه شان ارائه کنند. در این رابطه عنوان اصلی موجود در سرویس Adwords از هدری ۲۵ کاراکتری به هدرهایی ۳۰ کاراکتری تبدیل خواهد شد. به این ترتیب، بازاریابان می توانند از فضای بیشتری برای توضیح محصولات و خدمات خود استفاده کنند و مصرف کنندگان به راحتی قبل از کلیک کردن می توانند این اطلاعات را مطالعه کنند. از سوی دیگر خطوطی که برای توضیح به کار می روند از خطوط توضیحی ۳۵ کارکتری به خط توضیحی ۸۰ کاراکتری تبدیل خواهد شد.
از جمله تغییرات دیگری که در این ابزارهای موبایلی گوگل برای بازاریابان صورت گرفته است، امکان انتخاب نوع دستگاه مورد نظر برای نمایش آگهی است تا بتوانند محتوای خود را با دقت بیشتری برای آن دستگاه بهینه سازی کنند. به این ترتیب بازاریابان می توانند از هماهنگی این محتوا در دستگاه های مختلف اطمینان حاصل کنند.
در این به روز رسانی سرویس AdWords که از جمله ابزارهای موبایلی گوگل است برای تمامی نیازهای بازاریابان از جمله خلاقیت و توانایی چانه زنی تا چارچوب کاری و اندازه گیری نتایج، فکر مجددی انجام شده است تا میزان موفقیت کمپین ها را در این طراحی ابزار جدید افزایش دهد.
البته هماهنگ کردن این ابزار برای دستگاه های مختلف، سرویسی بود که در اوایل سال میلادی توسط گوگل به بازار معرفی شد و در آن تبلیغاتی که در سمت راست صفحه قرار داشتند، حذف شدند تا کاربران تجربه بهتری از جست و جوی خود داشته باشند و بتوانند از هماهنگی بیشتری در میان دستگاه های مختلف بهره گیرند. به عقیده مدیر تبلیغات و تجارت گوگل، کاربردپذیری و قابلیت استفاده از تبلیغات در میان دستگاه های مختلف برای مشتریانی که در حال حرکت هستند بسیار جذاب است. این مورد بخشی از تغییرات بزرگی است که گوگل از زمان معرفی سرویس AdWords در ۱۵ سال گذشته در حیطه تبلیغات متنی برای آن انجام داده است. این سرویس برای این افراد که در حال حرکت هستند دارای جذابیت است زیرا این امکان را به آن ها می دهد تا قبل از ورود به یک وب سایت دقیقاً کالا یا خدمات مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس وارد آن سایت شوند.
بر اساس آزمایش های اولیه صورت گرفته، میزان CTR برای این نوع تبلیغات تا ۲۰ ٪ نسبت به آگهی های متنی سایق افزایش داشته است.
قابلیت دیگری که سرویس جدید AdWords در اختیار تبلیغ کنندگان قرار می دهد، در نظر گرفتن پیشنهادهای مختلف بر حسب نوع دستگاه مورد استفاده (موبایل، کامپیوتر رومیزی و تبلت) است. این فرآیند در گذشته بیشتر به صورت دستی انجام می شد. اکنون تبلیغ کنندگان می توانند پیشنهاد یک کلمه کلیدی اصلی را برای دستگاه مورد نظر خود در نظر گرفته و سپس برای هر یک از دستگاه های دیگر تغییراتی در پیشنهادهای خود پیش بینی کنند.
نظر شما در مورد این تغییرات در ابزارهای موبایلی گوگل چیست؟ به نظر شما تا چه میزان این تغییرات می توانند برای مخاطبان ایرانی آن (بازاریابان) جذاب باشند؟